menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wortelgeleiding boom

Ga naar meest recente reactie

Roeliee

Roeliee

Hallo iedereen!

We hebben plannen om onze oprit/parking/voortuin aan te leggen. Deze zal bestaan uit een waterdoorlatende verharding. Om het allemaal wat te vergroenen, wordt er onder andere een amberboom voorzien. Onze architect sprak om hiervoor wortelgeleiding te voorzien, dit opdat in de toekomst de wortels de verharding niet omhoog zou duwen. Iemand hier meer correcte info over? In hoeverre heeft de boom hier last van? Stabiliteit?

Groetjes,
Roeliee
vrijdag 22 december 2023 - 19:49
Ruud004

Ruud004

ik volg,
Mooie keuze de amberboom.
zaterdag 23 december 2023 - 00:44
Tuinprins

Tuinprins

Bij mijn weten drukt Liquidambar styraciflua niet of nauwelijks de bestrating op maar dat kan misschien ook afhankelijk zijn van hoe groot de de boomspiegel is. Als je helemaal op zeker wilt gaan dan een wortelbegrenzer toepassen.

Liquidambar styraciflua wordt op de lange termijn een flinke boom en moet dus voldoende ruimte hebben om te groeien.

De meeste Liquidambar styraciflua cultivars produceren stekelige doosvruchten. Is op een parkeerplek minder gewenst. Sommige cultivars produceren weinig stekelige doosvruchten.

Bij Liquidambar cultivars is het verstandig te kiezen voor soorten die 'op eigen wortel' staan. Deze zijn dus gestekt en niet geënt. Heb al verschillende keren meegemaakt dat een jonge Liquidambar tijdens een heftige onweersbui in de zomer is afgebroken op de entplek.

Voor een uitgebreid en goed overzicht van Liquidambar styraciflua cultivars zie:

https://edepot.wur.nl/440073


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 23 december 2023 - 10:43
Roeliee

Roeliee

Dag tuinprins,

Op zich heeft de boom zeker de ruimte om te groeien. Wij zouden vooral de liquidambar worplesdon kiezen omwille van z'n mooie kleur. Maar in het artikel lees ik dat deze net veel vruchten produceert... Niet ideaal dus. Onze tuinarchitect gaf als eigen alternatief de Acer campestre elsrijk aan. Zou dit een betere keuze zijn dan?
zondag 24 december 2023 - 09:11
WiPe

WiPe

Wortelgeleiding kan inderdaad voorkomen dat de wortels richting verharding groeien. Wortels zijn opportunisten die groeien waar ze kunnen. Dat impliceert dat als je ze naar beneden dwingt ze aan de onderkant van die wortelbegrenzer opnieuw van richting zullen veranderen. Wortels gaan actief op zoek naar lucht, mineralen en water. De eerste twee zijn veel makkelijker te vinden in de toplagen dan in de diepere lagen. En zelfs water is in de toplaag te vinden (door condensatie onderaan de stenen en doordat de toplaag bij een regenbui als eerste nat wordt.)

Bovendien kan het groeipatroon van de wortels dusdanig verstoord worden dat dat ten koste van de stabiliteit zou kunnen gaan. In mijn ogen is die wortelgeleider een oplossing die een symptoom bestrijdt, maar geen echte oplossing biedt. Ik zou het niet aanraden.


Als er echt een risico is op wortelopdruk dan moet je niet proberen om de wortels naar beneden te sturen, maar moet er ruimte gecreëerd worden voor de wortels zodat die kunnen groeien zonder de verharding op te drukken. Op het eerste zicht denk ik dan aan een krattensysteem met een luchtlaag. Maar misschien is dat niet echt nodig bij die Liquidambar of Acer. Dat hangt onder andere af van de afstand van de boom tot de verharding en de rest van de inrichting.
zondag 24 december 2023 - 10:02
PeterC

PeterC

Wij hebben een Liquidambar staan.
Het is de meest rechtse op de foto. Ik heb de boom geplant in 2005 en het is ondertussen al een hele boom geworden.
Hij staat redelijk dicht tegen het zwembad maar geen problemen met de wortels.
Ik zal in een volgend bericht een detailfoto toevoegen van de wortelspiegel. Rond de stam zijn er geen wortels te zien.

