menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Xanthoceras sorbifolium

Ga naar meest recente reactie

Pieterpost

Pieterpost

Goedenavond,

ik heb een vraag ik heb al 8 jaar een Xanthoceras sorbifolium in de tuin staan ik heb hem als klein plantje gekocht en is inmiddels al een meter of twee hoog en bloeit elk jaar prachtig. Enkel nu komen er nooit vruchten in of kastanjes heeft iemand ervaring met deze heester? Kan dat liggen aan het snoeien? Ik heb ontdekt dat als ik hem snoei hij harder groeit.

Gr Dominique
donderdag 12 november 2020 - 22:40
Tuinprins

Tuinprins

Ik heb deze heester ooit gehad en daar kwamen wel zaden (kleine nootjes) in. Om er zaden in te krijgen heb je dus volgens mij in principe maar een exemplaar nodig. Een ander exemplaar dat ik weet te staan heeft in de meeste jaren ook zaden aan de plant hangen.

In de wetenschappelijke literatuur wordt echter aangegeven dat Xanthoceras redelijk uniek is omdat het geslacht van de bloemen pas kort voor het openen wordt bepaald ('cryptic monoecy' / cryptische eenhuizigheid). En misschien dat hier het probleem zit en dat jij de pech hebt dat jouw exemplaar hoofdzakelijk mannelijke bloemen produceert.

Jij zegt dat je de plant snoeit. Wanneer doe je dit?

Ik heb mijn exemplaar al een hele tijd geleden gerooid omdat die last had van taksterfte. De nootjes heb ik nooit geproefd. Die zijn overigens tamelijk klein en het is een heel gedoe de nootjes te kraken zonder de inhoud te pletten.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 13 november 2020 - 06:48
sophora

Sophora

Ik heb hem al twintig jaar en nooit een vruchtje gezien. Hij doet het hier zeer goed.
Ik snoei hem niet echt maar geef eerder een vorm snoei ttz takken die te wild gaan uitstaan knip ik af.
vrijdag 13 november 2020 - 10:10
Pieterpost

Pieterpost

Ik moet eerlijk zeggen dat ik meestal snoei als het blad er af is. Op dit moment is hij kaal ( ik zal vanavond een foto maken ) Het zou inderdaad kunnen dat ik de pech heb en mannelijke bloemen krijg. Ik heb er eigenlijk nog 1 maar deze heb ik bij de buurvrouw staan in een pot. Ik zit er aan te denken of enten zou kunnen helpen? Of met een kwastje de bloemen van beide planten is bestuiven? Ik heb ook geen idee.. ik lees wel dat vermeerderen of kweken van deze plant ook moeilijk is. Nu heb ik de andere uitgestoken 2 jaar geleden en ik zie wel dat op de plek waar de oude heeft gestaan er blijkbaar nog wortels in de grond zitten en ik elk voorjaar kleine plantjes heb met hetzelfde type blad.

Gr Dominique
vrijdag 13 november 2020 - 14:43
Tuinprins

Tuinprins

Nee, is niet al te moeilijk te vermeerderen. Gewoon de zaden een aantal dagen weken in lauw warm water. Zaden die zinken zaaien op warmte. Stratificatie verbetert de kieming.

Volgens mij werkt wortelstek ook bij Xanthoceras.

Struiken & Bomen

vrijdag 13 november 2020 - 20:26
Pieterpost

Pieterpost

De foto’s

Struiken & Bomen

zaterdag 14 november 2020 - 11:18
Pieterpost

Pieterpost

De lichtere takken zijn de nieuwe na het snoeien

Struiken & Bomen

zaterdag 14 november 2020 - 11:19
WiPe

WiPe

Wat is de bedoeling van dat snoeien? Wat wil je daar eigenlijk mee bereiken? Dat wordt een vrij brede struik. Als die daar nu al te weinig plek heeft, kun je die misschien beter een andere standplaats geven.
De foto is jammer genoeg niet scherp, maar kan je wel een idee geven over de uiteindelijke grootte

Struiken & Bomen

zondag 15 november 2020 - 09:28
Pieterpost

Tekst aangepast

Pieterpost

Nou, door het snoeien is hij sneller gaan groeien en is de stam een stuk dikker geworden. Ik deed er nooit niks aan en had hem nooit gesnoeid en toen bleef het een boompje die een beetje bleef hangen in de groei, nu zijn het volgens internet al zeer trage groeiers.

Uiteindelijk hoop ik er een keer kastanjes in te krijgen. Hij heeft wel ruimte in de tuin en ik ga deze laten veranderen hij zal uiteindelijk een andere plek krijgen.

Maar super mooie boom hoor heel mooi.
zondag 15 november 2020 - 13:28
sophora

Sophora

Wipe waar staat die boom? Nooit gezien in boomvorm, meestal zijn het struiken.
zondag 15 november 2020 - 14:55
Tuinprins

Tuinprins

Als je een Xanthoceras in struikvorm lang genoeg laat groeien en niet snoeit dan groeit die op termijn uit tot een meerstammige / vertakte kleine boom. In Noord China wordt Xanthoceras commercieel verbouwd op plantages. De 'kastanjes' zijn voor de consumptie en ik geloof ook voor bio-brandstof.

Gegroet, de tuinprins
maandag 16 november 2020 - 07:43
WiPe

WiPe

Die foto heb ik in 2006 gemaakt op Kew Gardens.

Dat bomen en struiken sneller groeien door te snoeien is een hardnekkig misverstand. at je krijgt door snoei is compensatiegroei om de verloren bladmassa te compenseren Die bladmassa is kleiner dan voordien. Dat de stam sneller dikt komt omdat er minder takken zijn waar de groei naartoe gaat. De diktegroei moet dus iet verdeeld worden over meerdere takken maar in totaal is de groei afhankelijk van de hoeveelheid koolstof die kan opgeslagen worden in de fotosynthese. Door snoei is er dus m.a.w de facto minder groei.
maandag 16 november 2020 - 10:10
sophora

Sophora

Bedankt voor het antwoord. Mooie boom.
maandag 16 november 2020 - 10:16
Pieterpost

Pieterpost

Bedankt allen voor de info
woensdag 18 november 2020 - 21:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon