menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zonnebaars

Ga naar meest recente reactie

gekko

Gekko

Ik ben op zoek naar een een 4 tal zonnebaarzen.
Liefst in de omgeving van Genk ( Limburg).
trouwens...zitten er nog Limburgers op deze forum?

Groetjes,
Gekko
zondag 30 juli 2006 - 00:07
Adrienne

Adrienne

HI,HI,HI !!!

Ikke niet, ik ben een kempisch boerinneke!
Maar er zijn er beslist !!!
Veel geluk met je zoek tocht.


Gtjs adrienne
dinsdag 1 augustus 2006 - 19:10
harald

Harald

.. en hier een Olens boerke!
woensdag 2 augustus 2006 - 10:19
Adrienne

Adrienne

Aha, da's niet ver van Geel.
WELKOM
gtjs adrienne
woensdag 2 augustus 2006 - 23:14
Helianthus

Helianthus

Opletten Gekko !

Zonnebaarzen zijn beschermd dus ik zou ze niet zo maar ergens gaan vangen als je geen ruzie wil met groene jongens

Groetje , Gert.
donderdag 3 augustus 2006 - 11:21
ines

Ines

Wij hebben hier veel te veel zonnebaars, ze kweken gelijk zot...
Het zijn wel geen aangename vissen ze zijn schuw en leven het liefst in de diepe gedeelten
van de vijver.
Als U het wil kan U komen met de schepnetjes....geen probleem.
(West-Vlaanderen).
donderdag 3 augustus 2006 - 15:51
gekko

Gekko

Ines, dank u voor uw aanbod.
Het is wel wat ver van hier maar moest ik eens in de buurt komen zal ik iets laten weten.
Groetjes...
vrijdag 4 augustus 2006 - 07:41
Pieter

Pieter

Zijn zonnebaarzen ( Lepomis gibbosus ) beschermd? Dat is toch een exoot die zich een stuk heeft gevestigd in onze wateren? Ik wist niet dat exoten ook beschermd werden, ik dacht eerder geweerd uit onze binnenwateren...
vrijdag 4 augustus 2006 - 12:36
ines

Ines

Gekko oké, kweek genoeg....
maandag 14 augustus 2006 - 16:17
tuinheks

Tuinheks

Hoi Gekko,

Ik kan jen niet helpen met jouw vraag,
maar ik ben wel een limburgse (uit Wellen) is dat ook goed ?

groetjes

tuinheks
dinsdag 15 augustus 2006 - 22:30
gekko

Gekko

Tuurlijk is dat goed.
Jij bent de enigste Limburgse op dit forum, denk ik.

GROETJES?
gEKKO
vrijdag 18 augustus 2006 - 19:17
kristofmarius

Kristofmarius

Hallo,

Pieter heeft gelijk, de lepomis gibbosus of zonnebaars is een niet-inheemse vissoort. Deze werd aan het begin van de 20ste eeuw via kwekerijen uit Noord-Amerika Europa ingevoerd, en vormt op bepaalde plaatsen een plaag die plaatselijke fauna verdringt (ik heb er zelfs een paar jaar geleden nog één gevangen tijdens een vis-uitje in de Kalkense Meersen, een beschermd natuurgebied - waar hengelen gedoogd wordt, geen probleem lol).

Derhalve wordt deze soort niet beschermd. Het is een prachtig visje, dus zeker de moeite waard, maar niet loslaten in de vrije natuur is de boodschap!

Groetjes,

Kristof
dinsdag 29 augustus 2006 - 18:57
Leentje

Leentje

Gekko,

Mijne man is van Limburg afkomstig, is dat ook goed!!!
Leen
dinsdag 29 augustus 2006 - 22:03
corrielat

Corrielat

hoi allemaal

of je nou van belgie, nederland, kempen. limburg ,of waar vandaan komt we zijn allemaal even gek..........op bloemen en planten en zo zijn we allemaal gelijk,

groetjes corrielat

dinsdag 29 augustus 2006 - 22:11
Tine

Tine

Corrielat daar zeg je een waar woord.

Tine.
dinsdag 29 augustus 2006 - 23:08
erwin

Tekst aangepast

Erwin

hallo ik ben ook van limburg van maasmechelen
en werk in genk
en als je in genk langs het kanaal komt moet
je maar eens gaan kijken bij die koeltorens bij aquafarm dacht ik dat het heet
daar kan je rechtseeks bij de kweker vissen kopen
ook zonnebaars en die kosten 2,5 euro en dat is toch
ook niet zo veel maar ik zou er geen vier plaatsen in de vijver
want als je de meeste forums en sites leest raden ze slechts een
ervan per vijver aan
groetjes erwin
donderdag 28 september 2006 - 21:15
Angelo

Angelo

hey,
kben van kortessem!
zondag 1 oktober 2006 - 01:08
gekko

Gekko

Ok Erwin...dank je...daar zal ik eens gaan kijken.

Mvg,

Rudi.
zondag 1 oktober 2006 - 10:02
Kurre

Kurre

Woont er iemand in de buurt van Tollembeek, Galmaarden die Zonnebaars te veel heeft.
Ik ben op zoek naar 2 van die vissen.

Mvg,

Kurre
dinsdag 13 maart 2007 - 06:59
hoorebee

Hoorebee

Zonnebaars is inderdaad niet beschermd!
Exoten die schadelijk zijn voor onze fauna gaan ze niet beschermen hoor!
Dus inderdaad nooit vrijlaten in openbaar water! Zijn vooral schadelijk voor de amfibieen! (kuisen alle dikkopjes op!)
Wat ik niet zou doen is er meer als 1 in je vijver zetten! Als je pech hebt, is het een koppeltje, en als ze beginnen te kweken heb je er snel massa's!
Zonnebaars heeft immers een goede broedzorg, en er overleven dus veel jongen!
Ikzelf heb 1 grote zonnebaars in mijn vijver zetten die ik in het wild heb gevangen.

Als je een zonnebaars zoekt, er zijn mensen genoeg in wiens vijver ze lekker doorkweken, en die zullen je er graag eentje meegeven! Maar ik raad echt af van meer als 1 van deze mooie visjes in je vijver te zetten.
Het is een prachtig visje, en ook helemaal niet schuw! De mijne komt als ik voeder onmiddelijk liggen wachten om een lekkere regenworm te krijgen. Ze herkennen hun verzorger en durven dan heel dichtbij komen! In helder water waar de zon op zit is het een prachtige vis om bezig te zien.
dinsdag 13 maart 2007 - 09:27
Alert

Tekst aangepast

Alert

Zonnebaarzen slecht voor de fauna? Ja, zo kun je ook het noemen... het zijn namelijk uitstekende verdelgers van muggenlarven en andere hinderlijke insecten!

Als je een koppeltje in je vijver zet, komen er vroeg of laat jongen maar dat zie ik niet als probleem. Zo zijn er altijd voldoende zonnebaarzen om de muggenlarven te lijf te gaan.

Als je een koppeltje wil, observeer ze even goed in de vijverzaak: de vissen met de duidelijkste zwarte stip op de kieuwen zijn de mannetjes.

maandag 9 april 2007 - 06:12
hoorebee

Hoorebee

En ook verdelgers van larven van amfibieen!
In het wild horen ze in principe niet in onze wateren thuis! Ze zijn nu eenmaal slecht voor het amfibieenbestand, dat staat vast!
En als je muggenlarven te lijf wil gaan zijn windes nog beter geschikt, of elrits! Die plukken ook nog eens de muggen van het wateroppervlak!
Trouwens praktisch elke vis zal wel zijn portie muggenlarven opkuisen!
dinsdag 10 april 2007 - 15:16
Alert

Tekst aangepast

Alert

De elrits is een beschermde soort. De goudelrits (eigenlijk "dikkopelrits") is slechter voor het milieu dan de zonnebaars (verspreid een Amerikaanse visziekte... combineer nooit goudelrits met goudzeelt, zie ook http://www.vijvervisinfo.net/2_vis_karperachtigen2_dikkop.htm ).

Windes zijn ok, maar minder effectief dan een koppeltje zonnebaarzen in je tuinvijver vanwege de voortplantingsdrift van die laatsten. Bij zonnebaarzen is al snel het aantal muggen de beperkende factor in het ecologisch evenwicht...

By the way, amfibieeen komen van nature voor in poelen die af en toe droogvallen. Zij overleven dat, vissen niet (al verliezen ze eens in de zoveel jaar de larven... maar dat is de natuur).

donderdag 12 april 2007 - 06:05
hoorebee

Hoorebee

Je moet geen enkele exoot in de natuur vrijlaten, dus ook de goudelrits niet!
Ik had het over het verdelgen van muggen in je tuinvijver, en daar is de goudelrits heel geschikt voor!
Juist die voortplantingsdrift en de broedzorg van de zonnebaars zorgen ervoor dat je binnen de kortste keren een massa aan zonnebaarzen in je vijver hebt. Is op zich een mooi visje, dus op zich niets mis mee, zolang je ze maar niet vrijlaat in de natuur wegens overbevolking van je vijver, dat bedoel ik!
Trouwens veel zonnebaars wil zeggen geen andere kleine visjes meer, want die zullen dan wel al het broed van je andere vissen vakkundig opkuisen!

