Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Mijn Albizia stond er in de winter niet goed voor. Er was een barst in, ik heb die dichtgemaakt en een zak nieuwe grond bijgedaan. Zou ik nu iets van meststof moeten geven om zeker te zijn dat hij niet kapot is.
De boom is voor ons zeer veel waard, hij is onze herdenkingsboom voor mijn overleden man. De “Opaboom” betekent ook heel veel voor de kleinkinderen.
Staat die in pot? wanneer die niet in pot staat, zou ik zeer terughoudend zijn met bemesting. Wat voor barst was dat? In de stam? En hoe heb je die dicht gemaakt?
Die staat niet in een pot, hij staat hier 10 jaar en is heel groot.
Ik heb dat dichtgedaan met speciale pasta due ik bij de boomkweker gekocht heb.
Zo zag hij eruit in september, veel vroeger dan anders helemaal bruin.
Hij begint al wat groter te worden. Maar heel groot is die naar mijn idee nog niet. De grootste die ik weet staan in België is een meter of vijftien hoog.
Wat heb je nu eigenlijk dicht gesmeerd? Een barst in de stam? Met die zogenaamde wondpasta? Het spijt me dat ik dat moet zeggen, maar dat levert die boom niks op. Geen enkele professional in de boomverzorging gebruikt dat nog. Laat staan dat ze dat zouden in huis hebben.
Met bemesting moet je vooral opletten; Als je Albizzia gaat bemesten, gaat die harder groeien, en minder goed uitrijpen. Dan heb je veel sneller vorstschade.
Hoe zit het met de standplaats? Staat die in een terras? Een nieuw terras? Of staat die te nat? Hoe meer informatie je geeft, hoe meer kans dat we kunnen vinden wat er mis is, en op basis daarvan een oplossing helpen zoeken.
De pasta heb ik in november nochtans gekocht bij een bekende boomkweker. De boom staat niet op het terras, hij stond inderdaad te nat, rond de boom was het een dikke plakkerige grond geworden. Er ligt wel al een paar jaar worteldoek rond de boom, daar houtschilfers op.
Ik heb die worteldoek voor de winter ook weggedaan.
Ik vermoed dat de natte standplaats inderdaad de belangrijkste oorzaak zal zijn. Albizzia is typisch een soort die uit een droog, warm klimaat komt. Je kan best nu met een spitvork wat gaten in de grond prikken, zodat er meer lucht in de bodem komt. En verder kun je alleen maar afwachten en hopen dat de boom niet aangetast is door phytophtora of andere vormen van wortelrot.
Bekende boomkweker of niet, die wondpasta haalt niks uit. Maar ik weet nog steeds niet wat je daar nu eigenlijk mee dicht gesmeerd hebt. Ik vermoed een barst in de stam. En ik gok dat die barst vrij laag zat? Kopt dat? Kun je me daar een foto van posten? Ik vermoed dat dat een symptoom is van een onderliggend probleem.