menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Prunus persica

Roeliee

Roeliee

Hallo iedereen,

Om de fruittuin wat uit te breiden, viel mijn oog op een perzik, nectarine of abrikozenboom. Maar deze hebben als ik het goed voor heb een wat warmer klimaat nodig. Zou dit ondertussen toch lukken in onze streken? De harde winters die zijn er precies wat uit, en met de verdere opwarming... boom zou op zandleem komen te staan, beschut door een haag en wat andere bomen in de buurt.
donderdag 12 september 2024 - 14:59
Tuinprins

Tuinprins

Perzik is buiten zeer gevoelig voor krulziekte. Werkt bij ons alleen in een kas (tenzij je in het voorjaar regelmatig spuit met een of ander chemisch middel). Nectarine is volgens mij ook gevoelig voor krulziekte. Meeste kans op succes heb je nog met abrikozen.

Probleem bij genoemde soorten is niet alleen ziekte maar ook late nachtvorsten (vorst vanaf einde maart tot half mei) zoals wij die kennen. Problemen met late nachtvorst waren er vroeger ook al maar zijn de laatste jaren verergerd door het feit dat door de afwezigheid van een langere vorstperiode in de winter. Hierdoor gaan sommige soorten al vroeg uitlopen en bloeien. Dan komt de vorst en treedt er schade op aan de bloesem of de jonge vruchten. In Duitsland hadden ze in april 'Spätfrost' van -5 tot -8 graden. Gevolg: grote schade aan bloesem en jonge vruchten (deze worden dan vaak afgestoten).

Ik denk dat je beter voor iets anders kan kiezen wat minder problematisch is in onze omgeving.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 12 september 2024 - 16:10
Patrikc

Patrikc

Winterkoude is geen enkel probleem voor die fruitsoorten.

Maar ze bloeien relatief vroeg en zijn dus gevoelig aan bloesemvernieling door nachtvorst.

En nog erger: in ons natte kille voorjaar, zelfs met de klimaatverandering, worden ze gegarandeerd ziek: krulziekte. Dan kan je zo goed als een kruis over je oogst maken.

Als je de fruittuin wilt uitbreiden, denk eens aan kweepeer, mispel, nashi…
donderdag 12 september 2024 - 21:25
PeterC

Tekst aangepast

PeterC

In onze tuin thuis, mijn ouderlijk huis, had mijn vader naast verschillende appelaars, perelaars en pruimelaars ook 3 perzikbomen geplant. Dat was eind de jaren 60.
Daar hebben we nooit een perzik van kunnen oogsten. Elk jaar hetzelfde probleem: en zoals ik het nu herken was dat de krulziekte.
donderdag 12 september 2024 - 21:34
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 3 + 1? (beveiligingscontrole) *