Ik weet niet welke Liquidambar-variant wij hebben, maar het is een variant zonder bloesem en waar geen vruchten aan komen.
Het is een propere, probleemloze boom die elk jaar goed groeit. Met proper bedoel ik dat er weinig vanaf valt, buiten natuurlijk de bladeren in de herfst, en dat de boom ook gerust gelaten wordt door bladluizen en andere insecten.

Struiken & Bomen

zondag 24 december 2023 - 12:11
PeterC

PeterC

Hierbij de foto van de wortelspiegel.

Een Liquidambar staat erom bekend dat die een mooie veelkleurige herfsttooi heeft. Maar dat is niet elk jaar het geval.
Dit jaar was het maar een mager beestje. De bladeren bleven lang groen, begonnen dan te verkleuren naar geel en vielen dan af.

Struiken & Bomen

zondag 24 december 2023 - 12:13
Roeliee

Roeliee

De boom komt in een plantvak staan van ongeveer 60 op 200cm. In dit vakje wordt ook een haag voorzien om het "parkeervak" af te schermen. De rest van de verharding bestaat hieruit: https://stone-style.ebema.be/nl-BE/producten/megategels-klinkers/tegels-waterpasserend/tegel-waterpasserend-aviena-square-classic-120x120cm-lxb. Zoals jullie zien wel sterk doorlatend, de tussenruimtes worden ingezaaid met gras.
zondag 24 december 2023 - 14:51
Tuinprins

Tuinprins

Bij zaailingen van Liquidambar styraciflua is de herfstverkleuring zeer variabel evenals de productie van die stekelige zaadclusters. Als je een zaailing kiest dan het beste in het najaar een exemplaar uitkiezen dat in de volle grond staat zodat je de herfstverkleuring kunt zien. Bij zaailingen in pot heeft dit niet zoveel zin want deze kleuren doorgaans goed, het gaat erom wat ze doen als ze in de volle grond staan.

Op kleigrond verkleuren veel bomen en struiken in de herfst een stuk minder dan op zure zandgrond of veen.

Persoonlijk heb ik weinig met Acer campestre omdat ik het een uitermate saaie boom vind. Ook hier rekening houden met zaadproductie.


Gegroet, de tuinprins
maandag 25 december 2023 - 08:21
WiPe

WiPe

Peter C, jouw boom staat op de hoek van het zwembad, wat impliceert dat de wortels zich naar vier kanten kunnen uitspreiden. Bovendien heb ik er geen zicht op hoe dat ondergronds afgewerkt is. Ik ga op basis van een situatie geen uitspraken doen over de beworteling van een boomsoort. Het is in de eerste plaats de bodem die bepaalt hoe en waar de wortels zich uitstrekken, en pas in de tweede plaats de boomsoort.

Roeliee, het is iet de soort stenen die het verschil maakt. De opbouw is erg belangrijk. 60 x 200 is erg beperkt voor het wortelgestel. Dat is amper een grote bloempot. Die wortels zullen hoe dan ook een uitweg zoeken. Ik zou er dus eerder een grote struik of een erg kleine boom zetten.
maandag 25 december 2023 - 09:36
Roeliee

Roeliee

Bedankt allen voor het advies! Wat zouden jullie dan aanraden om aan te planten? We willen het zo groen mogelijk houden, met zo weinig mogelijk verharding. Onder de tekening van hoe het er op die plek gaat uitzien.

Wipe, wat bedoel je dan precies met de opbouw?

Groetjes.
Roeliee

Struiken & Bomen

maandag 25 december 2023 - 10:29
WiPe

WiPe

De opbouw is de manier waarop die verharding gefundeerd is, in dit geval eigenlijk de onderbouw.

