menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Iep op balkon - advies?

Ga naar meest recente reactie

Maroj

Tekst aangepast

Maroj

Ik weet vrijwel niets van tuinieren en bomen, het moet maar vast gezegd zijn. Vorige zomer is een zaadje aan komen waaien in een balkon bak en groeide uit tot een stokje van zon 12 centimeter met 3 kleine blaadjes. Ik ging er vanuit dat het de winter niet zou overleven. Echter dit voorjaar was duidelijk dat het er zin in had dus heb ik het een eigen pot gegeven met verse aarde. Volgens de determinatie sites zou het een iep zijn. Ik vind het leuk zo'n cadeautje te hebben gekregen maar vraag mij af of als ik de iep in deze pot houd de grootte beperkt zal blijven (dus nog een tijd op mijn balkon kan blijven) of dat de boom dan zal sterven? In het verlengde daarvan, als ik de iep niet langer op het balkon kan hebben, wat kan ik er dan het beste mee doen? Ik zou het zonde vinden als de boom niet ergens kan voortleven. Het zou mij zelfs leuk lijken de boom ergens in mijn omgeving te planten zodat ik er nog jaar en dag langs kan gaan en het als "mijn boom" te beschouwen, maar de gemeente zal daar wel anders over denken. Kortom, wat zal ik doen met dit stukje leven?

Struiken & Bomen

zaterdag 15 juni 2024 - 17:10
Patrikc

Patrikc

Een iep in een pot op een balkon, dat komt niet goed, iepen worden grote bomen.

Ik loop er weinig mee te koop, maar ik heb ook al stiekem boompjes in mijn omgeving geplant die stilaan bomen worden
zaterdag 15 juni 2024 - 18:13
dries944

Dries944

Ah patrikc, dan zijn we al met 2, heb ik ook al gedaan, ook om meer biodiversiteit te creeëren
zaterdag 15 juni 2024 - 23:41
Tuinprins

Tuinprins

Dit lijkt mij Ulmus glabra / Ruwe Iep. De zaadjes worden door de wind verspreid en kunnen zo ook op een balkon terechtkomen. Helaas gevoelig voor iepziekte. Dit wordt op de lange termijn een grote boom die niet in een pot te houden is.

Sommige iepsoorten worden wel gebruikt voor bonsai (o.a. Ulmus parvifolia). Als ik googel dan vind ik ook bonsai-exemplaren van Ulmus glabra. Als je het leuk vind om te experimenteren dan heb je aan jouw exemplaar mooi probeermateriaal. Anders zul je de iep moeten uitplanten in de volle grond in het plantsoen of park. 'Guerilla gardening' noemen we dat ook wel.


Gegroet, de tuinprins
zondag 16 juni 2024 - 07:31
Maroj

Maroj

Bedankt voor jullie reacties! Ik denk dat ik het dit seizoen aanzie en dan de boom ergens plant. Moet ik alleen nog even een goede plek vinden.
zondag 16 juni 2024 - 08:52
leerling

Leerling

Zet dan de iep ondertussen wel in een ruime pot. Als de wortels gaan cirkelen heeft de uitgeplante boom minder overlevingskansen.
maandag 17 juni 2024 - 00:03
PeterC

PeterC

Bedankt voor jullie reacties! Ik denk dat ik het dit seizoen aanzie en dan de boom ergens plant. Moet ik alleen nog even een goede plek vinden.

Mooie boom, zo een iep maar wordt wel 40m hoog, dus op je balkon kan je die niet houden.
Dus inderdaad, best einde seizoen uitplanten in volle grond. De boom zal het in een pot op je terras niet overleven.
Zoek een plek waar nergens in de omgeving een iep staat. Dan is de kans dat ie door de iepenziekte wordt getroffen wellicht kleiner.
Je hebt een heel seizoen de tijd om die plek te vinden.
maandag 17 juni 2024 - 22:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).