Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Sinds twee jaar een acer campestre in de tuin staan. Deze had aanvankelijk twee toppen, waarvan ik eentje heb weg gesnoeid op jullie advies. Deze schoot aanvankelijk goed de lucht in, maar het lijkt alsof de groeipunt er uit is. In vergelijking met de rest van de boom, is deze gestopt met groeien. Is het een idee om een andere tak als top te laten doorgaan? Dus de oorspronkelijke top wegsnoeien zodat een andere tak deze functie overneemt?
Op de foto is nummer 1 de oorspronkelijke top, nummer 2 de tak die misschien de functie kan overnemen?
Ik weet niet waarom je tak 1 ingesnoeid hebt. Een boom met twee (of meer) toppen lijkt me niet meteen een probleem.
Hier heeft de gemeente bij het maaien van bermen ons Acer campestre haagje onthoofd. Ik zie dat de planten daarop reageren door horizontale zijscheuten te maken. (Vergelijkbaar met de tak die je op je eerste foto met "1" hebt aangeduid.)
Ik probeer die nu weer de hoogte in te krijgen door hun zijscheuten daar te snoeien waar er blaadjes naar boven groeien.
Ik ben geen expert, maar ik snoei onze hagen liever dan ze te scheren, omdat ik dan zie hoe ze reageren. En dat is voor al onze hagen (beuk, haagbeuk, veldesdoorn, taxus) hetzelfde: de richting van de knop (blad) die achterblijft, bepaalt de richting van de vertakking.
Als die vertakking van tak 1 je stoort zou ik die tak zo diep mogelijk wegsnoeien en de rest met rust laten.
Tak 1 is niet gestopt moet groeien. Alleen is die scheef gegroeid waardoor het lijkt alsof die is weggevallen. Tak 1 had eigenlijk aangebonden moeten worden aan een lange bamboestok zodat die top recht omhoog blijft groeien. De langste maat van bamboestok die doorgaans beschikbaar is, is 5.70 meter. Ik weet niet of die lengte voor de consument beschikbaar is. Wat soms wordt gedaan is een kortere bamboestok aan de stam te bevestigen waarmee je de hoofdtak weer rechttrekt en omhoog laat groeien. Bevestigen van de bamboestok aan de stam doe je altijd met bindbuis. Voor dit klusje moet je eigenlijk met zijn tweeën zijn, als je dat alleen doet is het vaak een 'gehannes'.
Dat zo'n hoofdtak scheef groeit (afgezien van het ontbreken van een bamboestok) kan verschillende oorzaken hebben. Meestal komt het doordat die hoofdtak snel groeit maar die nieuwe groei aan de slappe kant is en scheef gaat hangen.
Bedankt voor de tips. Er was een bamboestok aangebonden, echter kwam deze niet meer hoog genoeg. Aangezien het nog een jonge boom is, is het ook heel moeilijk om er een ladder tegen te plaatsen...
Zal deze uit zichzelf niet iet of wat recht groeien? Hoe gebeurt dit dan in de natuur? Daar groeien bomen toch ook redelijk recht?
Ik wacht het volgend groeiseizoen af, en bekijk dan hoe deze verder groeit. Indien nodig, kan ik er nog een bamboestok aan vast binden?
Ik zie vooral een jonge boom die eerder erg had is ingesnoeid, waardoor die heel sterk reageert en er nu ontzettend veel takken alle kanten uitgroeien. Het lijkt me dat je die nu vooral at moet laten uitrazen en in e zomer de kruin wat moet uitdunnen zodat die boom terug een kruin kan vormen die normaal is voor de soort.
Wij hebben hem idd twee jaar terug aangekocht, en ik herinner me inderdaad dat deze sterk was ingesnoeid door de kweker... ondertussen is hij wel hard gegroeid.
Hoe pak je het uitdunnen volgende zomer het best aan? Ik heb wel wat verstand van snoeien maar verre van een professional.. doenbaar om dit zelf te doen? Waar op te letten?...?
Ik zou een aantal van die nieuwe scheuten in de loop van de zomer gewoon in hun geheel wegknippen. Normaal maakt die niet zulke grote hoeveelheid groeipunten. Door die zo sterk te snoeien zijn er veel te veel takken ongecontroleerd kunnen uitgroeien. En dat mag je nu gerust nog doen.
Ik heb een voorzichtige poging gewaagd... geen idee of dit al te veel gesnoeid is of nog net niet? Wat denken jullie?
Tijdens het snoeien merkte ik op dat de top blijkbaar afgekraakt is, waardoor het nu een stompje is. Hersteld de boom zichzelf hiervan met het uitlopen van een nieuwe topscheut?