Dat vak zit volledig in de verharding? Dan zou ik eerder voor een struik gaan, hoogstens iets als Heptacodium. Let ook goed op met de afwatering. Dat plantvak moet goed contact maken met de ondergrond, zodat overtollig water goed weg kan. Als je daar niet voor zorgt, dan blijft daar teveel water in staan als het regent en in droge zomers verdroogt alles. Dan zorg je bete voor een goede infiltratie en plant je een soort die tegen droogte kan
maandag 25 december 2023 - 12:38
Roeliee

Roeliee

Dag Wipe,

De onderbouw zal er uitzien als op de foto. Als ik wat opzoek zou dit ideaal hiervoor moeten zijn? Of maken ze me maar blaasjes wijs?

Struiken & Bomen

maandag 25 december 2023 - 14:07
WiPe

WiPe

De vraag is of dat grindlegbed en dat funderingssubstraat effectief wortelgroei toelaat. Wortels kunnen niet groeien vanaf het moment dat de bodem 3 MPa verdicht is. En voor een verharding is dat zelfs weinig. Er zijn substraten die beide kunnen combineren. Dat zijn doorgaans grove substraten met keien waaraan een fractie organisch materiaal is toegevoegd. De poriën zijn dan gevuld met dat organisch materiaal. Probleem is dat je dat substraat niet kan gebruiken als legbed. Daar wordt fijner materiaal voor gebruikt. Dat is dat Terraviva Legbedsubstraat. Dat zal wortelgroei toelaten. Dat zal niet het probleem zijn. Er worden op de website geen technische gegevens gedeeld over de draagkracht van dat substraat. Als dat vergelijkbaar is met bomenzand is dat niet geschikt voor auto's. Maar iedere fabrikant heeft zijn eigen mengsel met zijn eigen technische kenmerken. Er bestaat op dit moment geen standaar voor dit soort substraten. Dat zal waarschijnlijk veranderen wanneer de volgende versie van SB 250 gepubliceerd wordt en de eisen vastgelegd worden. Vermoedelijk zal dat substraat draagkrachtig genoeg zijn voor de auto, maar in hoeverre dat dat geschikt is om een occasionale vrachtwagen te laten parkeren is me niet bekend.
http://www.terraviva.be/nl/producten/berijdbaar-gazon/terraviva-legbedsubstraat-en-funderingssubstraat

In ieder geval kan een eventuele boom en/of struik, ook in dat substraat wortelen. Dat doet me vermoeden dat die wortelbegrenzer eigenlijk nergens voor nodig is omdat de wortels per definitie niet aan de onderkant van de grasdallen zullen groeien. Dat gebeurt enkel wanneer het legbed niet doorwortelbaar is.
maandag 25 december 2023 - 17:43
Roeliee

Roeliee

Op zich zal er enkel een wagen op rijden/geparkeerd staan. De ruimte is niet groot genoeg voor een vrachtwagen. Ik vraag eens na bij de architect wat de draagkracht van het substraat is. Ik vermoed dat dit wel een auto moet kunnen dragen, anders zou hij dit toch niet voorstellen...

Wat de boom betreft, heb ik het juist dat dit wel een goeie onderbouw is om zijn wortels voldoende ruimte te geven? Of zou je nog steeds opteren om daar geen boom, maar eerder een grote struik te plaatsen?

Alvast bedankt voor je advies!
dinsdag 26 december 2023 - 12:11
PeterC

PeterC

Bij zaailingen van Liquidambar styraciflua is de herfstverkleuring zeer variabel evenals de productie van die stekelige zaadclusters. Als je een zaailing kiest dan het beste in het najaar een exemplaar uitkiezen dat in de volle grond staat zodat je de herfstverkleuring kunt zien.

Goed advies voor Roeliee bij de keuze van een boom.

Maar hoe de herfsttooi er zal uitzien heeft volgens mij zeker ook te maken hebben met hoe het najaar verloopt.
Dit jaar was het niet vet qua tooi, zoals hoger al beschreven, maar vorig najaar bijvoorbeeld was de herfsttooi wel fraai. Dan had hij alle kleuren van groen over geel over oranje en rood tot dieppaars. De combinatie zoals bijgaande foto illustreert. (dat is niet onze boom maar zo zag het er uit)

Struiken & Bomen

dinsdag 26 december 2023 - 19:31
PeterC

PeterC

Peter C, jouw boom staat op de hoek van het zwembad, wat impliceert dat de wortels zich naar vier kanten kunnen uitspreiden. Bovendien heb ik er geen zicht op hoe dat ondergronds afgewerkt is. Ik ga op basis van een situatie geen uitspraken doen over de beworteling van een boomsoort. Het is in de eerste plaats de bodem die bepaalt hoe en waar de wortels zich uitstrekken, en pas in de tweede plaats de boomsoort.


Onder de tegels rond het zwembad ligt er een laag stabilisé tot ongeveer een diepte van 1,7m. Wellicht niet interessant voor wortelgroei.
dinsdag 26 december 2023 - 19:58
PeterC

PeterC

De boom komt in een plantvak staan van ongeveer 60 op 200cm. In dit vakje wordt ook een haag voorzien om het "parkeervak" af te schermen. De rest van de verharding bestaat hieruit: https://stone-style.ebema.be/nl-BE/producten/megategels-klinkers/tegels-waterpasserend/tegel-waterpasserend-aviena-square-classic-120x120cm-lxb. Zoals jullie zien wel sterk doorlatend, de tussenruimtes worden ingezaaid met gras.

Ik denk dat 60 op 200cm weinig is voor een boom en een haag.

Als de rest van de verharding goed waterdoorlatend is dan zal de boom na enkele jaren zijn wortels laten uitgroeien buiten het plantvak onder de doorlatende verharding omdat ze daar water en voedingsstoffen vinden. Dat is een natuurlijk, organisch, opportunistisch proces.
Dat zal jaren goed gaan, want die wortels groeien langzaam, maar ze worden jaar na jaar dikker en ze zullen je verharding op termijn omhoog duwen.
dinsdag 26 december 2023 - 20:20
WiPe

WiPe

Wortelopdruk ontstaat doordat bomen in een te klein plantvak staan. De wortels proberen dan te ontsnappen maar kunnen in de fundering niet wortelen. Tussen de toplaag (klinkers, asfalt etc) en fundering kunnen die wortels net doordringen. Door condens is het daar wat vochtiger, er komt lucht dor de voegen van de klinkers en er kan organisch materiaal doorsijpelen. De wortels kunnen er dus net groeien. En waar het wortelpuntje heel moeilijk kan groeien als de bodem verdicht is, wordt de diktegroei veel minder gehinderd. De verharding wordt dan opgedrukt.

Met het funderingsmateriaal dat hier gebruikt wordt, zou dat niet mogen spelen.

Een zwaardere belasting kan ontstaan wanneer een leverancier met twee wielen naast de weg op je oprit staat. Daar moet je rekening mee houden.
donderdag 28 december 2023 - 06:55
Roeliee

Roeliee

Bedankt voor de verdere uitleg! Nog een klein vraagje... Ons oog viel nu op een hoogstam cornus mas... Ik lees dat deze geen verharding zou verdragen.. Klopt dit? Of wordt deze opbouw van oprit niet aanzien als verharding?
zaterdag 30 december 2023 - 13:27
WiPe

WiPe

Daar kan ik geen uitsluitsel over geven. Ik heb geen weet van een andere Cornus mas die in vergelijkbare omstandigheden is aangeplant.
zondag 31 december 2023 - 09:36
Roeliee

Roeliee

Bedankt, heeft voor mij wel een voorkeur... We kunnen het eens proberen en zien hoe deze aanslaat. Kan je zoiets snel weten als een boom totaal niet op zijn plaats staat?
maandag 1 januari 2024 - 21:31
WiPe

WiPe

Dat hangt van veel factoren af. Maar let op: Conus mas heeft bessen. dat kan op een oprit vervelend zijn.
dinsdag 2 januari 2024 - 21:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon