menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nieuw hier

Ga naar meest recente reactie

Goldy

Goldy

Hallo,

Om te beginnen; een heel tof en leerrijk forum!!
Ik ben een beginnende tuin-liefhebber, want wij hebben eind vorig jaar ons huisje gekocht en verbouwd en dit voorjaar ben ik begonnen met de aanleg van de voortuin. Het is nog niet af, maar eerst eens zien hoe alles groeit en dat lukt al goed! De achtertuin is nog veel werk aan, maar dat komt nog wel
Hier een foto van de voortuin nu, wat vinden jullie ervan? Iemand nog ideetjes? Want ik ken er nog niet zo veel van, maar dat begint al te komen, ben erg geïnteresseerd in planten sinds we ons eigen huisje hebben!! [afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 4 augustus 2010 - 13:26
Jeannette1

Jeannette1

Hai Goldy,

In de 1e plaats van harte welkom op dit geweldige, gezellige, zeer leerzame, maar o zo verslavende tuinadviesforum.

Dit voortuintje ziet er al heel aardig uit, compliment!

Wat je verder in de tuin voor of achter zou willen hebben, daar kan ik je geen antwoord op geven.

Daar ben ik geen kenner genoeg voor en iedereen heeft ook een andere smaak.

Na mij komen er zeker kenners die jou goed kunnen en willen adviseren met je tuin.

Bedankt voor de geplaatste foto, daar zijn wij allen echt gek op.

Groetjes, Jeannette
woensdag 4 augustus 2010 - 16:55
hildavw

Hildavw

Dat ziet er al goed uit. Laat nog maar foto's volgen, dan zien we iets meer.

groetjes van Hilda

Foto's van uw Tuin

woensdag 4 augustus 2010 - 20:10
Goldy

Goldy

Fijn zo'n welkom berichtjes!!
En bedankt voor de complimentjes, ik ben er toch nog wat onzeker over hoor, heb me nooit eerder beziggehouden met een tuin, enkel gras maaien
Ik heb rekening gehouden met de standplaats van de voortuin, nl het noorden, achteraan is meestal schaduw en daar staan dan ook echte schaduwplanten zoals de olijfwilg, in t midden en vooraan komt meer zon en daar staan halfschaduw-planten zoals ooievaarsbek, vergeetmijnietjes,..... Ach, eerst even zien hoe alles groeit, het meeste blijft redelijk laag, enkel de ranonkelstruik wordt groter en ik wil nog een sierboompje planten en kreeg al een goeie tip, de prunus lusitanica die perfect zou passen in de voortuin denk ik
Ik weet t, iedereen heeft weer een andere smaak, maar toch zijn tips altijd welkom, want in tuincentra zie je het resultaat toch niet altijd zo goed, iemands ervaringen zijn toch veel duidelijker om een beeld te krijgen van een aantal planten.
Hier dus; schaduw/halfschaduwplanten, liefst veel bloemen (verschillende tijdstippen, dus bloemen zo lang mogelijk, wil ook nog graag een winterjasmijn of iets dergelijks, om in de winter ook bloemetjes te hebben). Verder niet te hoog voor de voortuin, hier en daar wat hoger is wel leuk natuurlijk. En liefst overal rondom en onder bodembedekkers, zodat je niet zoveel aarde meer ziet
Ik zal nog wat fotootjes plaatsen hoor!
woensdag 4 augustus 2010 - 22:57
Goldy

Goldy

Hier nog een fotootje van de meer rechtse kant van de voortuin, de vorige foto was meer de linkerkant.[afbeelding verwijderd niet-https]

Hier zie je mengeling dovenetel, hondsdraf en nog 2 planten die ik niet ken, jullie misschien? Ik heb dit uit de tuin van mijn grootouders gehaald, samen met de vergeetmijnietjes, om hun tuin een beetje bij mij te hebben..... [afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 4 augustus 2010 - 23:12
Goldy

Goldy

Op de laatste foto zie je linksachter nog 2 asters, ik geloof toch dat die zo heetten en daarachter zie je de olijfwilg. De klaprozen kwamen vanzelf en heb ik laten staan bij het onkruid wieden
woensdag 4 augustus 2010 - 23:16
anderleven

Anderleven

Hai,

Wat een lievertje op de foto, je zoontje?

Ik ben niet zo'n plantenkenner, maar op dit forum zijn er vele.

Ik wil wel even zeggen dat er sinds een jaar een brunnera in mijn

tuin in de halfschaduw staat die het schitterd doet. In het voorjaar

komen er lange stengels uit met vergeetmenietachtige bloemetjes.

Kan je misschien ook even opzoeken.

Die prunus waar we het over hadden staat op de foto in een zwarte pot.

Hij is in een paar maanden al twee keer zo groot geworden.

Maar ik kan hem snoeien.

Ohja bijna vergeten, als je een witte clematis hebt aangeschaft

wil ik heel graag volgen hoe ze het doen.

Ik zoek n.l. een witte clematis van een sterk ras

ik heb daar zoveel pech mee gehad.

Maar ik ben ook niet zo'n erg beste tuinier vrees ik.

Nou het is al laat misschien lig je al op bed.

Hartelijke groetjes

:
woensdag 4 augustus 2010 - 23:32
Goldy

Goldy

Ja, het schatje op de foto is mijn zoontje van 4 jaar, ik heb er nog eentje van één jaar en 2 pubers van 17 en 14 jaar, ook nog 2 Golden Retrievers en het is een gezellige drukte in huis
Ja, ik heb 2 witte clematissen, de armandii bosrank en de armandii 'apple blossom', beide groenblijvend in de winter en bloeit in het voorjaar. De apple blossom staat er nu een maand of 3 en de andere nog maar enkele weken, die eerste groeit tot nu toe als kool, maar het is af te wachten hoe ze t verder doen natuurlijk. Ze staan in houten plantenbakken tegen een pergola en de ander tegen zo'n plantenklimrek tegen de muur, ik geef ze veel water en af en toe wat roze korrels en ze krijgen er redelijk veel zon. Hopelijk blijven ze t dan goed doen, ik hou je wel op de hoogte.
Op welke foto staat je prunus? Ik zie wel een heel mooi hondje, zo statig in de deuropening
woensdag 4 augustus 2010 - 23:56
anderleven

Anderleven

hallo,

Wat een verschil in leeftijd jouw kids, wel leuk lijkt mij.

Ik heb ze al getrouwd, en heb tiener-kleinkinderen.

Maar ik mag nog voor 3 pleegkindjes zorgen, ook geweldig hoor.

Fijn dat je de prunus hebt gevonden.

Groetjes
donderdag 5 augustus 2010 - 10:22
Eniavaswen

Eniavaswen

Hoi Goldy,

Welkom op dit forum!!
Je voortuintje begint al mooi te worden, die gele bloemetjes vrolijken enorm op. Om het geheel sterker te maken zou je een vorm van structuur kunnen aanbrengen door lage haagjes te planten. In de winter vormen die dan nog een mooi kader als de vaste planten afgestorven zijn. Op die manier komen de andere planten ook nog meer tot hun recht.
Leuk hé zo kleine kindjes die je kunnen 'helpen'. De mijne zijn 5 en 3 en ik vind het zalig als ze mee de tuin ingaan om onkruid te wieden.

Groetjes, Karen
donderdag 5 augustus 2010 - 10:32
Goldy

Goldy

Dat zal ook gezellig zijn, volwassen kinderen en al grote kleinkinderen en dan ook nog pleegkinderen, fijn!

Ja, ik moet nog een omkadering aanleggen, maar haagjes, ik weet niet waarom, maar daar ben ik niet zo weg van, ik dacht eerder aan een omkadering in hout, een hekje of bielzen ofzo. Ben nog tuintjes aan t bewonderen hier en buiten om iets tofs te vinden daarvoor
Ja, mijn zoontje van 4 helpt ook graag mee, kruiwagentje erbij enzo, maar mijn pubers doen dat niet graag
donderdag 5 augustus 2010 - 11:36
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 3 + 3? (beveiligingscontrole) *