menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat is er mis met onze struik?

hansbruyla12

Hansbruyla12

Wij hebben vorig jaar een Viburnum plicatum 'Watanabe' geplant in de tuin, maar deze deed het vorig jaar niet goed. Er vanuit gaande dat het wat tijd nodig had, hebben we het even laten begaan. Begin dit jaar leek het dan wat beter te gaan, maar ondertussen staat hij er weer heel triestig bij. Er komen bruine vlekken op de bladeren en ondertussen is hij bijna helemaal bruin geworden.

Vorig jaar was het soms erg droog en dit jaar dan weer heel nat. Maar daar lijkt het precies niet aan te liggen. De plant heeft ook al meststoffen gekregen, dus dat lijkt me ook niet het probleem. Iemand een idee wat er misgaat?

Struiken & Bomen

vrijdag 14 juni 2024 - 22:14
Tuinprins

Tuinprins

Beginnende bladvlekken door het natte weer van de afgelopen maanden.

Bladvlekken ontstaan in de regel als het blad lang nat blijft bij een temperatuur boven de 15 graden.
Is verder weinig wat je hier aan kunt doen. Spuiten met een anti-schimmelmiddel kan helpen om de uitbreiding / ontstaan van de bladvlekken tegen te gaan maar de bladvlekken die er nu al zijn krijg je daar niet mee weg. Veel hangt ook af van het weer.

Hopen op droger weer.

Gegroet, de tuinprins

zaterdag 15 juni 2024 - 06:05
Tuinprins

Tuinprins

Toevoeging:

Sommige Viburnum plicatum soorten zijn gevoelig voor spint. Vorig jaar deed jullie plant het ook al niet goed. In juni 2023 was het extreem droog met lage luchtvochtigheid. Dit zijn ideale omstandigheden voor spint om toe te slaan.

Wat is spint?
Spint (Engels: spider mite) is een minuscuul klein beestje dat aan de onderkant van het blad zuigt. Hierdoor wordt het blad aan de bovenkant vaak gelig groen met bruine plekjes. Bij een ernstige aantasting wordt het blad bruin en valt van de struik. Het spintbeestje is nauwelijks met het blote oog te zien maar met een loep of binoculair zijn die wel te zien.

Bestrijding van spint is lastig omdat de spintbeestjes aan de onderkant van het blad zitten. Verder moet er na 2 weken opnieuw gespoten worden omdat dan weer eitjes zijn uitgekomen. Bij spintbestrijding is het belangrijk de voortplantingscyclus te doorbreken. Ook moet de werkzame stof in het bestrijdingsmiddel worden afgewisseld anders bestaat de kans op resistentie waardoor het bestrijdingsmiddel zijn effectiviteit verliest.


Gegroet, de tuinprins
zondag 16 juni 2024 - 07:45
hansbruyla12

Hansbruyla12

Ok, bedankt voor de tips! Spint zou kunnen, maar dan zie je meestal toch van die spinnewebachtige draadjes en die miniscule beestjes? Daar is voorlopig niks van te zien.
Het natte weer zal er ongetwijfeld wel iets mee te maken hebben. Ondertussen ziet hij helemaal bruin. Ik laat het maar even zo. We zullen wel zien wat er van komt.
maandag 17 juni 2024 - 20:20
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).