menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Dijkplanten

Ga naar meest recente reactie

Benzch

Benzch

Ik woon aan een zomerdijk in het oostelijke rivierengebied van Gelderland. De dijk is lange tijd overwoekerd geweest met bramen. Die bramen ben ik nu handmatig aan het uitgraven, zonder gebruik van gif dus. Het is mijn bedoeling om de dijk te laten begroeien met een gevarieerd mengsel van inheemse plantensoorten die thuishoren op dijken. Enkele vragen daarover, misschien kan iemand me helpen:

- Wie weet een biologische leverancier (fysiek of online) van zulke mengsels? Het liefst ook aanlokkelijk voor bijen, vlinders etc. Ik moet het mengsel in wat grotere hoeveelheden (met korting hoop ik) kunnen inkopen.
- Een deel van de dijk staat in de schaduw van hoge bomen. Komt het mengsel dan wel op?
- Kan ik het nu (zomer) al gewoon inzaaien? Of moet ik wachten tot bijv het voorjaar?
- Loop ik veel risico dat de bramen (onbeheersbaar) terugkomen en het zaai mengsel weer overwoekeren?
- Is eenmalig zaaien voldoende, dus zaaien de planten zich de jaren daarna zelf uit?
- Hoe moet ik de bodem prepareren, ook met het oog op de bramenplaag waar ik voorheen mee te maken had?

Ik ben pas net lid geworden van TuinAdvies, dus vergeef het me als ik me nog niet helemaal aan de forumetiquette houd.
woensdag 10 juli 2024 - 11:58
renatus

Tekst aangepast

Renatus

Kijk eens op de site van Cruydt-hoeck op hun site staat veel informatie over inheemse planten en zaden en over beheer van een begroeide plaats en over hoe je de grond vooraf moet bewerken. Je kan altijd ook info vragen aldaar als je nog vragen hebt.

Bramen moet je zeker in ieder geval met wortel en al verwijderen anders zullen ze zeker terug komen
woensdag 10 juli 2024 - 15:51
Tuinprins

Tuinprins

Het aanleggen van een bloemenweide (daar valt dit min of meer onder) is iets wat in principe eenvoudig lijkt maar in de praktijk zwaar tegenvalt. Heel vaak zie je dat de grassen de overhand hebben en er maar weinig wilde bloemen/kruiden zich kunnen handhaven.

Als je het over een rivierdijk hebt dan denk ik allereerst aan kleigrond. Is die dijk van kleigrond of is het zand? De grondsoort heeft invloed op het zaadmengsel.

In een zaadmengsel kunnen zaden zitten van plantsoorten die pas ontkiemen wanneer die vorst of koude hebben ervaren. Dan zul je moeten zaaien voor de winter. Kleigrond kan in de winter tamelijk nat zijn en sommige zaden kunnen dan gaan rotten. Is iets om rekening mee te houden. In de zomer wordt meestal niet gezaaid omdat droogte funest is voor pas ontkiemde zaden. Zomerdroogte hebben we dit jaar niet maar hebben we de afgelopen jaren wel gehad.

De meeste planten in een bloemenweide willen volle zon dus minimaal 7 uur zon per dag. Te weinig zon betekent dat de planten slap groeien of maar matig zullen bloeien.

Als je grond gaat bewerken dan komen er zaden aan de oppervlakte die daar zullen ontkiemen. Iedere grond heeft een natuurlijke zaadbank. Meestal gaat het hierbij om zaden van 'onkruidplanten' als bijv. zuring, melde, nachtschade en Europese hanenpoot. Als je de grond bewerkt dan zo snel mogelijk je bloemen/kruidenmengsel zaaien anders hebben de onkruiden een voorsprong.

Ik zou eerst een klein stuk inzaaien (tweede helft september als er geen droogte is) met een bloemrijk zaadmengsel en kijken wat het oplevert. Indien mogelijk het 'onkruid' zoveel mogelijk verwijderen.

Een andere mogelijkheid is om zgn. plugplanten te kopen. Dit zijn kleine plantjes die je in het gras plant. Als je googelt op 'plugplanten' en 'bloemenweide' dan vind je verschillende aanbieders. Eventueel kun je ook zelf plantjes opkweken en deze later op de dijk uitplanten. Dit vergt echter oplettendheid en aandacht wat betreft verzorging.


Gegroet, de tuinprins



woensdag 10 juli 2024 - 20:29
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Als je de bramen stelselmatig uitgraaft en als er geen/weinig aanvoer is van nieuwe bessen of uitlopers, dan zal je het pleit winnen.
Ik heb (hier) de indruk dat het volstaat om de kop van het wortelgestel van een plant te onthoofden (bespaart je misschien wat werk). Maar door nieuwe aanvoer uit de buurt, blijft het hier uitkijken voor nieuwe jonge plantjes, die gelukkig heel wat gemakkelijker te verwijderen zijn.

Je schrijft dat je geen gif wil inzetten om de bramen te bestrijden. Heel fijn om dat te lezen!

Als het je bedoeling is om daar een bloemenweide aan te leggen om de bestuivers in je buurt verder te helpen, dan is inzaaien niet het beste plan.

Heel wat van onze wilde bijen (en andere bestuivers) zijn heel kieskeurig en vliegen alleen op enkele specifieke bloemen of hebben specifieke planten nodig om er hun eitjes af te zetten en hun larven redelijke overlevingskansen te geven.
Die planten ogen misschien minder vrolijk en meer als "onkruid" dan wat zaadmengsels beloven, maar ze zijn voor die bestuivers onmisbaar.
Omgekeerd hebben die wilde planten die bestuivers hard nodig, omdat ze genegeerd worden door bijen die minder kieskeurig zijn en die liever "fastfood" eten.
Wil je dus zowel de bestuivers als de wilde planten echt helpen, dan blijf je best weg van zaadmengsels.

En ja, je vindt massa's sites met bloemen die veel pollen of nectar produceren en "dus" goed zijn voor "bijen".
Best interessant als je imker bent. Honingbijen zijn nl. generalisten.
Maar Nederland kent een 360 soorten bijen. Zowat de helft ervan is bedreigd. (Zoek even op "rode lijst bestuivers".)

Kijk ook eens naar het gedrag van bestuivers. Als een wilde bij een plant bezoekt en er komt een honingbij aanvliegen, zal de wilde bij vrijwel altijd haar plaats afstaan. En dus minder nectar en pollen kunnen verzamelen.

Een paar sites om te bekijken:
* https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?msg=26092
* https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/natuur-en-biodiversiteit/bescherming-bijen-en-andere-bestuivers
* https://www.insectenplanten.nl/

Wil je toch inzaaien, blijf dan weg van "tubinger mengsel"s. Daar zitten ook uitheemse planten en groenbemesters in, terwijl je - hopelijk - vooral inheemse wilde planten wil en die doen het vrijwel altijd beter op armere gronden.

Hoe ik het zou aanpakken:
* Haal die bramen weg (tenzij je dol bent op braambessen of lange termijn wil denken)
* Maai maar haal het maaisel weg (om een schralere grond te bekomen). Laat ook altijd wat hogere delen staan: insecten hebben ook schuilplaatsen nodig.
* Maak wat plekken kaal en kijk naar wat spontaan gaat groeien. Als je een smartphone hebt, dan is de gratis app Obsidentify een aanrader.
* Haal weg wat niet gewenst is (zoals je bramen).
* Verzamel en zaai (wat) zaden van gewenste, niet-ingezaaide planten die je in jouw buurt vindt

Verwacht geen wonderen. Het zal tijd (jaren) vragen en jouw dijk zal er nooit uitzien als de picture-perfect bloemenweides die worden aangeprezen. Maar hoe meer planten en insecten je leert kennen, hoe meer je de minder fotogenieke soorten leert appreciëren. (Ongekend is onbemind.) En als je onze bestuivers en onze wilde planten een handje wil helpen is dat alvast een hele stap vooruit.

Nog een stap verder is het zorgen voor nestplaatsen voor die bestuivers. Bijenhotels zijn "hot", maar zo'n 80% van onze wilde bijen zijn zandbijen. Die hebben niets aan bijenhotels En de bijen die daar wel gebruik van maken zijn vooral extra concurrentie voor die zandbijen.
https://www.ecopedia.be/soortbeheer/bijenburcht laat zien hoe je een bijenburcht kan aanleggen waar (ook) die zandbijen wat aan hebben.
Vooral belangrijk daarbij is dat het geen zin heeft om een bijenhotel of bijenburcht aan te leggen als er in de onmiddellijke omgeving niet genoeg voedsel te vinden is. Dan verhoog je alleen maar de concurrentie tussen de bijensoorten en verminder je de kans dat de bedreigde soorten het halen.
donderdag 11 juli 2024 - 00:33
Tuinprins

Tuinprins

Als het om al wat oudere bramen gaat die dikke wortels hebben dan zul je moeten uitgraven. Indien er een stuk van de wortel achterblijft gaat die weer uitlopen. Kan even duren maar die komen weer boven de grond.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 11 juli 2024 - 05:53
Zeus

Zeus

@leerling wat zijn "tubinger" mengsels, ik zaai elke lente een mini bloemenperkje wat op zich goed gaat. Maar wil natuurlijk niet de verkeerde bloemen zaaien.
donderdag 11 juli 2024 - 09:40
Benzch

Benzch

Mensenlief, wat een prachtige inhoudelijke reacties. Ik ga eerst maar eens informeren of de dijkbodem van klei (denk het wel) of zand is, dat lijkt me een goed startpunt. Daarna al jullie andere tips verwerken. Veel dank!
donderdag 11 juli 2024 - 10:15
leerling

Leerling

Re. Tübingermengsels
Dat staat gewoon op de verpakking.
Het is een mengeling van eenjarige cultuurplanten. O.a. op https://www.ecoflora.be/nl-nl/d/product-detail/18986-a3-tubinger-bijenweidemengsel-(bio) vind je welke zaden ze bevatten.
Vooral imkers vinden ze goed, omdat ze veel nectar en pollen produceren.
Andere mensen kopen het, omdat het aantrekkelijk is voor "bijen" en "vlinders" en omdat het biologisch gecertificeerd is.
Zo'n certificaat kost heel wat en moet regelmatig worden vernieuwd. Heel wat telers werken wel biologisch maar vinden dat certificaat te omslachtig en te duur voor wat het certificaat oplevert.

Ik zou zeker wegblijven van mengsels waar niet eens op de verpakking (of op de website) staat welke zaden erin zitten.

Als je wil weten of bepaalde planten inheems zijn of niet, kan je het opzoeken op https://waarnemingen.be/ (of https://waarneming.nl). Als daar niet "inheems bij staat, is het dat niet.

Als je weet welke grond je hebt en hoeveel zon er komt, dan kan je, o.a. op die site van Ecoflora, gerichter zoeken naar welk mengsel daarbij past. Of je eigen mengsel samenstellen. Het handigst zijn dan mengsels van één- en meerjarigen.

Maar zeker voor grotere oppervlaktes kan je beter kijken wat de grond zelf aan streekeigen planten te bieden heeft. Die blijven het interessants voor streekeigen bevruchters.
Hier staan het grootste deel van het jaar wilde planten in bloei en die volgen elkaar op. Momenteel staat er o.a. klein streepzaad, dagkoekoeksbloem, witte klaver, kaasjeskruid, kamille, ooievaarsbek, teunisbloem, jakobskruiskruid, sint-janskruid ...
donderdag 11 juli 2024 - 21:22
Zeus

Zeus

Dankjewel, kaasjeskruid, komkommerkruid en phacelia koop ik appart, ale komt ook gewoon uit. Veel grassen, goudsbloem, cosmos, inkarnaatklaver, korenbloem. Ik heb iig nog nooit tubinger op mijn mengsel zien staan.
vrijdag 12 juli 2024 - 13:54
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).