menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Albizia

Ga naar meest recente reactie

annegato

Annegato

Mijn Albizia stond er in de winter niet goed voor. Er was een barst in, ik heb die dichtgemaakt en een zak nieuwe grond bijgedaan. Zou ik nu iets van meststof moeten geven om zeker te zijn dat hij niet kapot is.
De boom is voor ons zeer veel waard, hij is onze herdenkingsboom voor mijn overleden man. De “Opaboom” betekent ook heel veel voor de kleinkinderen.

Struiken & Bomen

vrijdag 27 april 2018 - 20:52
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Staat die in pot? wanneer die niet in pot staat, zou ik zeer terughoudend zijn met bemesting. Wat voor barst was dat? In de stam? En hoe heb je die dicht gemaakt?
zaterdag 28 april 2018 - 00:05
annegato

Annegato

Die staat niet in een pot, hij staat hier 10 jaar en is heel groot.
Ik heb dat dichtgedaan met speciale pasta due ik bij de boomkweker gekocht heb.
Zo zag hij eruit in september, veel vroeger dan anders helemaal bruin.

Struiken & Bomen

zondag 29 april 2018 - 10:50
WiPe

WiPe

Hij begint al wat groter te worden. Maar heel groot is die naar mijn idee nog niet. De grootste die ik weet staan in België is een meter of vijftien hoog.

Wat heb je nu eigenlijk dicht gesmeerd? Een barst in de stam? Met die zogenaamde wondpasta? Het spijt me dat ik dat moet zeggen, maar dat levert die boom niks op. Geen enkele professional in de boomverzorging gebruikt dat nog. Laat staan dat ze dat zouden in huis hebben.

Met bemesting moet je vooral opletten; Als je Albizzia gaat bemesten, gaat die harder groeien, en minder goed uitrijpen. Dan heb je veel sneller vorstschade.
Hoe zit het met de standplaats? Staat die in een terras? Een nieuw terras? Of staat die te nat? Hoe meer informatie je geeft, hoe meer kans dat we kunnen vinden wat er mis is, en op basis daarvan een oplossing helpen zoeken.
zondag 29 april 2018 - 15:48
annegato

Annegato

De pasta heb ik in november nochtans gekocht bij een bekende boomkweker. De boom staat niet op het terras, hij stond inderdaad te nat, rond de boom was het een dikke plakkerige grond geworden. Er ligt wel al een paar jaar worteldoek rond de boom, daar houtschilfers op.
Ik heb die worteldoek voor de winter ook weggedaan.

Struiken & Bomen

maandag 30 april 2018 - 10:44
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Ik vermoed dat de natte standplaats inderdaad de belangrijkste oorzaak zal zijn. Albizzia is typisch een soort die uit een droog, warm klimaat komt. Je kan best nu met een spitvork wat gaten in de grond prikken, zodat er meer lucht in de bodem komt. En verder kun je alleen maar afwachten en hopen dat de boom niet aangetast is door phytophtora of andere vormen van wortelrot.

Bekende boomkweker of niet, die wondpasta haalt niks uit. Maar ik weet nog steeds niet wat je daar nu eigenlijk mee dicht gesmeerd hebt. Ik vermoed een barst in de stam. En ik gok dat die barst vrij laag zat? Kopt dat? Kun je me daar een foto van posten? Ik vermoed dat dat een symptoom is van een onderliggend probleem.
maandag 30 april 2018 - 11:21
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).