En amfibieen van nature in poelen die af en toe droogvallen...die luxe hebben ze niet meer hoor! Elk plasje water word benut door deze dieren, dus ook vijvers, sloten, kanalen,... en als hier exoten (welke soort dan ook) in losgelaten worden door de mens kan het natuurlijk evenwicht verloren gaan.

maar zonnebaars is zeker mooi visje, leuk om bezig te zien, en een aanwinst in je vijver!
Zolang je je "overschot" aan zonnebaars maar aan andere vijverliefhebbers geeft, en niet in de natuur vrijlaat...that was my point
donderdag 12 april 2007 - 15:27
daveke

Daveke

hallo Gekko

Kben van leopoldsburg is ook nog limburg en mijn schoonouders wonen ook in genk.Ik ben ook op zoek naar een zonnebaars en een zeelt om in mijn vijver te steken.Dus mensen je mag me ook mailen als je er een paar hebt zitten.

grt Daveke
zondag 27 mei 2007 - 00:09
benn

Benn

hallo gekko
ik benn van hasseltdus nog een limburger
dinsdag 29 mei 2007 - 03:19
Legend

Legend

Hoi Gekko,

Als ik mij niet vergis zijn zonnebaarzen inderdaad beschermd. Heb er wel al eens gevangen in het kanaal in de buurt van Genk maar heb ze terug gezet.

En inderdaad nog ne limburger hier ...
woensdag 8 augustus 2007 - 10:56
phyton

Phyton

Zonnebaars is niet beschermd!
Het is een exotishe soort dat idd eigenlijk niet in onze wateren mag voorkomen.
Deze baarssoort is gekend om zijn vraatzuchtig gedrag!
Niet alleen kikkervisjes maar alle jong schot in uw vijver staat op zijn menu.(roofvis!)

Voor muggenlarven te verwijderen raad ik voorn, winde, brasem (ook gekleurde soorten),..

Phyton
woensdag 15 augustus 2007 - 18:08
jumperke

Jumperke

Als wij gaan vissen(hengelen) en we vangen baars,dan mogen we zeker een doek gebruiken om hem te onthaken!
Zijn rugvinnen prikken namelijk versckrikkelijk!

groetjes jerko
woensdag 22 augustus 2007 - 16:17
koeen

Koeen

Opglabbeek!! Limburg
maandag 27 augustus 2007 - 13:38
Larreke

Larreke

Ook een Limburgse hier!!! Riemst

groetekes Larreke
maandag 27 augustus 2007 - 16:14
vera2

Vera2

Koersel is ook van de partij. Heeft er iemand nog een zonnebaarsje te veel?
zaterdag 3 november 2007 - 13:01
zonnebaars

Zonnebaars

ik heb 15 zonnebaarsjes te koop.
ik vraag 50 cent per zonnebaars.
ze zijn tussen de 5 en de 10 cm groot.
als iemand intresse heeft zeg het maar.

p.s. ik ben van balen.
maandag 18 augustus 2008 - 13:58
zonnebaars

Zonnebaars

ik heb 15 zonnebaarsjes te koop.
ik vraag 50 cent per zonnebaars.
ze zijn tussen de 5 en de 10 cm groot.
als iemand intresse heeft zeg het maar.

p.s. ik ben van balen.
maandag 18 augustus 2008 - 13:59
Peppody

Peppody


Jij bent de enigste Limburgse op dit forum, denk ik.
gEKKO


nee hoor, wij wonen sinds 1 jaar net over de grens bij Landgraaf! En daarvoor in Brunssum (Zuid-Limburg)
We hebben nog geen jonge zonnebaarzen gezien even afwachten dus of we wat weg te geven hebben.
dinsdag 19 augustus 2008 - 21:15
s@nder

S@nder

Hallo, ik ben op zoek naar een Zonnebaars voor in mijn vijver… 1 zodat ze zich niet voortplanten…. Liefst een mannetje.
MvG
Sander
donderdag 10 juni 2021 - 21:59
TO100

TO100

Ik ben op zoek naar zonnebaars 1x rijssen regio Twente
donderdag 24 juni 2021 - 08:47
Sibajak1955

Sibajak1955

Ik ben opzoek naar 1 zonnebaars (mannetje ) voor mijn zeer grote vijver.
Wil het graag kopen .....dan is mijn vijver compleet .

Gerrie Overweg
06 23493567
Ooij nederland .
zaterdag 19 februari 2022 - 14:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon