menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ziekte in Vuurdoorn

Ga naar meest recente reactie

Aloe

Aloe

Tegen onze muur (op het zuid-westen) hebben we twee jaar geleden oranje vuurdoorns geplant. Vorig jaar hebben ze geweldig mooi, rijk gebloeid en volop bessen gedragen. Dit jaar opnieuw prachtig gebloeid maar de bessen lijken wel weggerot. Het nieuwe blad ziet er ook niet al te fris uit; kleine grauw/groene blaadjes op een beetje kale takken. Als ik me niet vergis zit er een soort zwarte luis op de struiken.
Wat kan ik nu het beste doen? Is alle lelijke takken wegsnoeien een optie?
Graag advies!

Dank voor het antwoord.
zondag 7 september 2014 - 13:00
Plantadvies

Plantadvies

Zijn het geen zwarte vlekken op het blad, de taken en de vruchten? Want dan is het schurft (schimmel) In ieder geval onmiddellijk de tak terugsnoeien tot op het gezonde hout en het snoeihout verwijderen. Gelieve anders nog even een foto plaatsen.
zondag 7 september 2014 - 14:07
Aloe

Aloe

Takken en bessen zijn inderdaad zwart. Blad valt wel mee maar ziet er niet fris uit. Ik neem aan dat je gelijk hebt.
Ik ga onmiddellijk de struiken terugsnoeien. Moet ik daarna nog een bestrijdingsmiddel gebruiken?
Op de foto is vlgs mij niet erg duidelijk wat het probleem is.

Bedankt voor je advies!

Groetjes,
Aloe

Struiken & Bomen

zondag 7 september 2014 - 14:42
Plantadvies

Plantadvies

Ik denk dat je er op tijd bij bent. En waarom bestrijdingsmiddel gebruiken als snoeien gratis is. Ruim afgevallen blad ook op en breng dit naar je kliko.
zondag 7 september 2014 - 15:16
Aloe

Aloe

Tijdens het snoeien kom ik nog meer tegen: groene luis en een witte wormachtige substantie.
Hopelijk heb je hier iets meer aan.

Groetjes,
Aloe

Struiken & Bomen

zondag 7 september 2014 - 15:16
Plantadvies

Plantadvies

Ja daar is een prima foto. Dit is de wollige dopluis. Een beginnende luizenaantasting is vaak redelijk te bestrijden door de luizen van het blad te vegen en dan fijn te wrijven, of door de luizen met een stevige waterstraal van de planten te spuiten. Helpt de eerder genoemde methode niet voldoende, dan kunnen de luizen bestreden worden door te spuiten met een mengsel van zeepsop en spiritus (10 liter water, 200 gram groene zeep, 1/3 liter spiritus). Bij sterke aantasting kan eventueel gespoten worden met bijvoorbeeld Admire of Pyrethrum vloeibaar.
zondag 7 september 2014 - 15:25
Aloe

Aloe

Je hebt me geweldig geholpen.

Bedankt!!

Aloe
zondag 7 september 2014 - 15:40
Plantadvies

Plantadvies

Graag gedaan
zondag 7 september 2014 - 17:30
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).