menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wolpellets

Ga naar meest recente reactie

Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Ga dit proberen. Het zou slakken bij de planten weghouden. Is best duur, dus ik ga mijn neefje eens vragen om zijn wol te bewaren voor om de planten. Heeft iemand dit al geprobeerd.
dinsdag 16 mei 2023 - 17:22
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Ik vind de eigenlijke studie niet meteen terug, maar RHS (Royal Horticultural Society) heeft in 2018 aangetoond dat deze 5 veelgeprezen huis-tuin-en-keukenmiddeltjes niet helpen wanneer ze ze testen met saladeplantjes:
* kopertape met scherpe rand
* scherp grit
* mulch van pijnboomschors
* wolpellets
* gebroken eierschaal

Je vindt nog verwijzingen naar de studie, bv. op https://www.rhs.org.uk/science/plant-health-in-gardens/entomology/rhs-projects-on-plant-pests/gastropod-barriers-experiment en op https://www.bbc.com/news/science-environment-45652170

In dat laatste artikel lees je ook nog dat wolpellets en pijnboomschors wel 50% betere groeiresultaten gaven, omdat ze de bodem vruchtbaarder maakten en beschermden.

Er werd gesuggereerd dat het dikke slijm dat slakken produceren hen beschermen.

Ik vind bij het wieden regelmatig slakken onder het zand. Ik vraag me af of ze niet eerder onder een aantal van die barrières door kruipen.
dinsdag 16 mei 2023 - 21:41
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Dat er meer vocht wordt vastgehouden en het ook voeding geeft aan de grond (plant) is altijd een aardige bijkomstigheid. Nu die wormen nog. Ga een goedwerkende zaklamp aan schaffen en mijn avondwandeling door de tuin daarna hervatten. Sta weer steviger op mijn benen. Had het gelezen in gardeners world juni 2022. Ben wel in om iets anders te proberen. En het is biologisch.
dinsdag 16 mei 2023 - 23:40
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Als je een vochtige dweil neerlegt of een paar planken waaronder je het vochtig houdt, kan je ook 's morgens gaan rapen. Is weeral wat energie bespaard. ;=)
woensdag 17 mei 2023 - 00:12
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Mooi is anders. maar wie weet in een rommelhoek waar het niet zo opvalt.
woensdag 17 mei 2023 - 01:08
minouke

Minouke

Ze kruipen zelfs over grind met scherpe randen
donderdag 18 mei 2023 - 12:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon