menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rozengrond

spruit

Spruit

ik vraag mij het volgende af....wat is het verschil tussen gewone pot/tuingrond en de kant en klare rozengrond?

En...wat is er dan aan toegevoegd en kan ik dat zelf ook doen bij normale potgrond..?
Hoor het graag!
donderdag 18 februari 2021 - 13:35
Tuinprins

Tuinprins

Goed verteerde stalmest (dat is dus geen drijfmest!) en wat kalk.
donderdag 18 februari 2021 - 19:47
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Bij het planten van nieuwe rozen voeg je best niet te veel toe; het eerste jaar moeten ze immers toch hun wortels goed ontwikkelen. Wel is het interessant om een mulchlaag van compost toe te voegen: dit zorgt voor ontwikkeling van goede schimmels en microörganismen en draagt op die manier bij aan de gezondheid van de planten. Bovendien zorgt zo'n mulchlaag voor een minder schommelende bodemvochtigheid.

Potgrond e.d. hebben in de tuin niet veel te doen; deze dingen dienen om planten in potten of kuipen te zetten. Speciale potgrond voor rozen is een mooie verkoopszet, maar volgens mij kan je ze in gewone standaardpotgrond ook heel mooi houden in een kuip mits je voldoende en correct bemest.

Goed verteerde stalmest heeft ongeveer dezelfde eigenschappen als compost, maar is voor sommige mensen moeilijker om aan te geraken. Kalk toevoegen zou ik enkel doen als uit een bodemanalyse blijkt dat er een tekort is; dit is in het gros van de gevallen niet zo!

Hopelijk ben je er iets mee.

Pol
dinsdag 2 maart 2021 - 10:45
spruit

Spruit


Hall,

een late reactie maar heel blij met je antwoord.
Scheelt weer overbodig gesjouw met grond!!

h.g. Spruit
zondag 11 april 2021 - 13:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon