menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Okkernoten vallen met bolster er nog rond

Ga naar meest recente reactie

Ronny59

Ronny59

Hallo,
Dit jaar heb ik iets raars voor met mijn okkernotenboom. De noten vallen met de bolster er nog rond ipv dat de bolsters opengaan en de noot eruit valt. Dus ik moet van elke noot de bolster manueel verwijderen en dikwijls is dat een dikke zwarte smurrie binnenin rond de noot zelf.
Is er iets aan de hand of is dat een gevolg van het afwijkende weer van de laatste maanden?
mvg
Ronny
dinsdag 3 oktober 2023 - 18:52
PeterC

PeterC

Onze notelaar heeft geen noten meer. De eekhoorn is er mee weg. Voor hem hoefde de bolster er ook niet af.
dinsdag 3 oktober 2023 - 19:12
Tuinprins

Tuinprins

Het gaat hier om de aantasting 'bacteriebrand'. Komt de laatste jaren grootschalig voor in Nederland (en waarschijnlijk ook in België).

https://www.bongerdgrooteveen.nl/ziekten/Walnoot_bacteriebrand/Walnoot_bacteriebrand.php

Toevoeging bestrijding: ik zie bacteriebrand in mijn omgeving zo wat bij iedere notenboom. De standplaats en verzorging van deze bomen is zeer divers dus je moet je afvragen of een goede verzorging met een evenwichtige bemesting met voldoende sporenelementen en mineralen überhaupt iets uitmaakt. Ook wordt er vaak geschreven dat er verschil zit inzake vatbaarheid tussen de diverse soorten maar daar merk ik zelf niet zoveel van.

Mijn notenboom is een zaailing van de boom die mijn opa in de jaren 30 van de vorige eeuw heeft geplant. Dit jaar is de bacteriebrand iets minder dan in de afgelopen 3 jaar. Dat zou kunnen komen door het feit dat de temperaturen in augustus minder hoog waren dan in voorafgaande jaren. Zelf had ik verwacht dat door de vele neerslag in augustus de bacteriebrand erger zou zijn maar dat is dus niet het geval.

Als er eenmaal bacteriebrand in je notenboom zit dan moet je ervan uit gaan dat je daar ieder jaar last van blijft houden. We moeten opzoek naar een walnoot waarvan bewezen is dat die ongevoelig/weinig gevoelig is voor bacteriebrand.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 4 oktober 2023 - 07:33
Ronny59

Ronny59

Dag Tuinprins,
Bedankt voor je reactie. Ik vreesde al dat er iets aan de hand was, maar dit klinkt wel erg...
Die boom is intussen een 30-tal jaar oud en is als echte blikvanger en heeft een dominante plaats in de tuin, midden in het gazon en geeft schaduw op (te) zonnige dagen. Elk jaar bemest ik het gazon daarrond en geef kalk.
En daar is blijkbaar niets tegen te doen? In het artikel waar je naar verwijst lees ik het volgende:
Alle aangetaste bolsters en bladeren en verslijmde vruchten verwijderen en de kankers in de boom wegknippen. Gooi dit niet op de composthoop want hier ontstaan weer nieuwe infectiebronnen. Door het wegnemen van aangetaste delen kunt u de aandoening onder controle houden en is dan ook een van de belangrijkste middelen. De grond mag absoluut niet zuur zijn en moet veel kalk, magnesium, sporenelementen en fosfaat bevatten. Zorg voor een goede standplaats met veel licht en zon.
Elk jaar bemest ik het gazon daarrond en geef kalk, dus dat zou in orde moeten zijn. Maar dit jaar was het wel heel vochtig met al die regendagen na de winterperiode en zelfs in de eerste zomermaanden, dus misschien heeft dat het wel in de hand gewerkt.
Ik heb intussen ook al gegoogeld en een pak artikels erover gelezen, maar toch blijf ik met enkele vragen zitten.
1. Hoe herken je die 'kankers' zodat je die kan wegknippen?
2. Zijn de noten nog eetbaar? Ik haal ze een voor een uit de bolster en laat ze dan drogen, maar kan je ze dan nog eten?
3. Kan de boom er nog van herstellen of is dit proces onomkeerbaar?
4. Normaliter gebruik ik de afgevallen bladeren elk jaar als winterbedekking van de plantsoenen in de tuin, maar is dat dit jaar dan wel aangeraden?
Alvast bedankt om te reageren!
Met vriendelijke groeten,
Ronny

PS @PeterC: dat is natuurlijk ook een manier om van je noten af te geraken, nietwaar

woensdag 4 oktober 2023 - 09:36
Tuinprins

Tuinprins

1. Kanker: woekerende groei of onregelmatige plekken op de bast / takken. Bij grote bomen is het lastig alle kankerplekken te verwijderen. Snoeien doe je bij walnoten in de zomer, niet in de late herfst, winter of vroege voorjaar. De bacterie die bacteriebrand veroorzaakt kan volgens mij ook overwinteren in de knoppen dus met het verwijderen van kankerplekken ben je er niet.

