menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bruidsbloem

Ga naar meest recente reactie

Cebe

Cebe

Hallo

Sinds drie jaar hebben we in onze tuin enkele bruidsbloemen (deutzia gracilis).
Het eerste jaar hebben ze volop gebloeid maar vorig jaar, en ook nu weer, staan er alleen maar ( weliswaar talrijke ) kleine knopjes die in het beste geval minuscule bloempjes worden. Alleen aan de onderkant van de struiken komen mooie, grote bloempjes, maar daar hebben we weinig aan want je ziet ze niet.
Ik denk nochtans dat we ze goed verzorgd, bemest en gesnoeid hebben en ik begrijp niet wat we fout doen. De struiken staan op een zonnige, lichte plaats.
Wie kan raad geven? Alvast bedankt!
dinsdag 8 mei 2012 - 20:05
minouke

Minouke

Misschien te laat gesnoeid? moet direct nà de bloei gebeuren.
dinsdag 8 mei 2012 - 21:20
Feniks

Feniks

Ik snoei die eigenlijk nooit
woensdag 9 mei 2012 - 09:16
Cebe

Cebe

Ik heb ze onmiddellijk na de bloei gesnoeid, Minouke, maar misschien niet goed....
Bloeien ze bij jou wel goed, Feniks? Dan snoei ik die van mij dit jaar ook niet meer.
woensdag 9 mei 2012 - 19:29
Feniks

Feniks

Bij mij bloeien ze aan alle takken
Ze staan wel in de schaduw/halfschaduw. En niet droog.
donderdag 10 mei 2012 - 09:02
satomi

Satomi

Op Deutzia's wordt normaal gesproken verjongingssnoei toegepast; ieder jaar worden direct na de bloei een aantal van de dikste takken weggesnoeid waardoor nieuwe scheuten een kans krijgen die dan in de jaren daarna weer voor bloemtakken zorgen.
donderdag 10 mei 2012 - 12:07
Cebe

Cebe

Bedoel je met "weggesnoeid" helemaal weggenomen tot op de grond, satomi?
Dat is namelijk wat ik gedaan heb.
Ik heb bovendien ook de andere takken gesnoeid tot ongeveer 30 cm hoogte.
Misschien had ik dat niet mogen doen...
vrijdag 11 mei 2012 - 13:08
satomi

Satomi

Daarom heb je nu ook bloemen vooral aan de onderkant van de struik.

Deutzias bloeien op het hout dat in het jaar daarvoor is gegroeid. Dus als je ieder jaar meteen na de bloei de dikste takken wegneemt èn de andere takken terugsnoeit tot op 30 cm krijg je idd bloemen op die onderste 30 cm die is blijven staan.

Laat de struik dit jaar ongesnoeid en je zult volgend voorjaar beloond worden met bloemenpracht. Haal dan na de bloei, verdeeld over de plant zodat de vorm behouden blijft, de drie dikste takken weg. Als je dat aanhoudt heb je een bloeiende Deutzia en je plant blijft er "jong" bij.

Bij oudere struiken, die meestal een stuk breder zijn, haal je naar verhouding meer hout weg. Goed blijven kijken naar de vorm van de plant. Het zal bij zo'n oudere plant niet altijd even makkelijk zijn om de oudste takken weer weg te halen maar met wat moeite lukt dat ook. Succes, enne.... misschien volgend jaar een mooie foto van je Deutzia in volle bloei?!
maandag 14 mei 2012 - 10:48
Cebe

Cebe

Bedankt, satomi, ik ga je advies zeker opvolgen!
Dit jaar geen snoeibeurt voor mijn Deutzia en volgend jaar een foto!
maandag 14 mei 2012 - 12:47
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).