Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Wij zouden graag een boom plaatsen in de voortuin, kwa uitzicht vind ik de japanse esdoorn prachtig.
Maar wij zitten hier met redelijk zware kleigrond en de zon schijnt de hele dag in de voortuin, ondertussen al gelezen dat dit niet echt ideaal is..
Kunnen jullie ons een boom aanraden die het uitzicht heeft van de japanse esdoorn, maar toch geschikt voor onze situatie.
Boom mag max 5m lang worden.
Bedankt!
Mooie boom ,en mooi blad!
Ma blijkbaar nie echt gemakkelijk te verkrijgen..
En op 10 jaar bereikt die een hoogte van 2m50 (stond er op een site)
Nie dat ik snel een grote boom wil,ma 10 jaar is vind ik toch wel lang om dan 2m50 te hebben..
Anders nog ideeën?
De meeste kleinbladige bomen die niet hoger worden dan een meter of 5 zijn langzame groeiers. In de esdoornfamilie zijn veel alternatieven met eveneens handvormig blad. Te kiezen valt ook voor een snellere groeier en die dan d.m.v. (vorm)snoei beheersen, bv. Acer Platanoides "Royal Red", "Schwedleri", "Crimson King" die allen ook nog mooi bruin/rood blad hebben. Succes
Het nadeel van kleine bomen is dat het altijd een tijd duurt eer ze hun totale hoogte bereikt hebben. De variatie binnen de Japanse esdoorns is vrij groot, sommige blijven erg klein, andere worden dan weer hoger, maar tien jaar om een hoogte van 2,50 meter te bereiken is niet abnormaal bij Japanse esdoorns. Als ze al 2,50 m hoogte bereiken.
Schwedleri is een behoorlijk grote boom. In de praktijk is het klein houden van dergelijke grote esdoorns niet evident, alleen al omdat ze gevoelig zijn voor bloeden. Meestal worden dat soort bomen eerder verknoeid door veelvuldig snoeien.
WiPe heeft gelijk, het snoeien van een esdoorn mag alleen als de boom volledig in rust is (dec-feb) én het niet vriest. Het (vormsnoeien) op zich moet eveneens met beleid gebeuren, of men moet kiezen voor een bolvorm, waar de "Schwedleri"minder geschikt voor is. Zelf houd ik al járen een "Royal Red" klein (<5m) door éénmaal per jaar héle takken weg te nemen tot op de oorspronkelijke aanhechting/splitsing. Halverwege een tak snoeien geeft inderdaad een lelijk resultaat met vele wilde uitlopers
Maar als je die bomen gaat snoeien in rust (dec. - feb) en het niet vriest, hoe ga je dan om met het probleem van het bloeden? Esdoorns gaan bloeden in het voorjaar als je ze in de winter snoeit.
Wat vind je van een Cornus mas als (misschien meerstammige) boomvorm?
Of Cornus kousa, Cornus florida, Cornus alternifolia 'Argentea', Styrax japonicus, Halesia carolina, Stewartia pseudocamellia, Clethra barbinervis, ...
Kerselaar zo weinig mogelijk snoeien.
Een Amelanchier als meerstammige misschien, op stam is hij vaak karakterloos.
Syringa vulgaris kan ook 4-5 m worden, misschien niet echt eenboom maar uitgegroeid geeft het effect, als je onder de 5m wil blijven zou ik toch voor een heester kiezen, zoals al gezegd is het snoeien van sterk groeiende bomen niet altijd bevorderlijk voor de vorm
Syringa vulgaris vind ik niet veel soeps omdat het blad na de bloei vaak lelijk wordt. In m'n voortuin zou ik die struik niet willen hebben. Amelanchier vind ik OK maar als de grond droog is krijgt hij vaak meeldauw. Kerselaar nu maar even niet, eerst maar eens kijken in welke mate de monilia ziekte zich de komende jaren manifesteert.
Ja, het blijft lastig om een boom voor de voortuin te kiezen, vooral als ze ook nog op een Japanse esdoorn moeten gelijken. Misschien maar over een andere boeg gooien?
Tuinprins heeft gelijk wat Syringa betreft, was vergeten dat het in de voortuin te doen is. Misschien Sorbus scalaris, Magnolia, ik weet niet of Heptacodium tegen zware grond kan.
Vanmorgen eens langsgeweest bij een tuincentrum, en de zaakvoerster prees een Prunus cerasifera Nigra aan. Mits de grond wat verrijken zou deze blijkbaar goed staan en kan je in het voorjaar (februari ) snoeien en anders niet veel onderhoud aan. Zag op google afbeeldingen dat die ook in meerstammige bestaan, heeft die dan dezelfde naam of hoe zit dat? of is deze boom een totaal slecht idee??