2. Noten zijn eetbaar maar soms gaat de bacterie door de schaal van de noot en dan verslijmt ook de inhoud van de noot. Je hebt snel genoeg in de gaten wanneer dit het geval is. Meestal is dit bij noten waarvan de bolster al helemaal zwart/verslijmt is.

3. Kan ik geen antwoord op geven, is koffiedik kijken. Zoals ik er nu tegen aankijk is bacteriebrand volgens mij een blijvertje. In het verleden hebben we bij andere aantastingen die worden veroorzaakt door bacteriën en schimmels gezien dat deze zich blijvend kunnen handhaven als ze eenmaal in een flink gebied aanwezig zijn.

4. Al het blad incl. bolsters en aangetaste noten goed opruimen, niet gebruiken in de tuin. Ook niet composteren tenzij je in je composthoop een temperatuur van minimaal 70 graden Celsius kunt halen.

Gegroet, de tuinprins

woensdag 4 oktober 2023 - 13:03
Carib

Carib

Naast de bacteriebrand, die bij mijn drie notenbomen, sinds enkele jaren, in wisselende mate voorkomt, is er ook nog een ander nieuw probleem met noten dat hetzelfde beeld geeft. De walnootboorder, een kleine vlieg, legt eitjes in de bolsters. Net als bij bacteriebrand worden de bolsters deels zwart en snotterig. Het verschil is echter dat bij verwijderen van de noot er kleine maden/wormpjes in de bolster zitten. Niet smakelijk, maar anders dan bij bacteriebrand worden de noten zelf niet aangetast, enkel de bolsters. Ook wordt het blad niet aangetast. Het is dus vooral een cosmetisch probleem dat de commerciële teelt treft, want de noten zijn niet meer verkoopbaar door de zwarte vlekken op de buitenkant.
Ik zag bij mijn bomen dat vooral de eerste bolsters die vielen, aangetast waren en levende larven bevatten. Inmiddels zie ik geen levende larven meer in de aangetaste bolsters, die nu vallen.
woensdag 4 oktober 2023 - 19:45
Ronny59

Ronny59

Dank je wel Tuinprins en Carib, voor de reactie, daar kan ik wel mee verder. Intussen ook vernomen bij de vuren dat ook hun notenboom dezelfde symptomen heeft. Dus ik vrees dat we nog enkel zullen kunnen genieten van de bomen an sich, maar niet meer van de noten.
donderdag 5 oktober 2023 - 13:43
Carib

Carib

Zijn bij jou dan alle noten aangetast? Bij onze bomen is ook een groot deel volledig normaal.
donderdag 5 oktober 2023 - 16:08
Ronny59

Ronny59

Bij mij zijn er maar een paar niet aangetast, dus ik vrees dat mijn boom het erger heeft zitten dan de jouwe...
Vorige jaren had ik ook al wel opgemerkt dat er hier en daar een zwarte bolster nog rond een afgevallen noot zat, maar dat waren de uitzonderingen en ik dacht dat dat wellicht normaal was. Ik vrees dat de ziekte zich verder heeft verspreid.
donderdag 5 oktober 2023 - 19:34
PeterC

PeterC

PS @PeterC: dat is natuurlijk ook een manier om van je noten af te geraken, nietwaar

Wij lusten graag een nootje en zeker als ze nog vers zijn en je het velletje van de vrucht kan verwijderen. Dan heb je niet dat bittere in de smaak. Dus we willen er niet van af geraken.
Maar de eekhoorn is ons voor.
Ik verstoor wat zich afspeelt in onze tuin zo weinig mogelijk, en dus laat ik die gewoon zijn gang gaan. Ook al hebben wij dan geen noten.

Naast de eekhoorn is er nog een tweede gast die zich aan onze noten tegoed doet, en dat is een specht. Die hamert een gat in de noot en eet die dan leeg. Voor de specht hangt de noot best nog vast genoeg in de boom zodat die niet valt bij zijn gehamer. De bast mag er ook voor de specht dus nog best aan zitten.

vrijdag 6 oktober 2023 - 21:24
Carib

Carib

Welke specht doet dat, Peter? Hier zitten zowel bonte als groene spechten, maar ik heb ze nog nooit met een noot bezig gezien.
zaterdag 7 oktober 2023 - 19:08
PeterC

PeterC

Dat is niet zo goed te zien, maar zeker geen groene. Dus wellicht een bonte specht.
Een bonte specht bezoekt hier regelmatig onze bomen.
Ik heb hem bezig gehoord met een noot boven in de notelaar. En op de grond heb ik lege noten gevonden met de bolster er nog omheen en een flink gat er in.
zaterdag 7 oktober 2023 - 23:07
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 1 + 1? (beveiligingscontrole) *