menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beukenhaag bloedmeel

Ga naar meest recente reactie

yvdv32

Yvdv32

Hallo iedereen,
Kan je bloedmeel gebruiken als voeding voor je beukenhaag? Het is stikstof dus ik zou denken van wel, goed voor veel groene bladeren maar wil jullie ervaring hierover. Zoniet, welke voeding is dan wel aan te raden?

Alvast bedankt
zondag 25 februari 2024 - 12:15
Tuinprins

Tuinprins

Ik zie bloedmeel wel eens in het tuincentrum staan maar heb nog nooit op het etiket gekeken wat er precies in zit. Is dat vooral stikstof?

Stikstof zorgt voor (snelle) groei. De vraag is of je dat bij een haag wilt hebben (= meer snoeien). Te veel stikstof leidt tot slappe groei en dat wil je bij een haag zeker niet hebben.

Ik zou overigens nu nog niet gaan bemesten maar wachten tot april/mei.

Gegroet, de tuinprins
zondag 25 februari 2024 - 16:58
WiPe

WiPe

Stikstof geeft niet alleen slappe groei, maar maakt planten ook gevoeliger voor aantasting en voor droogte. Ik zou aanraden om eerst de bodem te ontleden voor je tot zulke drastische zaken over gaat.
zondag 25 februari 2024 - 18:31
yvdv32

Yvdv32

Inderdaad Tuinprins,nog niet aan gedacht over snoeien. Beter een andere meststof zoeken.
Bedoeling was niet om nu al te bemesten. Was een algemene vraag voor de toekomst.
zondag 25 februari 2024 - 20:08
leerling

Leerling

Volgens de Bodemkundige Dienst van België is ruim 70% van de tuinen overbemest en overbekalkt.

Waarom denk je dat jouw beukenhaag meststoffen nodig heeft?

Hier mulchen we de hagen (waaronder de beukenhagen) met plantaardig organsich afval (grasmaaisel, bladeren, stropellets (=kattenbakvulling minus de uitwerpselen), compost uit de eigen tuin ... Helpt ook het onkruid onderdrukken. Als het bodemleven de mulch zo goed als verwerkt heeft, leggen we een nieuwe laag. De hagen doen het prima.
maandag 26 februari 2024 - 11:00
yvdv32

Yvdv32

Bedankt voor de info Leerling
maandag 26 februari 2024 - 13:30
PeterC

PeterC

Wij hebben een beukenhaag van zo een 50m lang. Staat er nu een 20-tal jaar. Nog nooit bemest, en ik zie daar ook geen reden voor.
De haag doet het prima.
maandag 26 februari 2024 - 20:07
dries944

Dries944

Zolang er organisch materiaal ligt onder de haag is dat prima, meststoffen geven aan de plant maken de wortels ook lui en gaan ze geen of weinig relaties aan met het bodemleven ten koste van de gezondheid van de plant! Vooral met stikstof moet je opletten als je toch wil mesten, hoe lager de waarde hoe beter!
Lavameel of lavagruis onder de haag strooien is wel heel goed omdat dit mineralen en spoorelementen bevat.Zit ook geen stikstof in denk ik.
maandag 26 februari 2024 - 21:20
yvdv32

Yvdv32

Bedank voor de tips, iedereen
dinsdag 27 februari 2024 - 13:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon