Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
wie kan mij zeggen welke kleine bomen zich lenen voor vormsnoei in etages zoals je ze ziet in japanse tuinen? Voor alle duidelijkheid => ik heb het niet op bonsai bomen. Wel bomen tot ongeveer 2,5m hoogte die meestal een zeer grillige stam en takken hebben en zeer breed kunnen uitgroeien. Hoe begin je eraan om die "toefjes" te verkrijgen?
Soorten die ook voor dit soort van vormsnoei in aanmerking komen zijn ;
Uiteraard zoals reeds gezegd buxus en taxus, maar ook thuya, ilex(hulst) en ligustrum.
HOE DOE JE DAT ? wel ik weet het ook niet juist , maar ik zou beginnen met taxus of buxus omdat die de enige is die terug nieuw groen maakt. Il zou de takken tussen u gekozen toefjes wegsnijden en de zo verkregen toefjes mooi in vorm snoeien met de tijd zal de taxus weer nieuw groen geven (in de lente) en zo stilletjes aan mooi eteges maken ... topiary is wel veel geduld hebben
Ik denk andere naaldbomen moet je klein beginnen en zo opbouwend snoeien, anders heb ge die bruine plekken waar je weg gesnoeid hebt
Ik ben al zeker 6 jr bezig voor een klein eendje en nu pas zit ik aan de bek (buxus), hij stond voordien in pot en nu in volle aarde , dat gaat precies wel vlugger
Voor de grotere soorten kun je ook Ceder, Pinus ,Abies bv.deze worden veel in Japanse tuinen gebruikt. Coniferen worden er ook veel voor gebruikt. Zelf hebben we een Ilex crenata dit is de Japanse Hulst die is nu ong. 1.50 hoog. het is in ieder geval een kwestie van veel snoeien in de groei periode's. We zijn nu bezig met een ceder om daar ook etage's met bollen in te krijgen en dat duurt vaak lang voordat je de juiste vorm hebt die je wilt. Je kunt vaak ook al voorgevormde bomen kopen maar deze zijn erg prijzig.