menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bruine buxus

Ga naar meest recente reactie

marieke

Marieke

hallo

Wie kan mij helpen. Mijn mooie buxusbol wordt bovenaan bruin (bruine blaadjes die ik er dan afknip).
Maar hoe komt dat, ik geef hem nochtans elke avond water??!!

Bedankt voor jullie hulp


Marieke
woensdag 14 juni 2006 - 21:30
Tomateboer

Tomateboer

Heb je hem gescheerd in de vollo zon.?
Nooit doen!
Of anders denk ik kalktekort
grt
woensdag 14 juni 2006 - 21:35
marieke

Marieke

het zal wel eens het tweede kunnen zijn - kalktekort - mag ik dit nu nog toedienen?

Marieke
woensdag 14 juni 2006 - 21:38
Tomateboer

Tomateboer

Ik veronderstel dat het nog kan
grt
woensdag 14 juni 2006 - 21:53
Adrienne

Adrienne

Marieke,

Al jaren snoeien wij onze buxus in juni.
Op een bewolkte dag en tegen er regen verwacht wordt.
Meteen een gift kalk.
En de mijne doen het hééél goed.

groetjes adrienne
woensdag 14 juni 2006 - 22:02
marieke

Marieke

ik ga ze nog een flinke schep kalk geven.

Bedankt alvast

groetjes

marieke
woensdag 14 juni 2006 - 22:04
Esem

Esem

marieke,
niet alleen kalk geven na de snoei ,maar ook af en toe eens flink bemesten met daarvoor voorziene buxus meststoffen
Esem,
donderdag 15 juni 2006 - 08:59
Fons

Fons

Marieke Marieke,haal die buxus eens uit die pot en plant die in de tuin met flink wat kompost dit gedurende een paar jaar,ge zult er versteld van staan hoe snel uw plant zich hersteld,na die periode kan hij rustig zijn leven verder slijten als kuipplant.

Groetjes Fons.
donderdag 15 juni 2006 - 20:50
marieke

Marieke

Iedereen alvast bedankt voor jullie goede raad.
Ik probeer het één en ander uit en hou jullie op de hoogte

Groetjes


Marieke
zondag 18 juni 2006 - 21:56
Krulle

Krulle

Hallo allen,

Ik zit op dit moment ook met heel wat buxussen die bruin geworden zijn. De planten werden niet in de zon gesnoeid maar staan eigenlijk wel in een vochtige grond. Af en toe werd er bemest maar geen kalk...

Wat wel heel vreemd is. 2 jaar geleden heb ik buxusstekken genomen en die stekken zijn perfect groen gebleven. De stekken die een jaartje jonger zijn staan allemaal bruin. Beide hebben ze dezelfde bemesting en behandeling gekregen. Alle stekken en planten staan in volle grond.

Zou dit ene te kort aan kalk kunnen zijn en wat doe ik nu best? Even wachten nog met het strooien van kalk?


Mvg
donderdag 17 januari 2008 - 21:36
Sjos

Sjos

Hallo Krulle. Ik denk dat je het antwoord al een beetje zelf gegeven hebt. Buxus houdt niet van natte voetjes. Door te veel vocht sterven er eigenlijk wat wortels af en kan de plant moeilijker voedingsstoffen opnemen. Dus ik denk dat je eerst wat aan het vochtprobleem moet doen. Mogelijk met een riek flink wat gaten steken om de grond wat luchtiger te maken. ( dichtgeslagen grond ? ) en een flinke laag compost aanbrengen. Nu in de winter kun je overigens rustig kalk geven en vroeg in het voorjaar dan mest ( liefst organische deze verbeterd ook de bodemstructuur ) en dan in juli misschien nog een mestgift. Later niet meer.
Verder is het heel belangrijk dat de ph waarde van je grond in orde is. Voor een goede groei is een ph tussen de 5,5 en 7 goed. Anders is de grond te zuur en krijg je ook dezelfde symptomen.
Over snoeien zijn de meningen wel wat verdeeld. Ik zelf snoei eind mei-begin juni en soms nog eens in september en alleen bij bewolkt koel weer. Ook niet bij warm bewolkt weer omdat er dan toch nog een behoorlijke verdamping is en er bruine snoeiwondjes ontstaan. Gebruik een vlijmscherpe heggenschaar en maak hem af en toe nat voor een mooi resultaat.
Wat je stekjes betreft ? Mogelijk staan de groene wel in goede doorlatende grond en de andere niet ? Van hieruit is dat moeilijk te zien. Een goede site met nuttige tips over buxus is overigens www.buxushof.nl. Hier krijg je veel antwoord op je vragen.

Veel suc6 met je buxushaagje !!

Groeten Jos
vrijdag 18 januari 2008 - 21:16
anthomaka

Anthomaka

Vermoedelijk schimmelaantasting cfr. natte grond.
Opvallend is dat op een winderige standplaats weinig aantasting is.
Dus:
- zoveel mogelijk dood materiaal opruimen(niet op de composthoop,de schimmel kan daar overleven)
- alle materiaal ontsmetten
- juiste bemesting en kalk om de planten te versterken
- BESTRIJDING om de schade te beperken
Zie:
http://www.marechal.be/brochure_buxusschimmel.aspx
maandag 28 januari 2008 - 00:30
bakkie

Bakkie

hij kan ook kalk te kort hebben of mestsfof of wel heb je hem gescheert in de volle zon beste is ook een buscus schnoeien met de hand



grtjs bakkie
dinsdag 29 januari 2008 - 12:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon