Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Tijdje geleden had ik een vraag gesteld over hoeveel leibomen te plaatsen in mijn voortuin. Inmiddels is onze voorkeur veranderd en willen we gaan voor Magnolia's, vanwege de bloesem. Ik heb me er een beetje in verdiept en er zijn een aantal gangbare cultivars verkrijgbaar als leiboom:
- Kobus
- Galaxy
- Rose Marie
De eerste valt af, want deze heeft witte bloemen en dat vinden we minder mooi. De Galaxy en Rose Marie zijn beide rose / paarsig van kleur en lijken best wel op elkaar. Van wat ik ervan heb gelezen verschillen beide typen op deze punten:
- Rose Marie is een laatbloeier, begint pas later in de lente te bloeien en de bloei zou ook langer aanhouden (6 weken soms).
- Galaxy kan uitgroeien tot een veel hogere boom dan de Rose Marie.
Vraag is nu: welke boom gaan we kiezen? De bomen komen in de voortuin en we willen de bomen in toom houden. IS het dan verstandiger de kleinere Rose Marie te kiezen, of maakt dat niet uit, zolang je elk jaar maar de boom in de bestaande vorm houdt?
In een ander topic lees ik dat een Magnolia eigelijk niet gesnoeid moet worden (althans: de boom krijgt snel 'wonden'). Is dat nog een probleem bij beide varianten? Of zal het zo'n vaart niet lopen.
Hopelijk wat advies over de te kiezen cultivar en wat info over het snoeien. Dank!
De meeste Magnolia's kunnen niet tegen verharding, een van de weinige uitzonderingen hierop is Magnolia kobus. Dus als de boom (rondom) in de bestrating komt te staan dan zijn de meeste magnolia's geen goede keuze. Ook cultivars die geënt zijn op een onderstam van Magnolia kobus doen het vaak matig in de verharding (daarom zie je die ook niet als straatboom).
Een late bloei is van voordeel want dan kan (late) nachtvorst de bloemen niet beschadigen. Heb je echter een zachte winter (zoals dit jaar) dan komen ook de laat bloeiende magnolia's eerder in bloei en blad. Eventuele schade door late nachtvorst ligt dan alsnog op de loer.
De bloeiduur van Magnolia wordt door de verkopers altijd sterk overdreven. Wordt ook beïnvloed door het weer tijdens de bloei. Als het warm is dan is de bloeiduur een stuk korter als bij koel weer. Het kan zijn dat een magnolia 6 weken bloeit maar dat is echt uitzonderlijk. Ga uit van 2 tot 3 weken en als die langer bloeit dan is dat een meevaller.
Magnolia's zijn te snoeien maar liefst zo min mogelijk. In ieder geval nooit dikke takken wegsnoeien want de snoeiwonden worden maar langzaam overgroeid door callus. Het beste snoeien direct na de bloei en liever niet in de herfst of winter.
Wat ik van Magnolia als leiboom moet denken weet ik niet. Ik heb recentelijk Magnolia grandiflora als leiboom gezien en persoonlijk vond ik dat niet echt mooi (en de tuineigenaren baalden ervan dat er heel de zomer dood blad uit de wintergroene (!) leibomen kwam [ja, ook wintergroene bomen verliezen bij tijd en wijle wat blad]). Zelf zou ik kiezen voor iets met interessanter blad. Tegen het blad kijk je toch zeker een half jaar tegenaan, de bloemen maar een paar weken.
Verder: zijn er wel fatsoenlijke leibomen van Magnolia 'Rose-Marie' verkrijgbaar?
Dank voor uw uitgebreide reactie, erg waardevol! In mijn geval zouden de bomen inderdaad in de verharding komen te staan (oprit), waarbij ik wel een vierkante meter open laat liggen. In dat geval begrijp ik dat een Magnolia niet zo'n goede keuze is. Ik heb twee kwekers gevonden die de Magnolia Rose-Marie aanbieden vanaf begin november, dan zou ik ze kunnen bekijken. Waarom zou er geen 'fatsoenlijke' leiboom van te maken zijn in jouw ogen?
Verder: je geeft aan dat je zelf zou kiezen voor een leiboom met een interessanter blad. Kun je wat voorbeelden noemen die je zelf zou kiezen?
Ik heb niet gezegd dat er geen fatsoenlijke leivorm van een Magnolia is te maken.
De vraag is wat je bij een Magnolia-leivorm voor ogen hebt. Bij leilindes zie je soms dat die in de winter helemaal terug worden gesnoeid tot op de horizontale takken. Dat zal bij een Magnolia niet gaan want die plant heeft niet zoveel slapende knoppen waarop die kan uitlopen. Als je onder een leivorm een soort van 'haag op poten' verstaat dan is de vraag hoe dicht dat scherm wordt bij een magnolia.
Het blad van een Liquidambar / amberboom is een stuk mooier dan dat van een magnolia en met wat geluk heeft het ook een mooie herfstkleur. Verder kan Liquidambar ook in de verharding worden geplant. Nadeel: als een Liquidambar eenmaal goed vastgeworteld staat dan heeft die een flinke groeikracht. Dit kan het noodzakelijk maken om de boom 2 x per jaar in vorm te knippen (zomer + winter).
Verder heb je wat betreft leivormen niet zoveel keuze want de boom moet tegen verharding kunnen en veel bomen verdragen dat niet of slecht.
Dat een Liquidambar een flinke groeikracht heeft kan ik bevestigen.
Onze Liquidambar staat hier nu een 20 jaar en is ondertussen al bijna even hoog als onze zomereiken die hier al zeker 60 jaar staan.
En dat je een beetje geluk moet hebben om een mooie herfstkleur te krijgen kan ik ook bevestigen.
We hadden een Liquidambar in de tuin van ons vorige huis met hele mooie herfstkleuren, alles tussen geel over oranje, rood tot paars.
Daarom in onze huidige tuin ook een Liquidambar geplant maar die doet het qua kleurenpallet duidelijk minder goed. Niet slecht, maar minder variatie in kleuren.
De herfstkleur van Liquidambar is erg variabel. Ik had er een staan die letterlijk niet verkleurde. Dat blad viel groen af. Daarom kies je een Liquidambar best in het najaar.
Wat die verharding betreft: een vierkante meter is te klein. De boom zal meer wortelruimte zoeken en gedwongen worden om de verharding op te drukken. Het is met andere woorden niet verstandig om bomen, zelfs leibomen in zik beperkte ruimte te dwingen. Zie het als een bloempot zonder de mogelijkheid om te verpotten.
Ik heb het ook even nagekeken. Rose Marie bloeit amper twee weken later dan de veel voorkomende Magnolia x soulangeana. Dat is dus niet echt een laatbloeier. En die bloeit maar een goede vier, in plaats van zes weken.