menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Woelratten en haagplanten

Ga naar meest recente reactie

dezwartebloem

Dezwartebloem

Heeft er iemand hier een idee?

Mijn tuin is aan één zijde begrensd door een meidoornhaag. Toen ik hier kwam wonen was deze in erg slechte staat, door jarenlange verwaarlozing waren er vlierstruiken in terecht gekomen, die omdat ze veel sterker groeien de meidoorn verdrongen hadden. Nu, na een paar jaar gericht snoeien (en ik geef toe: round up op de vlierstompen) probeer ik de gaten op te vullen met jonge meidoornplanten.

Het probleem dat zich voordoet is dat na een paar maanden ik de stammetjes zo de grond uit kan trekken, de wortels worden van onderaf gewoon weggevreten door - denk ik - woelratten. De staakjes zijn onderaan aangepunt als een pijl!

Deze lente wil ik opnieuw proberen, heeft er iemand een idee hoe ik dit kan voorkomen?

woensdag 26 januari 2011 - 12:54
Peppody

Peppody

hier ook een woelrattenprobleem, hoewel ik het in 3 jaar tijd al aardig heb weten in te dammen. Zie je wel hun gangen? (gaten in de grond)

Ik heb 's winters gif voor woelratten in hun gangen gestrooid, vervolgens een stoeptegel er op zodat de lieve vogeltjes de giftige graantjes niet konden eten. (En voordat ik reacties ga krijgen van allerlei dierenliefhebbers... jullie mogen de woelratten gratis op komen halen hoor. Ze vreten echt alles aan en al je planten gaan kapot, vooral de jonge planten vreten ze aan. )

Je kunt ook speciale bloembollen poten: keizerskronen (Fritillaria imperialis). Die verspreiden een bepaalde geur waarvan ze weg zouden blijven. Daar ik een vrij grote tuin heb werd dit voor mij een wat te kostbaar plaatje, dus ik heb dit niet uitgeprobeerd en ik weet niet of dat werkt.

Ik heb wel op zonne energie werkende paaltjes gehaald die om de zoveel minuten een zoemend geluid maken. Die zouden woelratten weg moeten houden. Deze werken dus voor geen meter. De gangen werden even hard gegraven ook rondom de paaltjes of er onder door... Deze zou ik je dus niet aanraden.

Kruisbladwolfsmelk (Euphorbia lathyris) zou ook moeten helpen, heb ik ook nog niet uitgeprobeerd. Deze plant is wel giftig en het valt onder de categorie onkruid...

Verder heb ik nu een echte wilde kat in de tuin rondlopen die nu de woelratten in toom houdt (deze winter heb ik dus voor het eerst geen gif meer gebruikt). Dit voorjaar en zomer wordt het dus afwachten of ik nu eindelijk voor een groot deel ben verlost van die krengen en mijn pas aangeplante planten nu eindelijk met rust worden gelaten.

Succes!
woensdag 26 januari 2011 - 17:48
Rita1960

Rita1960

Esther,

en als je nu eens een paal met dwarspaal midden in de tuin zet.. waarop rovers kunnen zitten...

heeft bij mij in de moestuin ook geholpen.. minder woelmuizen ( vele minder..)

en je houdt de roofvogels ook zo in stand..

woensdag 26 januari 2011 - 20:44
Peppody

Peppody

roofvogels zitten hier genoeg. Continu 5 stuks, hele grote (soortnamen weet ik echt niet) die boven mijn kippenren zwermen, 1 van de redenen waarom mijn kippen niet los kunnen lopen in de tuin, en er continu een net over de ren gespannen moet zijn... Nee, laat ze maar fijn in de lucht cirkelen en 2 huizen verder de krielkippen en kuikens roven (veel gemakkelijker te pakken dan woelratten), maar niet hier. Wellicht is het de oplossing voor zwartebloem?
Toch bedankt!
woensdag 26 januari 2011 - 21:10
Mandy

Mandy

Dan zouden " de rovers" dus ook op de dwarspalen van de fruitcage kunnen zitten ..... in feite....... daar zitten ze dus niet maar wel op de voederplanken van de vogels....... maar woelratjes vangen..... ho maar.....

Sommige buren hebben hier heeeeeeel erg veel last van en sommige maar een klein beetje... Gelukkig behoor ik tot de laatste categorie, maar waar ik dat aan te danken heb weet ik niet.........
woensdag 26 januari 2011 - 21:24
dezwartebloem

Dezwartebloem

Hier in de buurt zitten genoeg van die rovers - verschillende fruittelers nodigen ze uit, maar ik denk dat ze genoeg ander grut te pakken krijgen, want mijn populatie breidt uit...
De katten vangen van alles, maar dat valt toch ook onder kleiner grut...

Die fritillaria's heb ik vorige winter al geplant in de buurt van een aantal gegeerde planten (alles met een vlezige wortel)... geen blad gezien, maar eind augustus leefde de bol nog wel, mss dit jaar wat meer leven? De bollen zijn toch niet opgegeten!

Dat kruisbladwolfsmelk heb ik hier al jaren in de hof, zaait zich enorm uit! Einde van de zomer hoor ik regelmatig de zaadkopjes hun zaad afschieten! Gelukkig zijn de zaailingen heel herkenbaar, dus blijft-ie alleen staan waar hij mag van mij. Ik veronderstel dat de vorige bewoner die al naar de tuin had gehaald... Misschien helpt het, en was mijn tuin anders helemaal ondertunneld, maar 't is zeker geen 100%.

Dit weekend heb ik gezien dat één van mijn nieuwe seringen geen wortels meer heeft... Ik denk dat ik ga moeten investeren in een paar km vogeldraad (heb al ergens gelezen dat kippengaas ze niet tegenhoudt!

Mijn tuin heeft achteraan een overkapte beek, en aan één zijde een moestuin, andere zijden een kersenboomgaard. Mijn tuin is dan ook de snelweg tussen de twee, voor de mollen én voor de woelratten...
zondag 30 januari 2011 - 20:49
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).