menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Boomstronk sterft af

Ga naar meest recente reactie

Baileysker

Baileysker

Zo'n 3 à 4 jaar geleden hebben we onze eik laten wegdoen.
Het enige wat nog overbleef was de stronk 1 meter boven de grond.
Nu is hij al fameus aan het afsterven, dat hadden we natuurlijk verwacht.
Maar mijn vraag is of hij normaal aan het wegrotten is, of dat er houtworm er voor iets tussen zit.
En indien de houtworm, moeten we dit dan behandelen?
[afbeelding verwijderd niet-https]

En volgende beestjes trof ik aan beneden de stronk, zijn dit engerlingen?
En zijn die schadelijk voor de tuin? en hoe het best bestrijden?
[afbeelding verwijderd niet-https]
Enkele weken geleden heb ik die stronk wat opgekuist, losse delen verwijderd en het losse zaagsel in een emmer gedaan, had dit zo'n weekje in de emmer laten staan, maar toen ik dat wou weggooien zag ik dat die emmer ondertussen al vol zat met die beesten.
maandag 26 juli 2010 - 20:29
Rita1960

Rita1960

dat zijn de opruimers van de natuur......

groet'n

Rita
maandag 26 juli 2010 - 21:41
Baileysker

Baileysker

Bedoel je dat op de houtwormen.

Heb daar nog een bedenking over, op nog geen 2 meter verder staat een houten chalet, kunnen houtwormen daarop over gaan? Dat zou echt wel een groot probleem zijn.
maandag 26 juli 2010 - 21:52
Rita1960

Rita1960

ja, als je daar bang voor bent dan zou ik persoonlijk als eerste remedie de rest van de boomstam verwijderen..
en m.b.t. de houtworm an sich.. ben niet zo goed op de hoogte van de ontwikkeling van dit insect, dus zou ik maar gaan googlen ... dan weet je hoe de houtworm zich voortplant en verspreid.

en houtworm kan niet tegen petroleum of carboleum.. ( beiden niet goed voor het milieu!)

groetjes,

Rita
maandag 26 juli 2010 - 22:03
rombaft

Rombaft

Of het een houtworm is laat ik nog in het midden, wel zie ik dat er een pot op de boomstronk staat. Die zorgt ervoor de de stronk moeilijker kan uitdrogen en een vochtige stronk rot sneller weg. (zeker ene met planten in die dan nog eens water krijgen) .

dinsdag 27 juli 2010 - 07:43
Baileysker

Baileysker

inderdaad, er staat zo een half wijnvat op.
Dus eigenlijk beter niks opzetten.
Maar dat hij wegrot is eigenlijk niet erg, maar had eigenlijk wat schrik dat het houtworm zou zijn, en ik dacht dit omdat er in de delen die aan het rotten zijn ook gaatjes zitten.
Het is ook maar enkel aan deze kant dat hij al wegrot, de achterzijde is nog mooi met schors bedekt, daar komt minder regen denk ik.

En dan die andere beestjes nog, zijn dat nu eigenlijk engerlingen of larven of nog iets anders?
dinsdag 27 juli 2010 - 10:01
Stefan70

Stefan70

Het zijn volgens mij inderdaad engerlingen ,dus larven van de meikever ,ze leven odergronds tussen de wortels in dit stadium en zijn zeker niet schadelijk voor jou tuinhuis.

Groetjes

Stefan
dinsdag 27 juli 2010 - 21:28
Baileysker

Baileysker

en zijn engerlingen schadelijk voor mijn tuin?
Gaan ze zich niet verder verplaatsen naar het gras, en dat ligt er vlak naast.
Indien schadelijk, hoe kan ik deze best verdelgen?
dinsdag 27 juli 2010 - 21:35
Stefan70

Stefan70

Beste Baileysker,

Ja helaas zijn engerlingen schadelijk ,maar gelukkig is er een heel gemakkelijke en spotgoedkope manier om ze te verdelgen .Zorg er voor dat merels,lijsters ,egels ,padden enz....het naar hun zin hebben in de tuin.Zij verdelgen die engerlingen voor u en u hoeft niet eens dank u te zeggen.Merels ,lijsters ,egels ,padden en de groene specht verdelgen zelfs nog veel meer ongedierte,maar aangezien ze niets kosten hebben de meeste mensen er ook niet veel vertrouwen in en grijpen naar insecticiden ,hoe dat afloopt kan je lezen op dit forum bij "tuinbabbel" in de topic:"zullen zij dit jaar weer terugkomen"

Groetjes

Stefan
woensdag 28 juli 2010 - 00:49
Baileysker

Baileysker

Al de dieren dat je noemde zijn welkom, ik vrees alleen met 3 jack russells en een kat, ik niet veel succes zal hebben om deze te lokken.
woensdag 28 juli 2010 - 00:54
Stefan70

Stefan70

Dan is het natuurlijk kiezen tussen pest en cholera......(grapje).Nee hoor veenmol ,spitsmuis en mol en nog zoveel anderen staan klaar om uw dierlijke "atlantikwall" te doorbreken ,maak u geen zorgen!
Groetjes

Stefan
woensdag 28 juli 2010 - 01:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon