menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

In 2021 verplante notelaar blijft het slecht doen

Ga naar meest recente reactie

chrisaelbr19

Tekst aangepast

Chrisaelbr19

November 2021 hebben we een 20-jarige notelaar (walnoot) aangekocht bij een bomenkweker, samen met een linde en een liquidambar. Allen zijn op dezelfde manier aangeplant door de boomkweker. Was een professional die zijn werk uiterst serieus nam.

De linde en liquidambar doen het prima, de notelaar is een ander verhaal. Elk jaar komt er blad op, maar de bladen blijven klein en als het een periode te warm is beginnen ze te vallen. Op de top van de centrale tak komt geen blad meer. Er komt 1 of 2 noten op.

De aarde hier is aangevoerde "teelaarde" (aangevoerd in 2019). Bij bodemonderzoek destijds kwam aan bod dat er weinig organische stoffen in zaten. Sinds toen wel regelmatig compost uitgestrooid, gemulgd, etc. Gras/klaver gazon doet het meer dan prima nu. Bij de aanplant van de bomen is er extra bodemverbeteraar mee in het plantgat gegaan.

Volgens de kweker dienen we te wachten. Een andere bomen-expert die een grote esdoorn is komen uitdunnen zei ook van te wachten. Quasi meteen na de aanplant in 2021 is er wel een storm geweest die de boom een stuk uit het plantgat heeft gelicht. Deze is nadien opnieuw recht gezet en stevig vast gezet (palen opnieuw geplaatst, banden opnieuw aangespannen etc). De eerste 2 jaar bewoog de grond nog een stukje mee als je tegen de boom duwde, maar nu staat hij zeer vast.

Ik lees dat een mulchlaag ook kan helpen. Ik heb heel veel esdoornblad waar ik bladaarde van maak. Is dat geschikt om rondom te leggen. Steek ik dan eerst het gras opnieuw weg? Tot ongeveer 6O cm rondom de stam laat ik alles gewoon groeien.

Alle tips zijn welkom. Misschien iemand met eenzelfde ervaring?

Bedankt,

Chris

Struiken & Bomen

zondag 11 augustus 2024 - 19:05
WiPe

WiPe

Notelaars zijn lastige bomen om te verplanten. Je kan het humusgehalte verhogen door te mulchen. Als je verteerd blad gebruikt, leg je een laagje van een cm of twee, niet dikker Maar controleer toch eerst maar eens de plantdiepte en de beworteling aan de buitenkant van de kluit.
zondag 11 augustus 2024 - 21:29
Tuinprins

Tuinprins

Bij notenbomen kies ik zelf liever voor een kleiner exemplaar. Deze zijn beter te verplanten. Notenbomen hebben vaak maar een matige kluit met enkele dikke wortels. Afgaande op de stamdikte van bovenstaand exemplaar had die een flinke kluit moeten hebben, eigenlijk zo groot dat die alleen te planten was met behulp van machines (kraan of flinke minigraver).

Gegroet, de tuinprins
maandag 12 augustus 2024 - 05:55
chrisaelbr19

Tekst aangepast

Chrisaelbr19

De boom is inderdaad met een tractor geplant. Zie foto. De kluit staat zeker niet onder het maaiveld, maar mooi gelijk.

@WiPe, @Tuinprins, ik zal eens een gat graven naast de kluit en zien wat de wortels zeggen.

Struiken & Bomen

woensdag 14 augustus 2024 - 17:29
WiPe

WiPe

Kluit is klein genoeg. Dat de wortelhals gelijk zit met het maaiveld zie je pas als je het controleert. Bomen vand at formaat durven wel eens nazakken.
donderdag 15 augustus 2024 - 14:01
PeterC

PeterC

Onze notelaar is een zaailing van de notelaar die in de tuin van mijn ouders staat.
Toen ik hem plantte was de stam iets van een cm of 3 diameter. De foto in bijlage van toen ik hem geplant had in het voorjaar van 2005.
Die heeft er een 4-tal jaar over gedaan om goed in groei te komen.
Kreeg de eerste jaren mini-bladeren zoals jouw boom en ik heb die eerste jaren regelmatig overwogen of ik hem niet beter zou verwijderen.
Ondertussen al een flinke boom geworden.

Ik zou zeggen: geduld en hopelijk schiet hij in gang.

Struiken & Bomen

vrijdag 16 augustus 2024 - 22:14
WiPe

WiPe

Ik heb al vaker gezien dat noten te diep geplant werden waardoor ze erg traag in gang kwamen. Probleem is niet dat ze traag aanslaan, maar dat ze twintig jaar later nog altijd kunnen omvallen omwille van een slecht bewortelingspatroon.
zaterdag 17 augustus 2024 - 10:27
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).