menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zwarte aanslag op leibomen

Ga naar meest recente reactie

wintvelt

Wintvelt

Wie weet wat deze zwarte aanslag zou kunnen zijn?

In onze voortuin hebben we leilinden staan.
Op de bladeren en op de grond onder de bomen zit zwarte aanslag. Zie foto.
Deze aanslag is er alleen als er bladeren aan de boom zitten.

Het is een dun zwart laagje, dat je er wel af kunt halen. Het is een beetje koolachtig, en het is ook brandbaar.

Het gekke is dat de aanslag alleen op en onder deze leibomen zit, en niet op andere bomen en struiken in onze voortuin.

Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Struiken & Bomen

maandag 16 oktober 2023 - 14:01
Marei

Marei

Dit is roetdauw, sterroetdauw of zwarte vlekkenziekte. Ik zou zoeken bij Google naar een methode om dit te bestrijden.
Groetjes, marei
maandag 16 oktober 2023 - 16:32
Peterplant

Peterplant

Het is roetdauw, een zwarte schimmel die leeft van de suikerhoudende uitwerpselen van bladluizen, schildluizen, spint of witte vlieg. Linden hebben snel last van bladluizen.
maandag 16 oktober 2023 - 19:46
wintvelt

Wintvelt

Dankjewel Marei en Peterplant,
Ik ga gauw kijken welke beestjes er op de bomen zitten en hoe te bestrijden.
dinsdag 17 oktober 2023 - 09:18
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Ik ga gauw kijken welke beestjes er op de bomen zitten en hoe te bestrijden.

Op dit moment is bestrijden niet meer nuttig; de bladeren zijn reeds ontsierd en bovendien zijn we intussen in de herfst waardoor het blad snel gaat vallen.

Ook in het voorjaar zou ik met bestrijdingsmiddelen ver weg blijven; deze bomen hebben nu eenmaal sneller "last" van bladluizen (maar die "last" is erger voor de tuinier dan dat het echt schade doet aan de boom). Door niet te spuiten zal je al snel een legertje nuttige bestrijders aantrekken die weten dat er in jouw bomen bladluizen te vinden zijn; de schade zal daardoor toch wel enigszins beperkt blijven. Door te spuiten neem je deze voedselbron weg en zullen de nuttige bestrijders je tuin links laten liggen. Eens je begint te bestrijden zal je dan ook regelmatig moeten herhalen.

Overigens zijn deze "plagen" het ene jaar gewoon erger dan het andere. Een gezonde plant op de juiste standplaats en bodem heeft er weinig tot geen blijvende schade van.

Groeten,
Pol
dinsdag 17 oktober 2023 - 14:55
PeterC

PeterC

De foto maakt het niet duidelijk maar als de boom daar solitair staat, zonder andere bomen, struiken en hagen enz in de buurt, dan zullen de natuurlijke vijanden van de bladluis wellicht deze boom niet vinden.
dinsdag 17 oktober 2023 - 19:55
wintvelt

Wintvelt

Dank voor alle tips!
Ik heb inmiddels wel bladluis gespot, en een keer gespoten met biologisch middel. Ondanks dat het idd wellicht al te veel herfst is.
Ik zag dat er ook wel de nodige wespen op de bomen zaten, dus natuurlijke vijanden van de bladluis weten de bomen kennelijk wel te vinden.
woensdag 18 oktober 2023 - 12:19
Polplastron

Polplastron

Ik zag dat er ook wel de nodige wespen op de bomen zaten, dus natuurlijke vijanden van de bladluis weten de bomen kennelijk wel te vinden.


Helaas voor jou komen die wespen ongetwijfeld net op de zoetigheid af die de luizen afscheiden en eten ze de luizen zelf niet op...
woensdag 18 oktober 2023 - 19:07
wintvelt

Tekst aangepast

Wintvelt

Haha, dat laat maar weer zien hoe weinig groene vingers ik heb.
donderdag 19 oktober 2023 - 09:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon