menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Laurier novita platen

ericgreen

Tekst aangepast

Ericgreen

Hallo iedereen,

Ik heb op advies van een tuincentrum in Groningen turfstrooisel gekocht voor het planten van een laurier novita haag. De haag heb ik nog niet. wel is de geul waar deze in komt te staan klaar. Ik ben van plan de laurierplanten met blote wortel aan te schaffen.
Note: de bodem van de geul is gevuld met normale tuinaarde en daaronder (ongeveer 40 a 50 centimeter. Daarna komt een kleilaag

Kan iemand mij zeggen of deze haag inderdaad turfstrooisel nodig heeft bij het aanplanten ? Ik hoor hier namelijk verschillende verhalen over. De een zegt dat je turfstooisel nodig bent e nder anders juist weer niet. Verwarrend dus.
dinsdag 25 september 2018 - 17:09
Patrikc

Patrikc

Je hebt eerst het turfstrooisel gekocht en daarna zoek je advies, verkeerde volgorde als je het mij vraagt...

Het tuincentrum heeft alvast zo als nogal dikwijls gebeurt vooral zijn eigen kassa geadviseerd, want ze hebben je iets verkocht wat je niet nodig hebt. Sluwe verkopers.

Een mulchlaag van kompost of houtsnippers is wel nuttig, dat kost maar een fractie van dat turfstrooisel.
dinsdag 25 september 2018 - 18:40
Ken M

Ken M

De belangrijkste reden waarom men mulch gebruikt is het beschermen van de grond, planten en het bodemleven, of het nu gras of houtsnippers zijn, turf of shors,...
Het afbreken van dit materiaal gebeurt door het bodemleven, insecten, wormen, bacterieen, schimmels,... wat op hun beurt voeding vormt voor planten(héél simpel uitgelegt), dat is de tweede belangrijkste reden.

Waarom hebben je ze turfstrooisel verkocht? Laurierkers verkiest een iets wat zure grond.
Dus maken ze je wijs dat als je turf gebruikt je grond zuur wordt en dus beter is voor die bepaalde plant.
Het probleem is dat deze soort mulch zeer traag composteert dat het weinig of geen effect heeft op je ph. Het zuurder maken van je grond gebeurt meestal met producten zoals zwavel of aluminum sulfaat.

Je had beter eerst de zuurtegraad van de grond gemeten en op basis hiervan kies je de soort plant, dat werkt veel gunstiger.

Ken

dinsdag 25 september 2018 - 20:00
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 2 + 1? (beveiligingscontrole) *