menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Linde met verticale barsten in stam

Ga naar meest recente reactie

Jan1980

Tekst aangepast

Jan1980

Dag tuinliefhebbers,

Ik heb sinds een 5-tal jaar een linde geplant. Destijds 10/12. De boom is nog niet veel gegroeid, de stam is wel duidelijk verdikt.

Sinds dit voorjaar zie ik diepe, verticale scheuren in de stam. Er loopt vocht uit. Het is niet aan één specifieke zijde, maar rondom verspreid. De boom doet het nu ook zichtbaar minder goed.

Wat raden jullie aan?

Het zou echt jammer zijn als die boom nu nog de geest zou geven....
maandag 17 juli 2017 - 17:31
WiPe

WiPe

Als de boom 5 jaar na aanplanten nog steeds niet goed groeit, dan zou het me niet verbazen dat die te diep geplant is. Kun je eens kijken hoed iep de wortels onder de grond zitten? Wanneer de bovenste wortels 5 cm onder de grond zitten (of meer), staat die te diep. Bomen die te diep geplant zijn, slaan slecht aan, groeien niet goed en kunnen afsterven.
maandag 17 juli 2017 - 18:18
Jan1980

Jan1980

Dag WiPe,

Je reactie is 'normaal'. Maar de boom is zeker niet te diep geplant, aangezien we daar steeds goed op letten.

Dus het mysterie blijft...
dinsdag 18 juli 2017 - 15:29
Jan1980
dinsdag 18 juli 2017 - 15:38
Jan1980

Jan1980

Nog een foto

Struiken & Bomen

dinsdag 18 juli 2017 - 15:38
Roeli

Roeli

Ik heb hetzelfde met een pruimenboom.
Iemand ( die zei het te weten ) vertelde mij dat het een blikseminslag was.
Of dat waar is, weet ik niet, want ik heb het van horen zeggen.
Maar het ziet er precies zo uit.
dinsdag 18 juli 2017 - 16:02
Patrikc

Patrikc

is het aan de zuidkant ?
dinsdag 18 juli 2017 - 18:19
Roeli

Roeli

mijn boom heeft het aan beide kanten.
dinsdag 18 juli 2017 - 18:56
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Bastnecrose door wortelsterfte. Controleer toch maar eens hoe diep de bovenste wortels onder de grond zitten. Je wil niet weten hoe vaak ik die fout zelf al gemaakt heb. Plantdiepte controleren duurt niet lang.En als het wat anders is, kun je nog steeds verder zoeken.
dinsdag 18 juli 2017 - 22:04
Jan1980

Jan1980

Deze boom heeft het ook aan alle kanten. Ik zal morgen toch eens naar de wortels kijken. Wie weet....
dinsdag 18 juli 2017 - 23:09
Roeli

Roeli

Mijn pruimenboom staat er zeker al 20 jaar en met de plantdiepte is niets mis.
Heeft ook altijd volop vruchten gedragen. Ook nu zitten er weer heel veel kleine pruimpjes aan, maar deze pruimpjes zijn pas in augustus rijp.
woensdag 19 juli 2017 - 07:50
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Onlangs las ik een stuk waarin staat dat extreem felle zon op de stam i.c.m hoge temperaturen bij diverse soorten relatief jonge bomen (waaronder linde / Tilia) kan leiden tot verticale scheuren in de stam. Die scheuren zijn dan een gemakkelijke invalspoort voor diverse schimmelziektes.

Zie:

http://www.bdla.de/pdf/2012_Uehre.pdf

Gegroet, de tuinprins
donderdag 20 juli 2017 - 07:24
Roeli

Roeli

Mijn pruimenboom is al meer dan 20 jaar en die had het vorig jaar al. Kan het waar zijn dat het door een blikseminslag komt.?
Dat werd mij dus heel serieus verteld.
donderdag 20 juli 2017 - 07:28
Tuinprins

Tuinprins

Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Bij blikseminslag kun je de scheur doorgaans tot bovenin de boom volgen. Als een pruimenboom wordt getroffen door de bliksem (sowieso al onwaarschijnlijk) is er van de boom meestal weinig meer over. Die stam klapt helemaal uit elkaar als er zoveel volt door heen gaat.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 20 juli 2017 - 07:35
Jan1980

Jan1980

De wortels zitten op +/- 7 @ 8 cm. Een twijfelgeval??

Wel duidelijk niet dieper geplant dan in de kwekerij. Maar misschien liep het daar al fout?

De scheuren zitten wel op de kanten waar de boom zon vangt. Zou het witten van de stam helpen?

Moet ik die scheuren trouwens behandelen met wondafdekmiddel of gewoon bloot laten?
vrijdag 21 juli 2017 - 19:04
WiPe

WiPe

Nee, geen twijfelgeval, gewoon te diep geplant. Niet dieper dan in de kwekerij? Zijn dat bomen die in een container gekweekt zijn? Dan zou dat kunnen, bomen in pot worden doorgaans te diep geplant. Maar dat is geen probleem, omdat ze ook langs onder en aan de zijkant lucht krijgen.
Wondafdekmiddel is nergens voor nodig.

Wat die verbranding betreft: dat heeft niet alleen met de warmte te maken, maar ook met verdamping. een grotere kruin zal niet alleen meer schaduw aan de stam geven. Maar een grotere kruin zal ook meer water verdampen, waardoor er meer water getransporteerd wordt. dat transport zorgt ook voor wat koeling. Bomen die slecht in blad staan, verbranden niet alleen door te veel zon, maar ook door te weinig koeling. Witten van de stam kan ook voor extra koeling zorgen. Maar je moet er vooral voor zorgen dat de wortels voldoende lucht krijgen, daar zit in dit geval de oorzaak van alle problemen.
vrijdag 21 juli 2017 - 21:30
Roeland

Roeland

Hoe doe je dat: wortels meer lucht geven?
vrijdag 18 augustus 2017 - 12:10
WiPe

WiPe

Van drastisch naar minder drastisch: gaten maken en opvullen met lava of argex bijvoorbeeld. Of de bovengrond voorzicht los maken zodat die meer lucht doorlaat. Gazon weghalen en vervangen door vaste planten, blad laten liggen.
vrijdag 18 augustus 2017 - 19:36
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).