menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Boom naast moestuin

Ga naar meest recente reactie

Stevish

Stevish

Ik zou graag een boom aanplanten achteraan mijn tuin.
Hij zou grenzen aan de noordkant van mijn moestuin. Hij zou ook kindvriendelijk moeten zijn (geen giftige bessen, pollen, doorns,...) en liefst inheems.

Ik dacht aan een es, maar ik weet niet of dit problemen gaat geven mbt tot het zaad van de boom en of het wortelgestel mijn moestuin gaat hinderen of niet.

Hij zou wel een 3 tal meter van de bedden staan.

Advies of tips zeker welkom!

Alvast bedankt!
vrijdag 28 maart 2014 - 11:38
Bombycilla

Bombycilla

Hij zou ook kindvriendelijk moeten zijn (geen giftige bessen, pollen, doorns,...)

Dat zou ik eerder kind onvriendelijk noemen ,volgens mij moeten kinderen toch iets leren,als een kind niet allergisch is voor pollen mag je ze er gerust aan blootstellen.
Voorkomen kan je het toch niet want pollen zitten overal in de lucht
vrijdag 28 maart 2014 - 14:05
Stevish

Stevish

Dat is waar Bombycilla en geloof mij, ik zal er alles aan doen om de kinderen (nu is het er nog maar ééntje) alles over de natuur te leren.

Toch zou ik voor die plaats een boom willen kiezen die niet voor 'problemen' kan zorgen.

Elders in de tuin ben ik wel van plan meidoorn, vlierbes, lijsterbes,... te planten. Ik wil zeker geen 'veilige bubbeltuin'

vrijdag 28 maart 2014 - 15:00
Patrikc

Patrikc

Ik heb 10 jaar geleden een kleine kastanje geplant, en nooit gesnoeid, hij is nu redelijk groot, perfect piramidaal met takken vanaf de grond, een perfecte klimboom voor mijn kinderen.

Ik wil geen opvoedingspolemiek starten, maar in mijn kindvriendelijke tuin zijn er ook giftige en niet-giftige bessen, en doornen hoor.
vrijdag 28 maart 2014 - 16:16
sophora

Sophora

En waarom geen fruitboom. Dan heeft je kind direct vitaminen erbij.
vrijdag 28 maart 2014 - 16:29
WiPe

WiPe

Op drie meter van je groentebedden kun je volgens mij best gene grote boom zetten. Vergeet die es dus maar. Fruit kan, maar dan geen half- of hoogstam. Laagstam is op die afstand meer aangewezen.
vrijdag 28 maart 2014 - 18:57
Stevish

Stevish

Op drie meter van je groentebedden kun je volgens mij best gene grote boom zetten.

Welke afstand zou dan wel geschikt zijn?

Een fruitboom valt te overwegen, maar hij zou ook eerder dienen als schutting tov mijn achterburen dus ik weet niet of hij dan groot genoeg zou worden.

Misschien is 3 meter wel wat weinig ingeschat, ik zou er ook 5 van kunnen maken.

De bedoeling is om achteraan de tuin een 'wilde' strook te creëren waar de kinderen wat kunnen spelen en kampen maken.

Je merkt misschien wel dat ik niet veel kennis van zake heb

Bedankt al voor de tips!
vrijdag 28 maart 2014 - 19:33
WiPe

WiPe

Eigenlijk is het simpel, wortelvolume en kruin zijn van mekaar afhankelijk. Een grote boom heeft dus per definitie een groot wortelvolume. Je kan op vijf meter planten als je struiken als bv hazelaar of gele kornoelje wil planten. Voor echte bomen zal je toch wat verder moeten gaan.
vrijdag 28 maart 2014 - 20:41
braze

Braze

Hoi Allemaal .

in een simpel jargon noemen tuinders/kwekers/hoveniers dit de BOOMSPIEGEL .
en ik heb geleerd op school dat dat wortelgestel en elkaars gelijkken zijn
en niet afhankelijk zijn .
een grote boom een grote tuin leerde een collega mij destijds als zo,n ruimte
er is gebruik die dan ook optimaal . dus grote boom in het centrum geen punt maar je graaft een eigen graf als je hem op een uiterste plek gaat planten dat geeft onherroeplijk gedonder in de glazen .
met mijn kinderen ben ik zelf ook beauwd geweest of het welgoed zou komen
met giftige /stekellige struiken of heesters ik heb er zelf een mooie oplossing
voor gevonden vind ik zelf . neem iets wat jongen kinderen vaak tehoren krijgen
goed/stout daar heb ik goede plant /stoute plant van gemaakt en dat werkt als een jekko .

Mvg.

Braze .
vrijdag 28 maart 2014 - 22:16
Stevish

Stevish

Heb je toevallig ergens een lijst (of link) van boomspiegels voor boomsoorten?

Ik zal mijn tuinplan toch een beetje moeten aanpassen zo blijkt...
zaterdag 29 maart 2014 - 07:48
WiPe

WiPe

Braze, het is een wijdverbreid misverstand dat de wortels van een boom even ver zouden komen als de kruin. Om een simpel en duidelijk voorbeeld te nemen: kijk eens naar een kaarspopulier Populus nigra 'Italica'. Maar ook bij andere bomen gaan de wortels verder groeien dan de kruin.
Bovendien zijn wortels opportunisten die op goed geluk groeien tot op de plek waar veel mineralen en/of water te halen zijn. Wanneer die wortels een moestuin bereiken zullen ze zeker profiteren van de vruchtbare grond. Je zal dus ieder jaar goed moeten spitten om de wortels die in de moestuin groeien af te steken.
zaterdag 29 maart 2014 - 07:56
Stevish

Stevish

Bedankt Wipe, ik hou er zeker rekening mee.

Ik heb echter geen idee hoe ver die wortels zouden kunnen gaan... Even googlen dan maar
zaterdag 29 maart 2014 - 08:01
braze

Braze

Hoi WiPe .

dan is menig hovennier slapende want elkjaar worden de boekengeschreven
voor de opleidingen en keer op keer gaat dit verhaal als zodanig de boeken in
en ik heb nog niemand er anders over horen spreken dus dit verhaal is voor mij een andere kijk op de zaak .
wat wel nieuw de boeken is gegaan is het woord FABRIEK in de plaats van
wortelgestel als ik dit laatste woord schreef werd het omgezet naar het eerste
woord FABRIEK ?????. .
hoe komen we daar nou op ?.

MVg

Braze .
zaterdag 29 maart 2014 - 09:42
deHaan

DeHaan

Ze hebben mij wijs gemaakt dat er bomen zijn die een oppervlakte hebben van meer dan 1 km2
Ik dacht in Australië.
Dat houd in, dat in het plantenrijk, de grootste levende verschijningsvorm op aarde zich bevind.
zaterdag 29 maart 2014 - 09:52
Stevish

Stevish

Ze hebben mij wijs gemaakt dat er bomen zijn die een oppervlakte hebben van meer dan 1 km2

Ik heb ooit ook eens gehoord dat schimmels de grootste levende organismen zijn op aarde, meer weet ik er ook niet meer van. Veel mensen hebben 'ooit eens gehoord' hé
zaterdag 29 maart 2014 - 10:21
Bombycilla

Bombycilla

uit wiki:

De grootte van schimmels kan sterk verschillen: er bestaan microscopisch kleine soorten maar ook soorten die gigantische afmetingen kunnen krijgen. Een honingzwam (Armillaria ostoyae) in de Amerikaanse staat Oregon is naar schatting 2400 jaar oud en heeft een ondergronds mycelium met een omvang van 890 hectare. Daarmee is deze schimmel het grootste organisme ter wereld
zaterdag 29 maart 2014 - 10:22
braze

Braze

Hoi allemaal .

in Austrlie kan ik mij zo,n grote opervlakte wel voorstellen amerika Cannada
Rusland China allemaal landen waar ik mij niet geheel zou verbazen bomen hebben er de ruimte en het zoeken naar water is daar tot kunst verheven want Australie staat als redelijk water arm bekend vrij open en dor .
De Haan .
weet je mischien of toevallig een Australische Boabab soort was ???.

Mvg

Braze .
zaterdag 29 maart 2014 - 10:42
gmtaalm8

Gmtaalm8

Hallo. Het antwoord op de vraag hoe groot het wortelgestel van een boom wordt is niet alleen afhankelijk van de grote van de kroon. Ook de de doorwortelbaarheid (scrable) van de grond is belangrijk. Wortels gaan meestal op zoek naar de weg van de minste weerstand. Daarnaast worden veel bomen geënt of geoculeerd waardoor het onvoorspelbaar wordt hoe een wortelgestel zich zal gaan ontwikkelen. Daar is meer over bekend dan ik hier in dit korte bestek kwijt kan om jet leesbaar en begrijpelijk te houden.

Groetjes
woensdag 9 april 2014 - 11:23
Stevish

Stevish

Ik had al begrepen dat mijn vraag en plan niet evident was .
Momenteel zijn we bezig met de tuin op te hogen, dus ik heb nog wel wat tijd op de plannen te wijzigen.

bedankt alvast voor je antwoord! Gmtaal
woensdag 9 april 2014 - 11:35
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 2 + 2? (beveiligingscontrole) *