Ik heb wat nagespeurd op internet en bij deze en gene informatie ingewonnen.
In een trialverslag over vlinderstruiken van de Royal Horticultural Society (zie noot 1) wordt als aantasting bij Buddleja "leaf and bud eelworm" genoemd. Dit is te vertalen als blad- en knopaaltjes/nematoden. Wetenschappelijke naam van deze aaltjessoort is Aphelenchoides ritzemabosi. Het schijnt veel voor te komen bij chrysanten en aardbeien maar dus ook bij vlinderstruiken. Meestal veroorzaken deze bladaaltjes/nematoden virusachtige verkleuringen van het blad maar niet altijd bij vlinderstruiken. "Some plants like Buddleja may not show obvious leaf colour variations, but the flower spikes may be small and contain many aborted flowers. " (zie noot 2). Dit laatste heb jij ook duidelijk genoemd. Voor wat het afsterven van de knoppen betreft lijkt het mij dat dit specifieke aaltje hiervoor verantwoordelijk is.
In hoeverre de vervormde groei van het blad ook veroorzaakt wordt door dit specifieke aaltje is mij nog niet geheel duidelijk. Opvallend is in ieder geval dat de aanwezigheid van bladaaltjes bij phloxen ook leidt tot vervorming van het blad. Een kennis opperde echter dat het vervormde blad ook veroorzaakt kan zijn door een of ander zuigend insect.
Is er iets aan dit specifieke blad/knopaaltje te doen? Het schijnt niet te genezen zijn maar er kunnen een aantal maatregelen worden getroffen om de schade beperkt te houden:
1. in de herfst al het afgevallen blad goed opruimen. Blad dat in de winter aan de struik blijft zitten eraf halen. Blad niet op de composthoop gooien.
2. in het voorjaar bij het terugsnoeien het snoeisel vernietigen of verwijderen.
3. een Engelse tuinier die verstand heeft van vlinderstruiken en die ik om advies heb gevraagd raadt aan om neemolie (wordt gewonnen uit de boom Azadirachta indica) op te lossen in water en de struik hier in het late voorjaar/voorzomer mee te besproeien. Neemolie zou er voor zorgen dat de aaltjes zich minder gemakkelijk in de plant kunnen verspreiden. Ook raadt hij aan om de plant te mulchen. Dit verbetert het bodemleven en hiermee indirect de weerbaarheid van de plant.
Tot slot nog dit: er zijn zeer veel soorten aaltjes. Bij de biologische bestrijding van de larven van de taxuskever worden bijvoorbeeld ook aaltjes ingezet. Dit is echter een totaal andere soort dan waar hier sprake van is.
Noot 1:
http://apps.rhs.org.uk/planttrials/TrialReports/Buddleja%202010.pdf
Noot 2:
http://www.donsgarden.co.uk/pests/274
Gegroet, de tuinprins