Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Een aantal jaar geleden hebben we zaadjes van de Robinia pseudoacacia gekregen (jaja, van de energieleverancier) en ondertussen zijn er drie kleine boompjes uitgekomen die we in manden hebben staan. We zijn van plan om twee hiervan in de voortuin te planten, maar na wat googelen ben ik gaan twijfelen. Om een paar redenen:
1. De uitschieters die ook bij de buren in de tuin omhoog kunnen komen. Ik wil geen overlast geven en zelf zit ik hier ook niet op te wachten. Las zelfs dat deze uitschieters na het rooien nog jaren overlast kunnen geven?
2. Het snelgroeiende aspect: is dit te handhaven in een voortuin? Of is het snoeien tegen de bierkaai?
3. Ik dacht dat het een inheemse boom was, maar blijkbaar concurreert hij met inheemse planten, verandert hij de vruchtbaarheid van de grond en woekert hij?
4. Hij groeit niet uit zichzelf recht blijkbaar en is door het snelle groeien makkelijk om te waaien en verliest makkelijk takken?? Dat lijkt me niet zo lekker in mijn stadtuintje met de auto voor de deur.
Het feit dat het op sommige sites een overlastgevende exoot wordt genoemd, geeft me nogal een nare bijsmaak. Heb eerder in een huis gewoond met een tuin waarin Japanse duizendknoop woekerde en dat heeft me flink schrik aangejaagd voor dit soort horrorplanten.
Is het qua onderhoud te vergelijken met een bolaccacia, of vergis ik me hierin? Hoop dat iemand me van neutraal advies kan voorzien.
Ik vind het zelf prachtige bomen, maar qua formaat volledig ongeschikt voor een (kleine) voortuin. Ze groeien ongekend snel. De breekbaarheid van de takken vind ik zelf nogal meevallen. Ze geven inderdaad opschot en veel zaailingen, nog een reden om hem niet in een voortuin te planten.
De giftigheid is voor mij geen probleem, ik eet er zelf niet van en we zijn zelf nog nooit misselijk geworden van het afzagen of snoeien van takken.