Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Hallo tuin vrienden, deze Viburnum doe het al jaren goed. Ik heb de plant in een ruimere pot/kuip gezet. Nu zie ik veel witte bolletjes onder het blad. De inhoud van de bolletjes is droog en beetje bruinig. Ik zie geen kleine beestjes. Weten jullie wat het is en wat ik er aan doen kan. Hartelijke groet, Gerrit
Die natuurlijke oplossingen lijken me nogal drastisch.
Kijk eerst eens of de plant er echt last van heeft.
We zien zoveel foto's van zgn. perfecte tuinen waar schijnbaar elk blad ongeschonden is, dat dat onrealistische - en ongewenste - verwachtingen creëert.
Als je zelf gaat bestrijden (al dan niet zonder gifstoffen), ontneem je de plant of natuurlijke vijanden de kans om op te treden.
Planten zijn weerbaarder dan ze lijken. Ze hebben alleen wat tijd nodig om te kunnen reageren. Maar waarom zouden ze in actie komen als jij dat al doet? En waarom zouden andere natuurlijke vijanden langs komen als er niets te eten valt?
Ik was blij met de klad staartmeesjes die onlangs in een van de fruitboompjes op zoek ging naar bladluis. We hadden die vogeltjes tot dan toe alleen in de winter op bezoek gehad.
Hallo tuinvrienden, de witte bolletjes zitten heel vast en het zit onder veel bladeren.
De struik heeft er geen last van, zo te zien.
Het advies van Leerling volg ik eerst maar op, ik het kijk het een tijdje aan.
Ook Plantadvies bedankt voor de diagnose en de tip. Ik ben al blij dat jullie niet zeggen dat het besmettelijk is voor andere planten/struikjes.
Vorig jaar was mijn buxusstruik kaal gevreten door de rupsen van de buxusmot.
Dat ging heel snel, zo snel dat ik het eerst niet in de gaten had. Toen moest ik wel ingrijpen met sterk bestrijdingsmiddel. Nu houd ik het streng in de gaten en spuit de struik wekelijks uit met een harde straal water. Tot nu toe gaat het goed.