menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Fluweelboom

Ga naar meest recente reactie

mirellabal18

Mirellabal18

Hallo,

Ik heb een uitloper, sereiuze stek uitgetrokken uit de grond, wat moet ik doen om er wortels aan te doen komen? Ik heb hem voorlopig is water gezet
donderdag 19 mei 2022 - 18:42
Tuinprins

Tuinprins

Je had die uitloper beter in de grond laten zitten. Met een schop had je dan de wortel moeten doorsteken (die bovengrondse scheut groeit op een wortel van de moederboom). Als de scheut slap gaat hangen water geven. Niet overdrijven want fluweelboom is gevoelig voor verwelkingsziekte en daar heb je eerder kans op als je de scheut 'verzuipt'. Als het goed is zou die uitloper langzaam wortels gaan vormen en zou je die in de herfst, als het blad van de uitloper is, op zijn definitieve plek kunnen zetten.

Ik vraag me serieus af of die scheut als je die in water zet wortels gaat vormen.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 19 mei 2022 - 18:57
leerling

Leerling

De fluweelboom (ook gekend als azijnboom - wetenschappelijke naam: Rhus typhina) kan behoorlijk invasief worden. Wat je op de foto ziet begon ooit met één struikje...
Zie o.a. https://waarneming.nl/species/7313/

Struiken & Bomen

donderdag 19 mei 2022 - 20:20
Peterplant

Peterplant

Officieel is de azijnboom de Rhus glabra.
vrijdag 20 mei 2022 - 13:39
leerling

Tekst aangepast

Leerling

@Peterplant
Officieel is de azijnboom de Rhus glabra.
Ik ken geen Nederlandse namen voor planten of dieren die "officieel" zijn. Een van de redenen om wetenschappelijke namen te gebruiken is om verwarring te vermijden.

Heel wat telers/kwekerijen/tuincentra gebruiken die twee Nederlandse namen door elkaar voor zowel Rhus typhina als Rhus glabra. Zo ook hier in de plantengids:

Struiken & Bomen

vrijdag 20 mei 2022 - 14:30
Peterplant

Peterplant

Ik had het woord officieel niet moeten gebruiken. Maar de fluweelboom heeft zacht behaarde twijgen, de azijnboom heeft gladde twijgen.
Er zijn natuurlijk geen officiële Nederlandse namen, maar wel Nederlandse namen die aan een wetenschappelijke naam gekoppeld worden en natuurlijk gooien tuiniers, kwekers en tuincentra dat allemaal weer door elkaar. Maar om een lang verhaal kort te maken: azijnboom is de Nederlandse naam die voor Rhus glabra gebruikt hoort te worden en fluweelboom voor Rhus typhina.
vrijdag 20 mei 2022 - 21:32
mirellabal18

Mirellabal18

Jullie hebben het allemaal over de naam van de boom, dat was mijn vraag niet ….
zaterdag 21 mei 2022 - 09:21
Tuinprins

Tuinprins

Dit is een forum, dan kun je dat hebben.

Ik heb overigens je vraag al beantwoord. Laat maar weten of die uitloper wortels krijgt in water.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 21 mei 2022 - 11:04
Peterplant

Peterplant

Wij keuvelden inderdaad wat na, na het antwoord van Tuinprins.
zaterdag 21 mei 2022 - 13:21
WiPe

WiPe

Je hebt een degelijk antwoord gekregen. Ik zie dus niet in wat het probleem zou zijn.
zaterdag 21 mei 2022 - 22:13
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).