menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bladluizen op mijn esdoorn

Ga naar meest recente reactie

elecrictears

Elecrictears

Ik heb 2 jonge esdoorns in mijn tuin.
Vandaag bekeek ik ze en zag massaal veel bladluizen?
Ze zijn groen, sommige met vleugels, en ook zwart met vleugels.
Ik denk dat het telkens een andere stage is fzo.

Zijn deze schadelijk?
Tot nu toe zijn alle bladeren intact.
Die beestjes zitten enkel op die esdoorn.
Het regent vandaag, mss dat ze zich daar beter kunnen schuilen?

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 26 mei 2010 - 15:42
Koeier

Koeier

Het lijken mij groene perzikluizen (Myzus persicae Sulzer) die leven volgens mij niet in colonies maar dat van het schuilen tegen de regen kan best juist zijn.
Ze prikken in de bladeren waardoor ze snel ziektes over kunnen brengen. Vergelijk het met 10 mensen met de zelfde naald in te enten

Gr Erik
woensdag 26 mei 2010 - 16:35
elecrictears

Elecrictears

Oei
redelijk ernstig dus?
Kan je me een manier aanraden om ze te bestrijden, liefst met iets dat niet schadelijk is voor huisdieren .

Ik zie ook dat ze honingdauw hebben afgescheiden, hoe kan ik dit best weg doen?
of moet ik de mieren hun gang laten gaan?

Bedankt voor uw antwoord!
Mvg
woensdag 26 mei 2010 - 16:39
Rita1960

Rita1960

Laat de natuur haar gang gaan..

hier staat ook een es die die ondervind er geen schade van .. alleen je auto kun je er beter niet onder zetten

groeten,
Rita
woensdag 26 mei 2010 - 19:51
elecrictears

Elecrictears

ok
dank u wel!

Groeten
woensdag 26 mei 2010 - 20:06
Matty

Matty

je kan er larven van lieveheersbeestjes of gaasvlieglarfjes op uitzetten. Die kan je zo kopen en eten de bladluis op. Ik zie dat er nog gevleugelde bladluis op zit, dus lang heb je het probleem nog niet. De volgende generatie bladluizen die je krijgt, zijn ongevleugeld. Gevleugelde bladluizen zijn bladluizen die zich verplaatsen van de winterplanten naar hun zomerwaardplanten.
donderdag 27 mei 2010 - 15:10
elecrictears

Elecrictears

Ok , ik zal proberen aan larven te geraken.

Dat spuiten met water hielp niet, ze komen terug en aangezien ze zich verstoppen aan de onderkant van de bladeren, rolt het water er gewoon over.
Ik heb ook gemerkt dat er al een paar bladeren bruine vlekken krijgen, waarschijnlijk door die honingdauw die ze afscheiden.
Wat kan ik daar aan doen?
Elk blad is bedekt met zo'n dauw.
Kan dit de hele boom beschadigen, of zal het als het de volgende keer in bloei is gewoon normaal groeien?

Dank U
donderdag 27 mei 2010 - 15:27
Polplastron

Polplastron

De boom raakt zo snel niet beschadigd. En esdoorns zijn van nature nogal gevoelig aan bladluis.

Laat gewoon de natuur z'n werk gaan. De vogels en andere zullen je dankbaar zijn. Als ze dit jaar de "plaag" mogen bestrijden zullen ze die in de toekomst ook sneller vinden en zal de "schade" minder zijn.

Groeten,

Pol

P.S.: Het aankopen van larven wordt vooral aangeraden in gesloten milieus zoals serres. Vaak gaat het hier ook om exotische dieren en doe je hiermee aan natuurvervalsing (tenzij mijn info ondertussen achterhaald zou zijn)
donderdag 27 mei 2010 - 21:16
Matty

Matty

Je info omtrent uitzetten van larven in serres is inderdaad volledig achterhaald, Pol. Het feit dat het om exotische dieren gaat is trouwens ook volledig onjuist. Ik koop mijn larven in belgie en ze zijn 100 % inheems zowel de larven van de inheemse lieveheersbeestjes als de larven van de gaasvliegen. Eenmaal als ze volwassen worden, kunnen ze gewoon verder leven in onze belgische natuur en tuinen.
woensdag 2 juni 2010 - 21:45
Matty

Matty

Waar jij nog over spreekt, is iets wat 5 of 6 jaar geleden bestond maar sinds het grote protest in die tijd over deze soort, worden die al jaren niet meer verkocht. Enkel de inheemse soort nog !!!
donderdag 3 juni 2010 - 16:23
Polplastron

Polplastron

Ik heb net even gegoogled en kwam op de websites van twee bedrijven die lieveheersbeestjes leveren. Volgens hun websites gaat het inderdaad om inheemse soorten, maar welke wordt nergens vermeld.
Dus Matty, waarschijnlijk klopt je info wel.

Toch blijf ik van mening dat het weinig zinvol is om iets in te tuin te zetten wat er al van nature meestal wel voorkomt als je het maar de kans geeft. Normaal gezien zou jij nooit meer lieveheersbeestjes moeten uitzetten als je ze maar de kans geeft om te overwinteren en zelf prooien te zoeken.

Groeten,

Pol
vrijdag 4 juni 2010 - 14:19
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 5 + 2? (beveiligingscontrole) *