menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Alternatief voor buxus

Ga naar meest recente reactie

detuinkabouter

Detuinkabouter

Beste tuinvrienden,

Een deel van mijn buxusstruiken zijn danig toegetakeld geworden door de buxusmot dat ik ze nu aan het verwijderen ben.
Ik zoek naar een alternatief.
Daarbij wil ik natuurlijk een soort die geen last meer heeft van de buxusmot.
Als ik google vind ik informatie over o.a. de Japanse hulst (Ilex crenata) en de kardinaalsmuts (Euonymus japonicus 'Green Spire').
Maar zijn die zeker veilig voor de buxusmot?
Want over de Japanse hulst had ik gehoord dat die ook al last kan ondervinden van de buxusmot.
Of klopt dat niet?

Groeten,

de tuinkabouter
vrijdag 25 augustus 2023 - 20:55
LT

LT

Lonicera nitida 'Maigrun' is de laagste struikkamperfoelie. Maigrun groeit compact tot 50 cm hoogte. Het is een winterharde en bladhoudende heester
vrijdag 25 augustus 2023 - 21:07
Tuinprins

Tuinprins

Buxusmot komt alleen op buxus voor, niet op Japanse hulst (Ilex crenata) of welke andere plant dan ook.

Ilex crenata soorten benaderen Buxus het meest. Niet iedereen is er echter tevreden over omdat ze tamelijk langzaam groeien, de voorkeur geven aan licht zure grond (dus minder geschikt voor aanplant op kleigrond) en soms last kunnen hebben van taksterfte.

Ik heb mijn buxushagen een aantal jaren geleden vervangen door Taxus media 'Hilli'. Dit is een redelijk langzaam groeiende vorm van de taxus die opgaand groeit. Aan deze soort komen geen bessen. Taxus is wel giftig maar ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die taxus gaat eten.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 26 augustus 2023 - 06:15
WiPe

WiPe

Wat de giftigheid van taxus betreft: buxus is ook giftig. Voor kleinere haagjes vind ik Sarcoccoca ook een heel interessant alternatief.
zaterdag 26 augustus 2023 - 09:48
LT

LT

Giftigheid van planten: Ik denk dat ik zal schrikken, als ik al mijn tuinplanten hierop nakijk. Denk dat er dan niet zo heel veel overblijft
zaterdag 26 augustus 2023 - 09:58
detuinkabouter

Detuinkabouter

Bedankt voor deze goede tips
zondag 27 augustus 2023 - 12:16
Roel22

Roel22

Ach, wat heet giftig. Je kunt alle planten eten.
Alleen sommigen maar één keer....
vrijdag 1 september 2023 - 14:56
LT
vrijdag 1 september 2023 - 15:08
PeterC

PeterC

In onze tuin, als kind in de ouderlijke woning, stonden nogal wat giftige planten, waaronder taxus en sneeuwbes en naar het schijnt de giftigste van allemaal: goudenregen.
Ons vader maakte ons duidelijk dat we daar niets van in onze mond moesten stoppen, en dat hebben we ook nooit gedaan, en er ook nooit aan gedacht om dat te doen.
Er stond genoeg ander spul in de tuin waar we van ons vader wel van mochten plukken, zoals aardbeien, aalbessen, cassisbessen, rabarber, later ook doornloze braambessen. En dan waren er nog de fruitbomen: appelen, peren, pruimen, abrikozen (waar nooit vruchten aan kwamen).
M.a.w: over die giftigheid moet je je niet teveel zorgen maken.
vrijdag 1 september 2023 - 21:59
Roel22

Roel22

Met die duidelijke voorbeelden gaat het in het algemeen wel goed. Lastiger wordt het als je zaken uit de natuur gaat eten. Denk je kervel hebben geoogst blijk je gevlekte scheerling te hebben geplukt. Sowieso altijd even oppassen met schermbloemigen.
zaterdag 2 september 2023 - 14:25
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).