Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik had van de zomer een olijfboompje staan op mijn terras,
hij deed het geweldig goed hij groeide als een kool,
maar heb hem nu met de komende winter binnen gezet,
en nu verliest hij al zijn bladeren
is dit normaal
Ik heb het eens voorgehad met een bonsaiboompje, ik had hem heel de zomer goed verzorgd en hij stond heel mooi, toen het kouder werd, haalde ik hem binnen uit voorzorg maar ik zette hem op de salontafel in de living, het frote temperatuurverschil is hem fataal geworden.
Ik denk dat dat de oorzaak is, kijk naar de natuurlijke habitat van de olijfboom, als je die nabootst, kan het bijna niet mislopen.
Dus, ik zou hem vorstvrij houden maar zeker niet warm.
Hopelijk kan je hem nog redden, alvast veel succes.
Beste wensen voor het Nieuw jaar en tot hoors.
een olijf kan perfect temperaturen aan tot -10/-15°C,, het is voornamelijk de periode van vriestemperaturen die een rol speelt bij het bevriezen van de olijf;; als je hem voor de zekerheid toch binnen zet op het volgende letten:
koel maar vooral licht overwinteren rond de 5 graden bij een zonnig, zuidwaarts gericht raam, wel opletten dat de olijfboom niet te dicht bij ventilatiegaten, radiatoren en te dicht bij het raam staat, welke als een soort vergrootglas kan werken en letterlijk de bladeren bakt. Wanneer de aarde in de pot ongeveer 3 cm diep droog aanvoelt, de plant water geven. De olijfboom zal in de herfst en winter minder water nodig hebben. Het zijn de seizoenen waarin de Olijfbomen in rust gaan, maar laat de bodem niet geheel uitdrogen.
het feit dat uw boompje zijn bladeren verlies is waarschijnlijk te wijten aan een te groot temperatuurverschil, maar die komen wel terug volgend jaar
ik heb vorige zomer in het zuiden van Frankrijk een tak van een olijfboom gestolen en er thuis stekjes van genomen . 3 stekjes heb ik in een pot gezet .
in het begin ging dat vrij goed maar na een paar weken zagen ze er niet meer zo fris uit , ze stonden te nat.
na wat opzoekwerk heb ik een ultime reddingspoging ondernomen en ze verplaatst in een pot met onderin een dikke laag scherven en daar bovenop een laag potgrond gemengd met witte zand en op een zonnige plaats gezet en na enige tijd ging het weer beter.
ik heb de pot binnen gehaald toen het begon te vriezen en in de garage gezet
(+/-15°). een paar weken geleden merkte ik op dat de blaadjes begonnen te verkleuren en om te krullen . nu heb ik hem terug buiten gezet op een zonnige plaats.
hoi,
Ik heb ook een olijfboom in mijn tuin, en ik had begrepen dat hij winterhard is, maar hij heeft ook blad verloren, hij hield het goed uit, maar een paar weken geleden was hij ploteling kaal, is hij overleden of komt dit nog goed ?