menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Recept

Ga naar meest recente reactie

Terrence

Terrence

hallo ik maak een site over het milieu en ik ben bezig
met een pagina bladluis milieu vriendelijk bestrijden
weet iemand hoe je soort middel tegen bladluizen moe maken bedanktt
woensdag 26 augustus 2009 - 07:48
Polplastron

Polplastron

Hierover zijn al veel onderwerpen begonnen op dit forum, maar ik licht je graag nog eens even in:

A) De volledig ecologische visie:
1) In het voorjaar komen bladluizen massaal voor op de jonge bladeren en scheuten. Het is hun normale manier van overleven.

2) Na een paar weken komen de predatoren die eitjes leggen bij of zelfs in de bladluizen (o.a. sluipwespen).

3) Nog enige weken later is het bladluizenprobleem onder controle. De predatoren weten nu waar ze eten kunnen vinden en houden de bladluizen in toom.

Voorwaarden om dit te doen werken zijn:
1) een gevarieerde beplanting die aantrekkelijk is voor insecten (Vele predatoren hebben in hun volwassen vorm andere noden dan in hun larvale stadium).
Bloemen, een aantal groenblijvende planten (voor overwintering), ...

2) "plaagdieren" zo weinig mogelijk bestrijden want als je alle aangetaste planten beschermt, zullen de predatoren niet snel geneigd zijn om massaal in je tuin voor te komen. Zij komen immers enkel op "eten" af.

3) een beetje tolerantie en geduld: bladluizen doen in praktijk minder schade dan alom wordt aangenomen.

=> Ik heb in mijn tuin vele rozen staan die op deze manier toch ieder jaar weer prachtig bloeien zonder zichtbare schade aan scheuten, bloemen of bladeren. De buurvrouw besproeit haar rozen (chemisch) meerder malen per jaar en er is geen wezenlijk verschil te zien.

=> Predatoren die dit jaar veelvuldig in mijn tuin voorkwamen waren sluipwespen en lieveheersbeestjes, maar ook vogels zoals de kool- en pimpelmezen waren van de partij. 't Is beter voor het hart van zich niet druk te maken over een luisje en het levert nog een kleurrijk schouwspel op ook!

B) de milieuvriendelijke versie
1) Aftreksels van brandnetels of heermoes

2) Sproeien met een oplossing van zeep met water

3) Bladluizen doodknijpen met de vingers: de geur zou andere bladluizen afschrikken (????)

Succes!
woensdag 26 augustus 2009 - 08:30
Eniavaswen

Eniavaswen

Hoi,

Ik heb dit jaar alle planten met luis gewoon stevig afgesproeid met de tuinslang en de plaag is ook goed binnen de perken gebleven.

Groetjes,
Karen
woensdag 26 augustus 2009 - 14:28
verbena46

Verbena46

tegen bladluis:
afreksel maken van hete rode pepertjes
in de zon drogen en dan malen (incl.zaadjes)
hiervan 20 gr. in 10 ltr water

woensdag 26 augustus 2009 - 16:38
Gerbra

Gerbra

In een lege spuitfles doe ik heet water met afwasmiddel. Goed schudden .Dat spuit ik goed op de plant waar de luizen zitten en herhaal het na 2 dagen nog een keer.

Zo ben je ervan af. Succes.

Gr. Lucia.
woensdag 26 augustus 2009 - 18:28
Terrence

Terrence

bedankt voor de tips
donderdag 27 augustus 2009 - 16:53
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 2 + 4? (beveiligingscontrole) *