Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik overweeg om een japanse sneeuwbes of viburnum plicatum aan te schaffen. Er bestaan echter heel wat mooie soorten; velen zijn echt juweeltjes (Shasta,Lanarth...) maar helaas bloeien ze vrij kort nl. enkel mei en juni. Er is echter 1 uitzondering de 'watanabe' die bloeit van mei tot in de late herfst. Aangezien de struik aan ons terras zou komen is dat zeker meegenomen. Ik vind het echter jammer dat net die lange bloeier (vrijwel als enige) hoger komt dan hij breed is. De anderen blijven lager maar worden wel 2x zo breed als ze hoog zijn en dat vind ik veel mooier, zeker op die plaats waar hij zou komen te staan. Is er iemand die een variant kent die én lang bloeit én eveneens in etages groeit maar dan zeer breed? Wie heeft er één staan en wat is jullie mening?
Beste Tuindame
Heb reeds jaren een watanabe staan. En zoals hij zich thuis heeft ontwikkeld, ben ik er zeer tevreden over. Het is een trage groeier en naar mijn gevoel is zijn verhouding hoogte en breedte heel natuurlijk. voor mij behoeft hij niet de minste vormsnoei; hij is mooi zoals hij is. Wat zijn bloei betreft: uitgebreid in het voorjaar en nog wat -maar veel minder - in het najaar. Doch zeker niet zoals u schijnt te denken 'van mei tot in de late herfst' aan-één-stuk. Een aanrader voor elke tuin, ook met een beperkte ruimte.
Tuindame ikheb de Viburnum plicatum tomentosum staan en zou hem niet meer kunnen wegdenken uit de tuin,al bloeit hij alleen maar in het voorseizoen Mei/Juni.
Ik vind het mooi hoe hij groet in lagen en hij ruikt dan nog eens zeer fijn ook.
En als solitair is het een echte blikvanger.
gr Eddy Esem,
Nadeel van Viburnum plicatum 'Watanabe' is dat de bloemen steriel zijn. Daardoor hebben ze min of meer een herbloei doorheen de zomer, maar eveneens daardoor zijn ze in het najaar niet prachtig rood overladen met bessen. Die sierwaarde mag je zeker niet onderschatten.
In jouw plaats zou ik voor een van de andere fertiele soorten kiezen, zodat je de bessen niet moet missen. Voordeel is ook dat die andere soorten eerder breed dan hoog zijn zoals je graag zou willen.