menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bomen in etagevorm gesnoeid

Ga naar meest recente reactie

tuindame

Tuindame

wie kan mij zeggen welke kleine bomen zich lenen voor vormsnoei in etages zoals je ze ziet in japanse tuinen? Voor alle duidelijkheid => ik heb het niet op bonsai bomen. Wel bomen tot ongeveer 2,5m hoogte die meestal een zeer grillige stam en takken hebben en zeer breed kunnen uitgroeien. Hoe begin je eraan om die "toefjes" te verkrijgen?
dinsdag 26 juni 2007 - 03:01
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

hallo
ik stel voor om taxus te gebruiken ik weet niet of dit is wat je bedoeld
alcast succes
groetjes Damy
dinsdag 26 juni 2007 - 03:04
minouke

Minouke

chamaecyparis wordt ook veel gebruikt, dit snoeien noemt men ook topiary
is vooral in engeland erg bekend

groetjes
dinsdag 26 juni 2007 - 03:09
Helianthus

Helianthus

Hallo tuindame,

Soorten die ook voor dit soort van vormsnoei in aanmerking komen zijn ;
Uiteraard zoals reeds gezegd buxus en taxus, maar ook thuya, ilex(hulst) en ligustrum.

Succes !

Gert
dinsdag 26 juni 2007 - 14:38
minouke

Tekst aangepast

Minouke

HOE DOE JE DAT ? wel ik weet het ook niet juist , maar ik zou beginnen met taxus of buxus omdat die de enige is die terug nieuw groen maakt. Il zou de takken tussen u gekozen toefjes wegsnijden en de zo verkregen toefjes mooi in vorm snoeien met de tijd zal de taxus weer nieuw groen geven (in de lente) en zo stilletjes aan mooi eteges maken ... topiary is wel veel geduld hebben

Ik denk andere naaldbomen moet je klein beginnen en zo opbouwend snoeien, anders heb ge die bruine plekken waar je weg gesnoeid hebt

Ik ben al zeker 6 jr bezig voor een klein eendje en nu pas zit ik aan de bek (buxus), hij stond voordien in pot en nu in volle aarde , dat gaat precies wel vlugger

groetjes
dinsdag 26 juni 2007 - 14:57
annis

Annis

Voor de grotere soorten kun je ook Ceder, Pinus ,Abies bv.deze worden veel in Japanse tuinen gebruikt. Coniferen worden er ook veel voor gebruikt. Zelf hebben we een Ilex crenata dit is de Japanse Hulst die is nu ong. 1.50 hoog. het is in ieder geval een kwestie van veel snoeien in de groei periode's. We zijn nu bezig met een ceder om daar ook etage's met bollen in te krijgen en dat duurt vaak lang voordat je de juiste vorm hebt die je wilt. Je kunt vaak ook al voorgevormde bomen kopen maar deze zijn erg prijzig.

Annis
dinsdag 26 juni 2007 - 16:19
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).