menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ligusterhaag struiken sterven af

armand1000

Armand1000

Ik heb een probleem met de ligusterhaag.
Op diverse plaatsen waren vorig seizoen struiken afgestorven.
Dit jaar zijn de naburige struiken aan de beurt. Aan beide zijden op alemaal dezelfde plaatsen. Ik dacht aan woelratten en heb struiken nuitgegraven maar zie geen gangen. De uitgegraven struiken hebben meerendeels toch fijne haarwortels.

Ook heb ik gif aangebracht voor muizen en ratten envoor woelratten.
Wel was er een mol actief onlangs maar die gaat niet aan de wortels vreeten toch? En er waren geen gangen nogmaals.

Wat kan er aan de hand zijn. De tuin ziet er verschrikkelijk gehavend uit!!

Help help.
zondag 23 mei 2010 - 22:45
Matty

Matty

En vindt je geen witte poppen in de grond ? Misschien heb je taxuskever en zijn de poppen al uitgekomen. Momenteel vindt je dan niets terug. Hadden de kapotte struiken van vorig jaar ook nog wortels ?
donderdag 27 mei 2010 - 16:04
armand1000

Armand1000

Heb geen witte poppen gezien. De wortels virig jaar waren deels wel en deels niet aanwezig.
Volgens mijn overbuurman zouden het toch woelratten moeten zijn.
Weet iemand hier iets tegen te doen?????
donderdag 27 mei 2010 - 21:06
Kater

Kater

Ik heb hetzelfde probleem gehad met een ligusterhaag van 20 jaar oud.
Gedurende een vijftal jaar heb ik geprobeerd de haag te redden - tevergeefs.

Kenmerken: blad verdort en valt uit - na hevige terugsnoei geen nieuwe scheuten - bij het verwijderen van een deel van de haag en nieuwe aanplant gingen de scheuten na een tweetal jaar ook dood - geen gangen van mollen of woelmuizen. Het probleem schuift jaar na jaar ongeveer een meter op.

Oorzaak = verwelkingsziekte (die ook bij catalpa's voorkomt).
Grond te nat en daardoor ontstaat een bodemschimmel/zwam/draadzwam. In de beginfase is dit bij liguster nog te redden door hard terug te snoeien, een anti-schimmelproduct in de grond te verwerken of op de plant te sproeien en de grond aan te vullen met compost om de grond te voeden en beter te draineren (duurt een jaar voor de haag om zich te herstellen).
Vernietig de afgestorven resten en hergebruik ze niet in je tuin of compost.

Bij mij was het te laat. Meters uitgegraven in beide richtingen - de schimmel had zich te ver verspreid en de haag bleef maar sterven - ook de nieuwe aanplanting.
Alles eruit gehaald en grond behandeld.

Als je op dezelfde plaats een nieuwe haag wil kies je dan best voor eentje dat resistenter is tegen de schimmels (voorbeeld taxus, laurier).
vrijdag 28 mei 2010 - 06:44
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 2 + 5? (beveiligingscontrole) *