menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Fruitboompjes in Aldi

Ga naar meest recente reactie

koddeken

Koddeken

Zopas zag ik dat er vanaf ZA 26 februari in Aldi 5 soorten fruitboompjes te koop staan voor een luttele 4 euro.

[afbeelding verwijderd niet-https]

hoogte 85 cm, keuze uit kersen, peren (Conférence), perziken (Red Haven), pruimen (Opal) of appelen (Jonagold)

Ik vind het wel een aardig idee maar heb er op zich geen plaats voor. Kan zo'n boompje eigenlijk in een grote kuip overleven? Hoe groot moet die worden eer er vruchten aan groeien?
woensdag 23 februari 2011 - 22:28
cetinel

Cetinel

dezez zijn echt voor vollegrond vrees ik,getuige an en haar perzik in pot die ze een paar jaar geleden heeft gekocht...
als je echt wat voor in potten zoekt,moet je op zoek naar mini boompjes die daarvoor gekweekt zijn....
overigens ga ik zaterdag maar eens een peer en een perzik halen...
donderdag 24 februari 2011 - 07:35
guy_fruit

Guy_fruit

De Conference-perenboompjes kunnen ook in volle grond op 50 cm van elkaar geplant worden als fruithaag. (Maak de boompjes losjes vast aan een horizontale lei-draad)
Bij voorkeur zouden ze dan op de onderstam 'Kwee C' moeten staan.
De entplaats moet altijd boven de grond komen bij het planten.

De opbrengst en groei in volle grond is veel beter dan bij boompjes in potten of kuipen!
Nuttige link:
http://fruitabc.blogspot.com/2011/02/fruithagen-geven-snel-veel-fruit.html
In potten zou ik niets van die fruitboompjes planten, tenzij het maar voor één jaar is of als enkel de sierwaarde belangrijk is.

Heel geschikt voor teelt in potten en kuipen zijn herfstframbozen, vijgen, kiwibes 'Issai' en taybessen.

Guy
donderdag 24 februari 2011 - 10:57
an

An

let op of het geen hoog stam is of zo ,net wat Centinel tegen je zegt ik heb niet hele goeie ervaringen met deze uit de aldie in pot moet zeggen dat mijn opal in pot wel er goed bij staat er al knoppen vormt,heb alleen pech met mijn kers en perzik.
gr an
donderdag 24 februari 2011 - 14:29
cetinel

Cetinel

bij een hoostam staat de ent op ongeveer 2 meter,dan moet je boom dus al meer dan 2 meter zijn wil het een hoogstam betreffen, dit zijn laagstam boomkes...
donderdag 24 februari 2011 - 16:41
an

An

hoi Centinel,
dan moeten mijne ook allemaal laagstam zijn want mijne komen ook of bij Aldie van daan of Karwei,maar mijne zaten niet in een doosje.maar gewoon met kluit los in een
grote doos bij de aldie toen.

groetjes an
donderdag 24 februari 2011 - 19:29
marero

Marero

en in ne pot van 40 doorsnee en 45 hoog? voor ne kersenboom?
donderdag 24 februari 2011 - 19:40
an

An

vraag me af wat dit voor boompjes zijn ik heb nog nooit fruit boompjes zo klein in een doosje gezien (wel rozen ,heesters en zo bij de aldie maar dit nog nooit)
ben benieuwd of wij ze ook zo krijgen in Nederland en wanneerze komen?
misschien is het wel een stek die geeint is of zo(bestaan er eigenlijk wel van die kleine boompjes(ik heb ze in iedergeval nog nooit zo klein gezien)
nieuwe variant mini fruit boompjes?
gr an
vrijdag 25 februari 2011 - 09:07
cetinel

Cetinel

nee hoor,gewoon geente boompjes,1 jarig denk ik,als je die volgend jaar ziet zou die al een stuk meer op een bomke moeten lijken...
wat klein is kan groeien he,tis niet omdat je begint met een kleine plant,dat je een kleinblijvende plant hebt,meestal is dat een onderstam(stuk of 5 cm,soms nog minder,waarop 1 tak(de ent) groeit...
en groeien zullen ze met de juiste behandeling wel doen.
neem je nu een ballerina boomke,dan kan het goed zijn dat je start met een al grotere plant,maar die blijven echt wel klein,de vruchten groeien als het ware bijna aan de stam.....

http://www.houtwal.be/vakartikels/pitfruit/mini-appelboom-ballerina.htm
[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 25 februari 2011 - 09:24
marero

Marero

die kleine boomkes kunnen echt wel veel fruit dragen zenne, ik heb ooit in een heel ver verleden in een grote tuin zo eens een mini appelboomke geplant, twas bijlange na nog gene meter en appels dat daaraan zijn gekomen!!!de 3 takken bogen door tot op de grond, heb toen de boel moete stutten of hij was gewoon opengescheurd, wist ik veel dat ge een boom ook moest verzorgen!!!khad al werk genoeg toen met mijn 5 kinders en een halve dierentuin
vrijdag 25 februari 2011 - 10:35
an

An

Hoi Marero ,zo is het bij mij ook ik dacht ook die boom gaat wel van zelf,
wat mest geven ,snoeien,en zo wat moet ik verder er aan doen,let allen op hoe groot ze worden en verder niks toen ik ze kocht ,en het huis houden te bestieren en ................
groetjes an
vrijdag 25 februari 2011 - 11:09
marero

Marero

allee dan wast bij mij nog erger gesteld want ik wist zelfs niet dat ge dat ook moest mesten en snoeien, lol
vrijdag 25 februari 2011 - 17:29
koddeken

Koddeken

Ze zullen dus niets voor mij zijn, zoveel heb ik al begrepen. Maar hopelijk toch een mooie aanwinst voor jullie die misschien wel plaats hebben om ze in volle grond te planten!
vrijdag 25 februari 2011 - 22:17
Angelo

Angelo

Vorig jaar waren deze er ook, en ik heb toen de appel, peer, pruim en krieken gekocht.

De appel en de peer hebben beiden mooi gebloeid, en de appel had zelf al 1 mini vruchtje !

De appel en peer staan in een bloempot, en de krieken en de pruim in volle grond.

Alle 4 de boompjes zijn mooi gegroeid !


vrijdag 25 februari 2011 - 23:04
an

An

hoi Angelo heb je er ook foto's van
zaterdag 26 februari 2011 - 00:37
Angelo

Angelo

ik kan foto's maken, maar dan zijn het wel foto's zonder blad of bloem

zaterdag 26 februari 2011 - 00:59
cetinel

Cetinel

na tandarts om halfnegen in de aldi:nog redelijk wat jonagold boomkes,2 morellen(zure kers oftewel kriek) en twee pruim opal,stuk of drie peer..da was duidelijk snel!zo weinig dat er nog was,maar wat ik ging halen zat er nog bij(perzik,er waren er nog 2)
dus 1 perzik red haven,1 pruim opal,1 morel en 1 peer..
ik ga ze voorlopig ook in potten zetten(tot volgend jaar)en ga es kijken wat dat geeft met betrekking tot groei in een pot.....
kersen heb ik niet gezien,waarschijnlijk allemaal al op?maar ik heb drie kersenbomen,een kriek heb ik ook,maar van teveel aan krieken kan ik weer confituur en zo maken,terwijl de kersen zo opgegeten worden....dus veel krieken is geen probleem
zaterdag 26 februari 2011 - 11:48
marero

Marero

ik wou zoete kersen en die waren er niet meer dus tzijn pruimen geworden, en kheb mij netjes aan mijn voornemen gehouden van maar 1 boomke, mor tdee zeeeer jong
cetineleke hier waren nog veeeel boomkes zenne van alles behalve zoete kersen
zaterdag 26 februari 2011 - 13:48
cetinel

Cetinel

zoete kersen ook hier op,en van de pruim,kriek,perzik waren er steeds maar twee(waarvan ik er van elk een meenam)en en van de appels nog stuk of 8 denk ik en een paar perenboomkes
,en het was nog maar halftien,maar mischien hadden ze geen zoete kersen,enkel krieken??
zaterdag 26 februari 2011 - 13:51
an

An

meestal heeft aldie alleen krieken
zaterdag 26 februari 2011 - 14:02
printemps

Printemps

Volgens mij waren er geen kersen
Ik heb enkel de kriek gekocht na 12 uur ben ik gewest naast de spychiatrie
Ik had nog veel keus hoor
Maar die foto dat op de koker staat is weer foeffelaree (bedrog) want krieken hebben toch enkele witte bloemen en geen dubbele roze


mvg
zaterdag 26 februari 2011 - 14:25
cetinel

Cetinel

hehe die kokerkes en de afbeeldingen daarop,we weten allemaal hoe goed die altijd kloppen
zaterdag 26 februari 2011 - 19:14
cetinel

Cetinel

ik heb ze net in hun potten gedaan,ben benieuwd hoe ze het daarin gaan doen tot volgend jaar...
kriek,perzik,peer en pruim......en nu ondertussen maar weer es bedenken waar ik ze kan zetten later in vollegrond,want dat worden dus wel bomen,en dat neemt bijgevolg weer wat plaats in,ondertussen weer wat gebakkeleid met echtgenoot over de tuin: wanneer ga je die voortuin eindelijk ophogen zodat ik er wat van kan maken!!
zegt ie doodleuk dat hij dat door mijn schuld niet kan doen...je hebt die konijnen daar gezet waar ik grond wou afgraven om de voortuin op te hogen....WA!! grond afgraven daar,waarom???a ja ik ga daar keikes storten,dus moet dat afgegraven,en dan kan de afgegraven grond naar de voortuin gelijk,is dat ook gedaan,maar dat kan ik nu niet omdat je konijneren daar zit....
what the!,gade daar ook vol steen zetten!!,kijk ik overal op beton en keikes of wa door de vensters,da wil ik nie zenne!!ja maar ik moet daar wel langskunnen he!!
ZUCHT! dan ga je daar maar grasdallen leggen waar je door moet rijden,en die 2,5 meter daarnaast laat je vrij dat ik er toch nog wa kan zetten hoor,ik wil als ik uit het raam kijk iets groens zien,niet grijs.....
dit is een discussie waar we nog lang niet uit zijn......
mijn konijnen een beetje de schuld geven zeg
zondag 27 februari 2011 - 16:36
marero

Marero

[afbeelding verwijderd niet-https]
nie laten doen hé meiske
zondag 27 februari 2011 - 22:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon