menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Olyfboom

Ga naar meest recente reactie

duupje

Duupje

heb verleden jaar een olyfboompie gokocht in de lidle.t was de laatste en een zeer onogelyk ding maar heb m toch genomen want niemand wou m precies.heb m thuis in ne grote pot gezet en voor de pergola gezet.hy heeft nu zyn 1e winter byna achter zich en t gaat goed met m hy begint al goe door te schieten. nu is myn vraag kan m in die pot blyven staan of moet m na ne tyd in de volle grond en kan ik m snoeien zodat t zo een beetje een bolleke blyft zonder m te beschadigen.
maandag 18 februari 2008 - 09:54
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Duupje, welkom op het forum!
Een olijf is niet geheel winterhard en daarom is het handig om hem in een pot te hebben staan. Mocht het erg koud worden, dan zet je hem zo binnen. In de volle grond groeit hij wel beter uit, maar vraagt om extra bescherming tijdens koude periodes.
maandag 18 februari 2008 - 10:09
duupje

Duupje

bedankt voor t antwoord (da is snel)
draagt zo een boompke ook vruchten of is da echt maar om de sier ontwikkeld op zo ne hoge stam
maandag 18 februari 2008 - 10:24
Detuinenindemen

Detuinenindemen

In Belgie en Nedrland kun je niet veel vruchten verwachten. Afgelopen zomer had ik enkele vruchtjes aan mijn olijf maar die worden hier niet rijp!
maandag 18 februari 2008 - 11:50
Fons

Fons

Olijfboompje word in onze streken gekweekt als kuipplant, moet maar om de drie jaar verpot worden, snoeien in vorm mag het ganse jaar behalve de winterperiode, olijfplanten kunnen eventueel op latere leeftijd in de tuin op een beschutte plaats uitgeplant worden.
maandag 18 februari 2008 - 19:30
cetinel

Tekst aangepast

Cetinel

wat is een latere leeftijd??
mijn olijfboompje komt ook uit de lidl,ik weet niet hoe oud het boompje was toen ik m kocht(samen met pot rond de 1 meter toen)nu is hij al meer dan 2 meter groot(2 jaar later)
als hij aan dit tempo blijft groeien (snoeien doe ik niet,enkel wat in model knippen) dan kan hij volgend jaar niet meer in de winterberging....
dinsdag 19 februari 2008 - 10:27
pk

Pk

Ik heb in de Aldi destijds 2 van die boompjes gekocht, samen met een lavendelboompje, zou die winterhard zijn?
dinsdag 19 februari 2008 - 20:57
Fons

Fons

Aan de kuststreek is het mogelijk jongere olijfboompjes in de volle grond op een beschutte plaats aan te planten, in de kempen moeten ze wel wat ouder zijn nochtans staat mijn olijf in kuip buiten en heeft nu toch een viertal dagen temperaturen over zich gehad van omstreeks -8°C, in dec zelfs eenmaal -11°C maar die is dan toch al een 20 jaar oud.
dinsdag 19 februari 2008 - 22:12
u857287

U857287

dag

onze olijfbomen (tjes), zijn nu 1 jaar en 2 jaar oud

de oudste (dus 2 jaar) hij was bij aankoop ook maar zo'n 50 cm, staat nu 1 jaar buiten en tot nu toe heeft hij het overleeft, het eerste jaar heeft hij binnen doorgebracht, doch wat bij ons binnen staat gaat eerder kapot, dan wat bij ons buiten staat (zal wel met de verzorging te maken hebben)

de nieuwe (ook maar zo'n 50 cm) die moest er al onmiddellijk aan geloven en heeft zelfs nog niet binnen mogen staan, dus onmiddellijk in volle grond met hem.

en zie, alles wel goed ingepakt, ze leven allebei nog.

hoera, tot nu toe

groetjes

zo zie je maar, ik denk soms je moet ook wel een beetje geluk ermee hebben, want ik heb er zelfs niet veel verstand van,

lieve
dinsdag 19 februari 2008 - 22:31
u857287

U857287

oh ja

het onderwerp was wel snoeien,

het eerste jaar hebben we de oudste gesnoeid in september, misschien iets te ver, enfin er bleef in ieder geval niet veel meer van over, maar hij heeft het overleefd, en dat is het belangrijkste

groeten

lieve
dinsdag 19 februari 2008 - 22:36
SophieSpain

SophieSpain

Wij hebben ook Olijfbomen in de tuin, net zoals velen hier omdat we in Spanje wonen. Nu wonen we wel in een koude streek, 10 minuten verder op zijn de skigebieden en ook de "jonge" olijfbomen staan buiten. Die zijn over het algemeen zo'n 1.50 meter hoog met een dunne stam en dat gaat elke winter goed.
zaterdag 23 februari 2008 - 16:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon