menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Dakboom tilia tom. Brabant

Ga naar meest recente reactie

dries944

Dries944

Naast het terras heb ik een zilverlinde geplant,deze zal ik leiden naar het terras zoals een beetje bij de swingbomen bij van den berk. Zodat er schaduw valt op het terras.

Er zit wel een ovale regenput van 10 000l onder de boom op 60 cm diepte.
De boom staat wel redelijk dicht bij het terras, kan dit kwaad? Eventueel kan er nog een rij tegels ervan tussen uit. Tegels zijn 60 op 60 en liggen op stabilise met afvoergoot.

Struiken & Bomen

zaterdag 17 augustus 2024 - 22:39
dries944

Dries944

De onderste dikke zijtak zal worden geleid over het terras. Zal dit lukken kwa evenwicht van de boom?

Struiken & Bomen

zaterdag 17 augustus 2024 - 22:41
dries944

Dries944

nog een foto

Struiken & Bomen

zaterdag 17 augustus 2024 - 22:47
Tuinprins

Tuinprins

Als je die ene tak wil uitleiden dan is het belangrijk dat de stam voldoende diktegroei krijgt. Helaas is dat niet altijd goed in te schatten aangezien de diktegroei afhankelijk is van de standplaats, grondsoort en verzorging. Bovendien weet ik uit eigen ervaring dat de grond boven een put sneller uitdroogt dan wanneer het 'vrije' volle grond is.

Als ik naar de 3de foto kijk dan vind ik dat de boom te dicht bij het terras staat. De eerste jaren geeft dat geen problemen maar als de boom groter wordt en meer wortels krijgt dan kan het wel leiden tot problemen met het terras.

Gegroet, de tuinprins
zondag 18 augustus 2024 - 09:28
WiPe

WiPe

De grootte van de kruin wordt onder andere beperkt door het beschikbare ondergrondse bodemvolume. Wat stabiliteit betreft maak ik me niet direct zorgen. Ik vraag me enkel af in hoeverre die tak op termijn overbelast wordt. Met snoei is dat goed te controleren. Maar het is wel belangrijk om dat al van in het begin mee te nemen.
maandag 19 augustus 2024 - 10:03
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).