Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik ontdekte (te laat) een grote luizenplaag op mijn twee prachtige Gelderse roos struiken die in bloei staan. Beide struiken weten er geweldig van. Mijn probleem is wel dat de struiken in de kippenren staan. Ik moet dus een behandeling hebben die geen kwaad kan voor mijn dieren. Graag tips aub ?
Er staan op die website inderdaad een aantal zinvolle zaken!
Zelf bestrijd ik bladluis helemaal niet. De bladluizen in mijn tuin worden volledig verorberd door lieveheersbeestjes, vogels (o.a. heel wat meesjes) en ik vind ook sluipwespen op m'n planten.
Gelderse roos staat bekend als bladluismagneet dus een aantasting is heel normaal. Gun het even tijd. De plant zal er een tijdje erg slecht uitzien, maar vormt spoedig terug nieuwe bladeren. Volgende keer en volgend jaar zullen natuurlijke vijanden sneller de aantasting vinden en oplossen.
Natuurlijke middelen zouden hier natuurlijk ook kunnen helpen. Chemische middelen zou ik inderdaad vermijden in een kippenhok!
De lieveheersbeestjes kopen vind ik persoonlijk niet alleen overbodig, maar ook on-ecologisch. Ten eerste komen lieveheersbeestjes vanzelf als je de nodige voorzieningen voor hen treft: een gezonde tolerantie voor bladluizen en andere, genoeg schuilplaatsen in de vorm van grondbedekkende planten (Bij mij scoort Stachys byzantina "Silver carpet" erg goed) en een afwisselende beplanting.
Ten tweede meen ik te weten (tenzij dit ondertussen achterhaald is ...) dat de "gekochte" lieveheersbeestjes eigenlijk exoten zijn en dus eigenlijk natuurvervalsing.