menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke struik is dit...

Ga naar meest recente reactie

Zeppo

Zeppo

Hallo,

Van kennissen kregen wij deze jonge struik. Zij wisten ons niet te vertellen welke struik het is precies is, en via het internet is het precies zoeken naar een speld in een hooiberg.

Heeft iemand enig idee in welke richting we het moeten zoeken, of nog beter, weet iemand om welke struik het gaat?

Alvast bedankt!

Struiken & Bomen

vrijdag 4 mei 2012 - 20:12
minouke

Minouke

is dat geen Viburnumsoort?
vrijdag 4 mei 2012 - 20:29
Detuinenindemen

Detuinenindemen

dat denk ik ook.
vrijdag 4 mei 2012 - 20:56
Tuinman65

Tuinman65

En ik ook.

Leo
vrijdag 4 mei 2012 - 23:14
deHaan

DeHaan

Cotoneaster salicifolia
vrijdag 4 mei 2012 - 23:48
WiPe

WiPe

In ieder geval Cotoneaster, hoogstwaarschijnlijk Cotoneaster salicifolia.

Ole
zaterdag 5 mei 2012 - 08:25
Zeppo

Zeppo

Bedankt voor de reacties!

Als het werkelijk om de Cotoneaster salicifolia gaat, dan is het blijkbaar niet erg aangeraden die in de tuin te houden omdat die zeer gevoelig zou zijn voor 'bacterievuur', een ziekte die in een mum van tijd je overige tuinplanten kan aantasten... Althans, dat las ik op verschillende internetpagina's bij het zoeken naar informatie over dat ras.

Of heb ik het verkeerd?

Mvg,
Zeppo
zaterdag 5 mei 2012 - 09:43
Esem

Esem

Volgens mij gaat het hier veeleer om de viburnum dan een Cotoneaster.
Het blad van een Cotoneaster is veel smaller en dieper gegroeft.

Gr E.

Ps heb je aan deze plant al bloem gehad,en zo ja, geurde deze dan goed?
zaterdag 5 mei 2012 - 11:37
jdcoster

Jdcoster

Volgens mij heeft Esem gelijk.
En dat bacterievuur gaat nu ook niet over op alle planten. Peren, meidoorn ... zijn daar gevoelig aan.
zaterdag 5 mei 2012 - 12:13
minouke

Minouke

ik had vroeger zo 1 in de tuin en overal van die plantjes die uitkwamen.
De stengels zijn ruw donsachtig.

Persoonlijk vind ik het lelijke struiken doen erg slordig met vuil witte bloemen.
als je ze moet snoeien heb je enorm veel jeuk en doe je best kleding aan die voor de vuilbak dienen, zelfs gewassen jeuk het nog.

ik weet de naam niet echt maar herken precies die op internet :Viburnum rhytidophyllum (?)
zaterdag 5 mei 2012 - 12:18
Tuinman65

Tuinman65

Dit is hoegenaamd geen Cotoneaster salicifolia.
Salicifolia betekent "met wilgenblad", dus lang en smal.

Leo
zaterdag 5 mei 2012 - 12:19
Zeppo

Zeppo

Blijkbaar toch niet zo makkelijk om deze te determineren...

Bloemen hebben we er nog niet aan gehad, want de stek is van vorig najaar.
zaterdag 5 mei 2012 - 12:37
Esem

Esem


Ik ben even in de tuin gaan kijken en de viburnum die in de voortuin staat ,lijkt sprekend op deze van de foto,ook met het rode/rose nieuw uitlopend blad,met de zelfde struktuur en de zelfde kleuren nuance.

Mocht ik het bij het juiste eind hebben ,dan heb je in het volgend voorjaar(vroeg in het voorjaar) een goed geurende struik in je tuin staan,is winterhard en bladverliezend.

Alleen spijtig hangt er geen naamkaartje meer aan, zodat ik je de soortnaam schuldig moet blijven.

Gr E
zaterdag 5 mei 2012 - 12:42
Zeppo

Zeppo

Bedankt, Esem!

Ik hoop dat het om deze struik gaat en dat we volgend voorjaar mogen genieten van z'n geur.

Hoe groot is Uw struik ongeveer (hoogte en breedte) zodat we weten hoeveel plaats deze zou opeisen in onze border?

Met vriendelijke groeten,
Zeppo
zaterdag 5 mei 2012 - 12:55
Esem

Esem

De struik is nu 5 jaar oud en is ongeveer 250 cm.hoog en heeft een breette van om en bij de 100 cm.

Is niet echt een snelgroeier,deze soort dan toch, want er zijn natuurlijk wel andere viburnums die wel veel sneller groeien en ook hoger worden,maar deze is echt wel aan te raden in kleinere tuinen.

E,
P.s.

Voor een virtuele rondwandeling in onze tuin en nog meer,kan je terecht op onderstaande link.

http://users.skynet.be/avondrood
zaterdag 5 mei 2012 - 13:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon