Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Je had die uitloper beter in de grond laten zitten. Met een schop had je dan de wortel moeten doorsteken (die bovengrondse scheut groeit op een wortel van de moederboom). Als de scheut slap gaat hangen water geven. Niet overdrijven want fluweelboom is gevoelig voor verwelkingsziekte en daar heb je eerder kans op als je de scheut 'verzuipt'. Als het goed is zou die uitloper langzaam wortels gaan vormen en zou je die in de herfst, als het blad van de uitloper is, op zijn definitieve plek kunnen zetten.
Ik vraag me serieus af of die scheut als je die in water zet wortels gaat vormen.
De fluweelboom (ook gekend als azijnboom - wetenschappelijke naam: Rhus typhina) kan behoorlijk invasief worden. Wat je op de foto ziet begon ooit met één struikje...
Zie o.a. https://waarneming.nl/species/7313/
Ik ken geen Nederlandse namen voor planten of dieren die "officieel" zijn. Een van de redenen om wetenschappelijke namen te gebruiken is om verwarring te vermijden.
Heel wat telers/kwekerijen/tuincentra gebruiken die twee Nederlandse namen door elkaar voor zowel Rhus typhina als Rhus glabra. Zo ook hier in de plantengids:
Ik had het woord officieel niet moeten gebruiken. Maar de fluweelboom heeft zacht behaarde twijgen, de azijnboom heeft gladde twijgen.
Er zijn natuurlijk geen officiële Nederlandse namen, maar wel Nederlandse namen die aan een wetenschappelijke naam gekoppeld worden en natuurlijk gooien tuiniers, kwekers en tuincentra dat allemaal weer door elkaar. Maar om een lang verhaal kort te maken: azijnboom is de Nederlandse naam die voor Rhus glabra gebruikt hoort te worden en fluweelboom voor Rhus typhina.