menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Haagbeuk kapot ?

Ga naar meest recente reactie

karine

Karine

Ik heb al 20 jaar een 20 meter lange haag staan van haagbeuk.
Vorig jaar was er één boom kapot en heb deze vervangen.
Nu merkte ik gisteren dat er terug 3 bomen in de haag staan waar de schors af is.
Zijn deze nu ook kapot of gaan deze helemaal kapot en wanneer kan ik die dan best vervangen ?

Struiken & Bomen

maandag 27 november 2023 - 09:59
Tuinprins

Tuinprins

Als ik niet beter zou weten dan zou ik denken dat daar een paard of een hert aan heeft zitten knabbelen.

Bij wilgen heb ik wel eens mee gemaakt dat van jonge takken de bast door muizen was afgevreten. Bij haagbeuk nog nooit gezien.

Is er geen schors van die tak onder de haag te vinden?

Die tak zonder schors is ten dode opgeschreven. Eventueel de schorsloze tak terug snoeien tot het punt waar er nog wel schors op zit.

Als je vervangende planten koopt die uit de volle grond komen dan kun je planten tot ongeveer eind maart, dus gewoon heel de winter door. Niet gaan planten als de grond zeer nat is, er sneeuw ligt of er vorst in de grond zit. Planten in pot kun je heel het jaar door planten maar naast de uitzonderingen hiervoor genoemd ook niet bij grote droogte en hittegolven.


Gegroet, de tuinprins
maandag 27 november 2023 - 12:22
karine

Karine

Dan zal het vervangen worden daar anders de haag niet meer dicht staat. Was ons een tijd geleden al opgemerkt dat er daar iets aan de hand was en de haag niet mooi meer dicht stond.
Bedankt voor het advies.
dinsdag 28 november 2023 - 10:37
leerling

Leerling

Een plant vervangen in een bestaande haag is niet zo eenvoudig. De kans is groot dat je de wortels van andere planten beschadigt.

Hoe ver staan de planten uit elkaar?

Ik weet niet wat het juiste woord is, maar als de planten niet te ver uit elkaar staan kan je een gat dichtsnoeien. Wanneer je een twijg vlak voor een blad snoeit (dus blad laten hangen), zal die twijg zich op die plaats meestal vertakken of tenminste terug uitgroeien in de richting die het blad aanwijst. Het vraagt wat meer tijd om zo met de hand te snoeien, maar als er nog leven zit in die aangetaste planten lijkt het me de moeite om het zo te proberen.
dinsdag 28 november 2023 - 13:42
Patrikc

Patrikc

Als het afsterven van die éne plant accidenteel is, dan groeit de haag in sneltempo dicht dank zij de buurplanten. Tenminste als er niets fundamenteels aan de hand is.
dinsdag 28 november 2023 - 14:30
PeterC

PeterC

Waar we nu wonen heb ik in 2005 een drietal haagbeukhagen geplant, tezamen een 30m zoiets. In 3 rijen die loodrecht en evenwijdig aan elkaar vanaf de achterkant van de tuin de tuin in gaan.
Maar er staan daar achteraan ook bomen en die worden elk jaar groter. Een deel van de planten komt daardoor steeds meer in de schaduw te staan van die bomen.
Wat ik nu zie is dat de planten die het meest in de schaduw staan het moeilijk krijgen en dat enkele ervan beginnen af te sterven. Ik zal ze eens in wat meer detail bekijken maar het zou me niet verbazen dat die er wellicht zo zullen uitzien als jouw stervende planten.

Ik kan het niet goed uit de foto afleiden maar staat jouw haag ook niet onder hoge bomen?
Als dat zo is dan heeft het weinig zin om er nieuwe planten haagbeuk te plaatsen want die zullen wegkwijnen.
Dan kan je beter kiezen voor haagplanten die minder last hebben van schaduw. Ik stel in mijn tuin vast dat vb hulst, gewone wilde hulst, daar blijkbaar weinig last van heeft. Het zelfde voor taxus.
dinsdag 28 november 2023 - 20:18
karine

Karine

Schaduw is er alvast niet.
Planten staan op bepaalde plaatsen best dicht bij elkaar(20-30cm) dus misschien is vervangen niet echt nodig.

Struiken & Bomen

woensdag 29 november 2023 - 09:30
karine

Karine

Afstand tussen de bomen.

Struiken & Bomen

woensdag 29 november 2023 - 09:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon