Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Mijn persoonlijke formule:
1) Zorgen voor een afwisselende tuin met veel bloemen waar veel insecten op af komen.
2) Planten van een paar groenblijvende bodembedekkers (vb. Viola odorata, Stachys byzantina, ...) waar nuttige insecten (o.a. lieveheersbeestjes) kunnen schuilen en overwinteren.
3) Compost gebruiken: dit bevordert gezonde groei en geeft ook weer schuilplaatsen aan nuttige diertjes.
4) NIET panikeren als er eens een paar of zelfs veel luizen op een plant zitten. In het voorjaar is dat heel normaal. Daarna weten de nuttige dieren ze zitten en houden ze het hele drama mooi binnen de perken.
Ik weet het ... volgens sommige werkt dit niet en is dit utopisch gezwets. Laat ze maar eens naar mijn tuin komen kijken dan!
ga volledig met je mee en als je dan toch denkt "dit wordt echt te gek" dan met de "groene" vingers erover heen of wel ze worden echt groen of ze worden zwart en met een plastic handschoentje.. dan neemt die de kleur aan van de luizen
Ook mee eens. Wij hebben twee sierdistels in de tuin staan. Mijn vriend vindt ze prachtig, maar ik ben er niet zo van gecharmeerd.
In het voorjaar zat de plant vol met zwarte luis. Wij willen onze tuin zo weinig mogelijk vervuilen met middeltjes (ook de eco-verantwoorde), dus was mijn vriend bang dat zijn sierdistels ten onder zouden gaan (wat ik dan weer niet zo erg zou vinden )
Vervolgens kregen we een invasie van lieveheersbeestjes en wat denk je? Direct de hele tuin (ook moestuin en kas) volledig luisvrij!
Soms helpt het ook er een aantal "kapot" te wrijven, ze houden blijkbaar niet van de geur.
Beetje bruine zeep opgelost in water kan ook.
Een lieveheersbeesthuisje is zo gemaakt met wat gaatjes te boren in een stammetje hout. Of een omgekeerde bloempot met stro, die trekt dan weer oorwormpjes aan.
Vanaf het moment dat je bruine zeep of andere gaat gebruiken, kan je natuurlijk wel de natuurlijke vijanden vergeten. Die komen enkel als er te eten valt! Als jij de voedselvoorraad vernietigd, zullen ze op een ander gaan eten!