menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Levermos

Ga naar meest recente reactie

leerling

Tekst aangepast

Leerling

Hier en daar is levermos opgedoken in de tuin. Het zijn gelukkig (nog) maar beperkte oppervlaktes, meestal kleiner dan een muntstuk van € 2.

Ik kijk de planten die ik koop altijd goed na en potjes waar levermos in staat koop ik niet. Maar de Heleborus niger die ik een tijd geleden kocht, heb ik vandaag pas uitgeplant en in een van de potjes bleek toch levermos te zitten.

Hoe bestrijd je dat best op niet chemische wijze?

Momenteel haal ik het manueel uit de grond en verlucht daarna de oppervlakte met een harkje. Volstaat dat?

Meestal komt er dan een boel aarde mee. Hoe diep "wortelt" dat mos?

Momenteel gooi ik het bij het restafval (grijze kliko).
Loop ik gevaar dat het zich in de rest van de tuin verspreidt als ik het op de compost zou gooien?
Zou het volstaan om het uit te spreiden in een bakje en het te laten uitdrogen in de zon?

Andere - liefst beproefde - suggesties?

Hier en daar lees je dat het een zuurteminnend plantje is dat je kan bestrijden met kalk. De tuin heeft inderdaad eerder zure zandgrond, maar heel wat planten die er staan zijn ook zuurminnend, dus kalk strooien wil ik niet.
zondag 9 april 2023 - 23:17
Peterplant

Peterplant

Plantjes op een tuincentrum of een kwekerij die plantjes in potten hebben staan waar potgrond in zit en die iets te lang iets te veel water krijgen, zullen bijna automatisch mos en levermos krijgen. Mossen verspreiden zich door sporen dus er is bijna geen ontkomen aan. Kwekers proberen van alles om deze mossen niet in de potjes te krijgen en gebruiken rijstekaf, boomschors kokosvelletjes enzovoorts om de grond mee te bedekken, natuurlijk ook om onkruidgroei tegen te gaan, maar zeker ook om mossen en levermossen te voorkomen.
Enig oppervlak dat door slechte afwatering iets te lang nat blijft heeft dus kans op levermos. Wellicht ontsierend, maar verder onschadelijk. Alleen ontkiemend zaad wil er wel eens door gesmoord worden.
Plantjes laten staan omdat er levermos in zit is dus niet nodig. Ga er maar vanuit dat de lucht vol zit met sporen ervan, dus het komt letterlijk aanwaaien.
Als je ervan af wil zonder harken en dergelijke zou je het aan kunnen stippen met schoonmaakazijn.
maandag 10 april 2023 - 00:54
Tuinprins

Tuinprins

Andere - liefst beproefde - suggesties?


Er op plassen. Mijn urine werkt in ieder geval!

Gegroet, de tuinprins
maandag 10 april 2023 - 07:00
LT

LT

Zo gauw als het echt storend wordt haal ik de ergste plakkaten levermos weg. Verder doe ik er niets aan.
maandag 10 april 2023 - 08:37
leerling

Leerling

@Peterplant
De plaatsen waar levermos groeit zijn (denk ik) allemaal terug te brengen tot plantjes die ik gekocht heb. Ik denk niet dat hier veel levermossporen in het rond vliegen. Dan zou ik op meer plaatsen problemen verwachten. De tuinen in de ruime omgeving zijn ook eerder gras-met-haag-tuinen, waar zelden wat verandert.

'k Gebruik liever geen chemische spul in de tuin en vind wieden niet erg (niet zo'n fan van harken), maar 'k doe dat liefst zo efficiënt mogelijk.

Er is (tot nog toe) één plaats waar ik zeker al voor het derde jaar op rij het levermos weghaal. De manier waarop ik dat doe is dus duidelijk niet efficiënt.

@Tuinprins
"Niet chemisch" was de vraag.
Mochten er andere lezers zijn die dat willen uitproberen: zeker niet doen als je medicijnen slikt.

@LT
Blijven die plakkaten daarna ook weg?
dinsdag 11 april 2023 - 23:41
LT

LT

De sporen zitten in de lucht. Na enige tijd, soms wel jaren, komen ze weer terug omdat dat bij mij, voor hun, een goede plek schijnt te zijn. Eigenlijk niet zo een probleem.
woensdag 12 april 2023 - 10:00
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Ik heb al hele plakkaten weggeschept. En weggegooid. En wat lavameel gestrooid. Geen idee of dit helpt. Heb een te natte tuin en neem het in de schaduw tuin maar voor lief. Maar dit jaar was de maat vol!! Helaas ook een paar bollen getopt.
woensdag 12 april 2023 - 20:14
leerling

Leerling

Helaas ook een paar bollen getopt.
Dat is de reden dat ik niet van harken of schoffelen hou.
woensdag 12 april 2023 - 20:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon