Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb ongeveer een jaar geleden een Japanse Esdoorn gekocht en hem in een voldoende grote pot gezet. Hij heeft heel de zomer mooi gestaan. In de winter heeft hij al zijn blaadjes verloren. Deze begonnen in het voorjaar mooi terug uit te komen, maar plots begonnen zijn allemaal te verschrompelen. Nu zijn ze allemaal verschrompeld en bruin en beginnen er ook takken bruin te worden? De plant heeft normaal water gekregen en staat op een plaats waar de zon een deel van de dag op staat. Er is niet direct ongedierte of schimmel of dergelijke zichtbaar. Weet iemand een mogelijke oorzaak en wat hier aan gedaan kan worden?
Zet je erbij op dit leerrijke en gezellige tuinforum ...
Wat heb je daar een zorgelijk probleem ...
Kan je er een foto bijvoegen ?
Gaat het om een acer palmatum dissectum ?
Haalde je de pot tijdens de winter naar binnen ?
Kreeg hij bemesting ? Japanse esdoorns houden van lichtzure grond. Wees dus voorzichtig met kalk in de buurt van de boompjes.
Kan het zijn dat de jonge scheuten bevroren tijdens de laatste vorstnachten van dit voorjaar ?
Over het algemeen zijn de sterk ingesneden Dissectum-soorten het teerst. Deze vragen bescherming tegen wind en direct zonlicht...
De beschreven omstandigheden lijken me wel oké! Gefilterd zonlicht is dus ideaal voor deze soort.
Er zullen nog wel kenners met meer ervaring opduiken !!!
is het een dissectum??
is het een rode of een groene
mvg
an
PS ik heb een groene en laat pot in de winter steeds buiten
de rode is kapot gegaan,de bladeren verbranden van de zon(ieder jaar)tot de boom dood is gegaan
Of zonnebrand, of een aantasting van verticcillium lijken mij op het eerste zicht de meest voor de hand liggende mogelijkheden.
Zet de plant in (halfschaduw).
Bij Verticcillium sterven allend e uiteinden van d etakken af. Het probleme is echter een vaatbundelschimmel die in de wortels zit. Afknippen van de aangetaste takken helpt niet. In dat geval kan je best aangieten met een systemisch fungicide zoals Aliette.
als de bladeren verbranden van de zon zal het in de volle grond geen vershil geven
weet ergens een rode dissectum staan in volle grond en die is ook bijna kapot ven het verbranden