menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kleurig n smakelijk tuintje aanleggen

Ga naar meest recente reactie

vstrouven

Vstrouven

Hoi beste tuinliefhebber,
Volgend jaar in het voorjaar gaan wij eindelijk onze tuin aanleggen. Dus probeer ik alvast me een beetje voor te bereiden om de juiste keuzes en combinaties te kunnen maken. De ondergrond is klei, maar er wel ongeveer een 15 cm goeie grond over gedaan destijds.
Graag zou ik een combinatie van strak willen combineren met geurige struiken(o.a. winterjasmijn, kamperfoelie, sterk geurende lilakleurige klimrozen,enz...), zeer lage bodembedekkers, kruiden en fruitboompjes. Ons tuintje is ongeveer een kleine 3 are groot en achteraan bevindt zich dan ook nog een ruimte van ongeveer 30 m2 waarin onze zijdehoentjes vertoeven en dat zeker een mooi deel van het geheel moet blijven. Zijn er decoratieve klimplanten die ik tegen de omheining van het kippenhok kan zetten zonder dat ze er ziek van worden of alles oppeuzelen?
Ik ben nu op zoek naar mensen die mij advies kunnen geven en eventueel plantjes kunnen bezorgen of verkoopadressen betreffende fruitboompjes op stam (zoals bijvoorbeeld een rozenstruikje op stam), fruithaagjes, e.d. Ik heb dit super om te integreren in het geheel zonder de hele tuin te laten opslorpen door 1 of 2 grote bomen. Ook zou ik graag een perzikboom en abricozenboompje willen laten leiden op de muur van het huis. Wie geeft mij advies, extra ideeen en eventueel de juiste plantjes.
Kortom ik droom van een sprookjestuintje op maat waarvan mijn gezin met alle zintuigen ten volle van kan genieten in elk seizoen van het jaar.
Alvast heel erg bedankt.
Groetjes,
Véronique
zondag 6 juli 2008 - 18:06
leeuwtje

Leeuwtje

Hoi Véronique,

Leuk zo'n tuin aanleggen! Ik ben ook druk bezig.
Waar kom je vandaan als ik vragen mag. Dit in verband met informatie van kwekers. Ik weet er namelijk nog wel wat.
Zelf hebben we veel gekregen van landschapsbeheer gelderland en we krijgen nu aankomende herfst nog een heel stel hoogstamfruitbomen (voor niets!)
zondag 6 juli 2008 - 22:42
vstrouven

Vstrouven

Dag leeuwtje,
Ik ben woonachtig in het mooie Belgische Hageland - Vlaams-Brabant.
Mits de nodige tips en voldoende advies denk ik wel dat je er zelf iets heel persoonlijks en moois kan van maken. Ik vermoed dat je van een hele andere regio bent alsd je spreekt van gelderland.
Maar ik vind het tof dat je mij advies wil geven. Alle info en hulp zijn welkom.
Groetjes,
Véronique
maandag 7 juli 2008 - 01:21
leeuwtje

Leeuwtje

Ik woon bij Den Bosch in de buurt in Nederland maar dan niet in Brabant maar in de provincie Gelderland.
maandag 7 juli 2008 - 09:31
vstrouven

Vstrouven

Hoi,
Dat is niet bij de deur, leeuwtje.
Maar goede adressen net over de grens voor beplanting zijn altijd welkom.
En ook advies en tips natuurlijk!
Ik weet ook niet goed hoe ik aan zo'n fruithaagje begin. Een collega van op het werk heeft mij eens gezegd dat ze hizrover iets gelezen had in een of ander tijdstip , maar vond dit niet meer terug. Ik vond dit wel een leuk alternatief als er geen plaats is voor voor hoge fruitboompjes in je tuin en je graag haagjes ziet. Alleen heb ik geen idee hoe je er aan begint en wellicht kan je slechts bepaalde soorten maar gebruiken.
Groetjes,
Véronique
maandag 7 juli 2008 - 13:52
vstrouven

Vstrouven

tijdschrift...nog niet goed wakker, denk ik.
Véronique
maandag 7 juli 2008 - 13:55
kris79

Tekst aangepast

Kris79

hallo Veronique

je mag altijd eens een kijkje komen nemen,heb een ruim assortiment aan vaste planten in pot te koop staan!alsook braambessen,frambozen,rode aalbessen,witte aalbessen,zwarte cassisbessen,okkernoten,perzikboompjes(deze staan wel in volle grond).nog 1druivelaar,geeft zoete blauw druifjes(deze is eventueel geschikt om tegen je kippenhok te laten groeien).ook wat de geurende planten betreft;-vlinderstruiken-boerenjasmijn-agastache(anijsplant)-citroenmelisse-pepermunt-tijm-witte seringen
altijd welkom;indien intresse laat je me maar via mail of telefonisch iets weten wanneer je eens wilt langstkomen?
alvast bedankt

vanwesemael kris
zandstraat 13
3980 tessenderlo
0496.27.67.12
[email protected]

mvg
kris
dinsdag 8 juli 2008 - 11:44
WiPe

WiPe

Ik heb een adres van een liefhebber in Ramsel die nogal wat verschillende soorten perzikken en dergelijke ent. Ik kan je eventueel wel het adres bezorgen vie pm als het je moest interesseren.
dinsdag 8 juli 2008 - 18:33
Rita1960

Rita1960

Hallo Véronique,

Probeer eens te googelen op laagstam fruitbomen.
Krijg je toch je fruit en bent er geen ladder bij nodig.

groetjes,

Rita
dinsdag 8 juli 2008 - 20:20
chris1

Chris1

hallo,

Ik ben ook nog maar altijd aan het leren en ontdekken hoor.
Maar voor je start met het aanplanten van je bomen en planten zou ik je toch aanraden om eerst eens te kijken wat je waar wilt hebben.
Dit is erg belangrijk om weten welke grondsoort je nodig hebt.
Ik heb je zien schrijven dat het een kleigrond is waarop een 15cm andere grondsoort is toegevoegd.
Wetende dat als je iets aanplant toch weer in je kleigrond gaat terechtkomen.

Als je nu al een beetje weet wat waar gaat komen kun je best al van in het begin de grond op die plaatsen aanpassen naar de behoeften van de planten of bomen.

Die ervaring heb ik zelf al.Ik plantte ook altijd alles maar zonder eerst goed n te denken of de grond het wel toeliet,dit met een slechte afloop tot gevolg en natuurlijk een extra kost eraan verbonden.

Als je kiest voor vb rododendron is het goed om weten dat je een kuil graaft en voedzame grond mengt met een grote hoeveelheid turf (turf is niet zo duur)en deze planten vragen naar zure grond.
Je zult dit ook merken aan de bloemen die ze je geven en de kleur van de bladeren.

Kortom een goede voorbereiding van je grond is van levensbelang en de slaagkansen voor je tuin.
donderdag 17 juli 2008 - 10:22
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).