Tekst aangepast
Chrisaelbr19
November 2021 hebben we een 20-jarige notelaar (walnoot) aangekocht bij een bomenkweker, samen met een linde en een liquidambar. Allen zijn op dezelfde manier aangeplant door de boomkweker. Was een professional die zijn werk uiterst serieus nam.
De linde en liquidambar doen het prima, de notelaar is een ander verhaal. Elk jaar komt er blad op, maar de bladen blijven klein en als het een periode te warm is beginnen ze te vallen. Op de top van de centrale tak komt geen blad meer. Er komt 1 of 2 noten op.
De aarde hier is aangevoerde "teelaarde" (aangevoerd in 2019). Bij bodemonderzoek destijds kwam aan bod dat er weinig organische stoffen in zaten. Sinds toen wel regelmatig compost uitgestrooid, gemulgd, etc. Gras/klaver gazon doet het meer dan prima nu. Bij de aanplant van de bomen is er extra bodemverbeteraar mee in het plantgat gegaan.
Volgens de kweker dienen we te wachten. Een andere bomen-expert die een grote esdoorn is komen uitdunnen zei ook van te wachten. Quasi meteen na de aanplant in 2021 is er wel een storm geweest die de boom een stuk uit het plantgat heeft gelicht. Deze is nadien opnieuw recht gezet en stevig vast gezet (palen opnieuw geplaatst, banden opnieuw aangespannen etc). De eerste 2 jaar bewoog de grond nog een stukje mee als je tegen de boom duwde, maar nu staat hij zeer vast.
Ik lees dat een mulchlaag ook kan helpen. Ik heb heel veel esdoornblad waar ik bladaarde van maak. Is dat geschikt om rondom te leggen. Steek ik dan eerst het gras opnieuw weg? Tot ongeveer 6O cm rondom de stam laat ik alles gewoon groeien.
Alle tips zijn welkom. Misschien iemand met eenzelfde ervaring?
Bedankt,
Chris