menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Schimmel op knotwilgen

Ga naar meest recente reactie

Ronny59

Ronny59

Hallo allemaal,
Vorig jaar heb ik enthousiast mijn knotwilgen (12 jaar oud, nooit geknot geweest) aan het knotten geweest. Maar nu blijkt dat er zich op een aantal bomen een soort schimmel/zwam heeft gezet. Op de foto zie je degene die het meest aangetast is. Sommigen hebben maar een klein plekje en ook hun takken zijn goed gegroeid vorige zomer. Opvallend is ook dat de echt aangetaste bomen (zoals op de foto) bijna geen takken hebben aangemaakt tijdens de zomer.
Kan ik dit verhelpen ? Ik dacht aan wegsnijden en dan behandelen met wonddichtingsmiddel. Of afzagen tot onder het gedeelte dat aangetast is, maar dan worden er sommigen wel heel kort ...
Of is er niets aan te doen en moet ik alle bomen met enige vorm van aantasting verwijderen om besmetting van de andere knotwilgen te vermijden ?
Graag uw advies, ik zaag niet graag bomen weg als het niet moet.
Alvast bedankt !
Ronny

Struiken & Bomen

donderdag 12 december 2013 - 20:02
RdB

RdB

Een knotwilg 'bestaat' niet, je knot een gewone wilg (meestal schiet- of kraakwilg, soms ook wel populier of es) en dan wordt het een knotwilg. Je rigoureuze ingreep zorgt er voor dat er veel dood en stervend hout in de kop zit waar de schimmel van profiteert (en niet andersom, de schimmel is gevolg, geen oorzaak). Die dode kop gaat uiteraard rotten. Overigens gebeurd dat ook met gewoon geknotte wilgen. Je kunt er nu niets meer aan doen dan er zoveel mogelijk van af te blijven (en te hopen dat het onderste, gezonde, deel sterk genoeg is), elke verdere ingreep verergert de zaak alleen maar en blijf vooral van die wondafdichtmiddeltjes af, erger dan de kwaal.

Ruud
donderdag 12 december 2013 - 20:38
Ronny59

Ronny59

Bedankt voor je snelle antwoorden, Ruud. Ik zal er dus maar afblijven en hopen dat het vanzelf terug goed komt.
mvg
Ronny

PS deze zomer is bij die grote storm van begin augustus wel een pruimenboom neergekomen op die wilgen, en die pruimenboom had een aantal zwammen onderaan, misschien heeft dat ermee te maken ?
donderdag 12 december 2013 - 21:42
kurt

Kurt

Wat vaak voorkomt bij geknotte wilgen is dat ze bovenaan recht (horizontaal - vlak) zijn afgezaagd. Daardoor blijft het regenwater er op staan en kan er sneller rotting of schimmelvorming optreden. Bij het afzagen van knotwilgen dus best steeds schuin zagen zodat het water van de snee kan afdruipen.

Mvg,
Kurt
donderdag 12 december 2013 - 22:40
Ronny59

Ronny59

Daar heb ik op gelet, Kurt, op de foto kan je dat zien. Maar misschien had het nog schuiner mogen/moeten zijn. Ik hoop dat die bomen terug herstellen, dat zullen we pas in de lente kunnen zien.
vrijdag 13 december 2013 - 00:24
WiPe

WiPe

Schuin afzagen maakt echt geen verschil. Als je van een boom de top afzaagt, dan moet de boom die snoeiwonde afgrendelen om te vermijden dat schimmels en andere ziekteverwekkers de boom kunnen aantasten. In de praktijk lukt dat niet altijd even goed, zeker als je de top afzaagt omdat de boom de beschadiging in dat geval moet afgrendelen door de houtvaten af te sluiten. Dat is het zwakste verdedigingsmechanisme dat de boom heeft. Als je een boom gaat toppen, zoals hier heeft de hoek van de zaagsnede geen enkele invloed op de afgrendeling in de houtvaten. Wat wel invloed heeft is de dikte van de tak. Hoe dunner die tak, hoe makkelijker de boom die snoeiwonde kan afgrendelen. In het kernhout is er geen afgrendeling mogelijk.

Als de boom verder gaat groeien, wordt er ook een bescherming (afgrendeling) gevormd tussen het nieuwe hout en het aangetaste hout. Die afgrendeling is de sterkste die de boom kan vormen.

De combinatie van die twee zorgt er voor dat de afgezaagde stammen gaan inrotten en vol schimmel zitten, terwijl de boom op de buitenste laag gezond hout kan verder groeien. Omdat het afgrendelen van het nieuwe hout vrij veel energie vraagt, is het niet verwonderlijk dat bij zware snoei de boom sterk verzwakt waardoor de hergroei soms slecht is, of dat de boom uiteindelijk dood gaat.
vrijdag 13 december 2013 - 11:36
RdB

RdB

Nee, die pruimenboom heeft er niets mee te maken.

Ruud
vrijdag 13 december 2013 - 12:35
Ronny59

Ronny59

Bedankt voor de reacties ! Ik kan alleen concluderen dat ik ze misschien beter niet geknot had. Dat heb ik gedaan omdat het geheel in feite te hoog aan het worden was. Mijn nieuw aangeplante wilgen (die op een andere plaats in de tuin staan), houd ik nu kort door ze elk jaar te knotten, dan krijgt de stam zelf niet de kans te dik én te hoog uit te schieten
Hopelijk kunnen de bewuste wilgen zich nog herstellen en krijg ik ook daar terug gezonde uitlopers volgend voorjaar.

mvg

Ronny
zaterdag 14 december 2013 - 12:24
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 3 + 3? (beveiligingscontrole) *