menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat is dat met die Camelia bloemen.

Ga naar meest recente reactie

arensink

Arensink

Je ziet ze steeds meer, de Camelia in de tuin. Overal staan ze volop te bloeien, of zijn al bijna uitgebloeid. Maar wat mij opvalt is dat de ene struik schitterend met zuivere bloemen bloeit en de ander bloemen laat zien waarvan de buitenkant helemaal bruin zijn.
Wat is hier de oorzaak van, aan nachtvorst of veel regen kan het niet liggen want dat hebben we niet.
Ligt dit misschien aan het soort? Ben benieuwd of iemand dit weet.

Arjen.
zaterdag 14 april 2007 - 06:02
Adrienne

Adrienne

Awel arensink,

Ik heb dat vorig jaar gehad !!!
Na een vriendelijke tip om er wat kalk aan te doen ben ik zeer tevreden.
Ik heb dit jaar prachtige bloemen gehad en geen enkel bruine er tussen.
Gewoon een en al pracht en praal.
zaterdag 14 april 2007 - 07:25
corrielat

Corrielat

Zeg Adrienne... zwetser, voor de belgen (stoefer)
zaterdag 14 april 2007 - 07:29
Esem

Esem

corrielat,
ik wou dat ik er ook mee zou kunnen (zwetsen) stoefen.
Want ook bij mij bloeit hij niet zoals het zou moeten zijn.
Dan toch liever kunnen stoefen zoals Adrienne hoor.
Gr Esem
zaterdag 14 april 2007 - 16:55
sugar

Sugar

Er zijn verschillende parameters. Camelia moet de juiste standplaats krijgen. verder zijn er ook een heleboel variëteiten die beter bloemen dan anderen. regen doet de bloemen ook vaak geen goed

Het toevoegen van kalk lijkt me niet zo'n goede zet... Camelia houdt van zure grond.

Als extraatjes voed ik mijn camelia ook nagels (want ze houden van ijzer)

Mijn camelia heeft dit jaar gebloemd van eind januari, staat nu nog steeds in de bloem, laatste bloemknoppen komen nu open en de plant staat opnieuw vol met jonge scheuten
zaterdag 14 april 2007 - 18:40
Fons

Fons

Meestal verkleuren de camelia bloemen na een goede week bruin maar bij de witte en lichtroze soorten valt dat sneller op dan bij de rode soorten, door het onophoudelijk ontluiken van de knoppen valt het bijna niet op dat de oudere bloemen verkleuren, enkel bij de laatse bloemen valt het op.de verkleuring naar bruin word versnelt door vochtig weer en regen ook nachtvorst versnelt het bruin worden van de bloemen.
Wilt ge uw plant mooi fris houden is het aan te raden regelmatig de verkleurde bloemen te verwijderen.
Geen kalk toedienen aan camelia houd inderdaad van zure grond.
zondag 15 april 2007 - 03:20
arensink

Arensink

Bedankt voor alle reakties en opmerkingen. Maar ik denk dat het eigenlijk een natuurlijk proces is.
Misschien dat kalk helpt maar het klinkt tegenstrijdig bij een Camelia. Bemesten met Rhododendronmest is wellicht een optie. En het soort zal ook wel meespelen denk ik.
Wie weet komt er nog een goede tip.

Arjen.
zondag 15 april 2007 - 04:16
hildavw

Hildavw

Wij hebben ook een mooi rode camelia staan, met veel bloemen dit jaar.
Hij staat er nu 3 jaar, denk ik toch.
Maar, de stengels zijn precies te dun om de vele bloemen te dragen en daardoor buigen ze door, sommige tot op de grond.
Enkele heb ik aangebonden.
Ook zijn er bloemen die niet opengaan, enkel de buitenste bloemblaadjes gaan open en binnenin blijft dan een dikke bloemknop, die dus niet opengaat.
Wat zou ik kunnen doen om de stengels te verstevigen ? of komt dat na verloop van jaren vanzelf ?
Momenteel pluk ik de uitgebloemde bloemen er regelmatig uit, zodat het gewicht wat minder wordt.
Dank voor jullie goede raad.
Hilda
woensdag 18 april 2007 - 00:17
Fons

Fons

Gewoon doen zoals ge bezig zijt, de uitgebloeide bloemen verwijderen, door het gewicht van de dikke knoppen en de zware bloemen gaan de twijgjes automatisch doorzakken dit hersteld zich als de struik uitgebloeit is.
Tegen volgend jaar zullen deze twijgjes uitgegroeit zijn tot stevige takjes.
woensdag 18 april 2007 - 03:53
sylvain

Sylvain

Beste Sugar en al ge daar nu een yzer sulfaat rond gooit in plaats van daar èèn hoop nagels zou dat niet raper in werken of is dat te straf groetjes en dag
vrijdag 20 april 2007 - 20:47
Adrienne

Adrienne

Sylvain,

Da gaat ook maar is wel een pak duurder hé.
Ik heb oude nagels en krammen van de weipalen
rond de hortensia en die krijgt nu prachtige blauwe bloemen.
vrijdag 20 april 2007 - 21:05
Bowie

Bowie

Adrienne,
Steek jij die dan gewoon in de grond naast de plant of verwerk je die in het plantgat?
vrijdag 20 april 2007 - 21:08
Adrienne

Adrienne

Hi Tania,

Ik heb er een deel in t' plantgat verwerkt.
Maar ... heb ik er nu enkele die weg moeten dan werk
ik ze gewoon rond de plant in.
vrijdag 20 april 2007 - 21:43
sylvain

Sylvain

Dat zal waar zyn Adrienne en duurt dat dan niet lang eer die werking er van is ,
oppassen met veroeste nagels want daar kunt ge u erg mee kwetsen, maar zo als yzer solfaat dan moet ge oppassen als ge over klinkers en stennen staptof gekrygt roest plakken die er nooit meer uitgaan .
Maar nagels zoeken en dan maar laten roesten groetjes en dag
zaterdag 21 april 2007 - 01:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon